Sjuka hus
Man har hittat svartmögel i det hus där jag jobbar och jag mår inte så bra av detta.
Någon härinne som råkat ut för " sjuka hus " ? 🤔
Jag jobbar i ett sjukt hus på ett sjukhus😉 Det är den nya vårdbyggnaden på Sahlgrenska som har stora problem med limmet i golvet som tydligen har blivit något fel med. Huset är bara 5 år gammalt och lokalerna moderna och fina men många i personalen har fått besvär med luftvägarna. Jag tänker på alla patienter också som ligger inne.
Man renoverar om allt i etapper nu och vi ska flytta till tillfälliga lokaler. Det är ett jättejobb men vi har hela tiden fått löpande besked om vad som händer.
Jag gissar att ni har någon slags plan på er arbetsplats för hur det ska lösas och att facket är inblandade för de anställdas skull.
Du ska ju i alla fall rapportera till din arbetsgivare så fort som möjligt om vilka symtom du har.
/Maria
Vi har både svartmögel och vitmögel på yttertakets insida. Svartmögel i den nybyggda delen pga dåligt torkat virke och felaktig nockkonstruktion. Vitmögel i den gamla tillbyggnaden från 1985 pga att det inte finns någon luftspalt alls i ytterväggen.
Åtgärder har gjorts, så kallade "mögelstoppers" över hela taket och upptagning av nio ø100 mm hål i nocken på nya tillbyggnaden från 2006, men det har inte hjälpt. Nu väntar nästa steg, sannolikt med en prislapp på 60 000 kr.
Hela vårat hem var infesterat med svartmögel så fick riva båda sovrummen, hela badrummet, hallen och tvättstugan.
Första lägenheten jag bodde med sonen var full med mögel och div husdjur som kommer med fukt. Hyresvärden vägrade göra något åt det och vi var ständigt sjuka sonens första 5 år. Då vi flyttade till en större lägenhet då sonen skulle börja lekis så berättade besiktningsmannen att 3 av 4 väggar var helt sönderrötna. Och de renoverade alla tre våningars badrum då jag flyttat. (De badrum som låg på varandra)