Svåra ord?
Har ni några ord som ni tycker är svåra att uttala?
Jag arbetade tidigare på Institutionen för neurospykiatrisk epidemiologi och just epidemiologi tycker jag är himla svårt att inte snubbla på bokstäverna när man uttalar. Jättejobbigt att svara i telefonen
Jag har också himla svårt för ordet defibrillator. Det blir ofta defillibrator eller liknande😃
/Maria
Institutionaliserad, acitylsalicylsyra och inte tusan kan jag uttala Nordostersjökustartilleriflygspaningssimulatoranläggningsmaterielunderhållsuppföljnings- systemdiskussionsinläggsförberedelsearbeten som jag läst så många gånger på andra ställen på nätet, japp det är ETT ord.
Haha nej det går knappt att läsa😉
Man kanske har verbal dyslexi…?
/Maria
Jag brukar bena ut orden innan jag försöker uttala dem, t.ex.:
epidemi-ologi
Institutional-iserad
acityl-salicyl-syra [asityl-salisyl-syra]
😃
Libellulaquadrimaculata 😉
#3 Jag försöker också men det lyckas inte alltid😉
#4 Vad är det??? Är det något knepigt djur tro?
/Maria
Mitt favoritställe i världen är nog "Panagia Chosoviotissa" och det har jag lärt mig uttala.
Det är ett kloster på ön Amorgos i den grekiska övärlden. Det ligger insprängt långt uppe på en klippvägg med utsikt över "Det stora blå"
/Maria
#5 Fyrfläckig trollslända, men jag fuskade lite och skrev ihop namnet så att det skulle bli lite krångligare. Det var det första djur jag lärde mig det vetenskapliga namnet på när jag var 7 år 😃
#7 Haha, alltid kul att kunna något ingen annan kan.
/Maria
Tre, på engelska. 😛
På engelska finns det många ord som kan vara svåra att uttala. I synnerhet de orden med läspljud.
** Energy Pethead
**Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/
Asocceoar, assecoar, accesoar? Kommer ALDRIG lära mig rätt stavning. :-) Annars har glosor varit lätt för mig. Uttal. . Ptja allt blir ju på dalmål, så vad är korrekt? :-P Sen är det så att sedan jag började få hjärnstress så försvann basala saker jag alltid kunnat. Vissa ord bara kan jag inte längre. Andra böjer jag helt fel. Kan mena "mig" och skriver "min/mitt" t ex. Och "men" och "med". I början, för 10 år sedan rättade jag, var uppgiven och ledsen. Nu orkar jag inte ens rätta. Förstår man inte min text tar jag för givet att man frågar.
#11 Grattis! Då är vi två! Det är också ett knepigt ord som jag också tycker är svårt att stava till.
** Energy Pethead
Jag fick träna mycket innan jag kunde uttala Popocatepetl( Vulkan nära Mexico City) och Tepezcohuite creme/salva….. ord som jag använder väldigt mycket.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

#11. Och så uttalas det "Acksessoar". Samma princip som succe, acceptera, inte "assessoar".
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Witch har jag oftast svårt att uttala av nån anledning (förutom nu när jag testade såklart)
l'm back
En del säger också "egenkligen" med K istället för T har jag hört.
/Maria
#16 Jag jar också hört det. Det är likadant med kittlas!
** Energy Pethead

Och "eletriker".
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Jag tycker att det är svårt att uttala ordet "grönsaker", på engelska, vegetables. Inte så lätt som det ser ut.
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
#19 Haha, nej det går bra när man tänker ordet men det kommer något annat ut ur munnen😉
/Maria
Många har svårt med ordet "egentligen" och säger "ejengklin". På TV är det många som säger "program" istället för "program".
Har ni sett eller hört en engelsktalande person försöka säga Bengt? Det är en rolig upplevelse, det ser ut som om de ska svälja sin tunga. Till slut brukar de ge upp och säga Ben istället. 🙂
#21 😂
#20 ja, precis, i huvudet är det lätt men inte i munnen!
pogram, menade jag 🤦♂️
Men program och intervju är tydligen svåra ord.
Ert ord på engelska som jag har svårt för att uttala är fifth. Puh!
** Energy Pethead
Varje dag har jag svårt för något ord, oftast långa.. även om maken uttalar det åt mig så kan det ändå ta flera försök innan jag får det rätt. Ofta när jag pratar med maken så hittar jag på ord som typ liknar det riktiga ordet eftersom jag ändå inte kan uttala det.. Sen finns det ord som maken tycker jag uttalar fel (åkt och sålt) men som jag aldrig har tänkt på skulle vara fel förrän han sa det.. Hur uttalar ni ord som dirigent, arkitekt, kilo? Jag använder "sje"-ljudet. När det gäller kex så använder jag k. Min mamma fick afasi(?) efter operation och uttalade många ord fel, genom att dubblera stavelser och ibland också säga fel ord. Nu pratar hon inte lika konstigt men ibland när hon skriver lägger hon till extra tecken. Jag blir själv fumdersam ibland om jag har något knas i huvudet, svårt att hitta rätt ord för saker, och blandar ihop typ apotek och aftonbladet… fast jag kommer på mig själv innan jag säger det. Fast ibland när det bara är maken jag pratar med så kan jag säga det första ordet som ploppar upp så får han gissa vad jag egentligen menar.. :) Jag är inte så haj på språk så mycket uttal blir nog fel… svåra engelska ord att uttala earth, death, worth
#27 Jag uttalar de där orden precis som du 🙂
Här i Uppland finns många märkliga uttal på vissa bokstäver, ändelser och hela uttryck. Till exempel uttalar de flesta infödda upplänningar bokstaven "S" som sje-ljud i ord som "vissla", "någonstans", "grimasera". De lägger ofta in det sammansatta ljudet av bokstäverna "rt" där det ska vara enbart "T", exempelvis i ordet "motor" så att det blir "mortor" med samma ljudning som om jag säger skjortor.
Jag som växt upp till stora delar inom en radie av kanske 30 km från Sthlm, får ofta höra att jag tillhör nollåttorna som inte kan säga Ä. Det är helt fel. Jag uttalar tydliga Ä. Det är upplänningarna som inte kan säga Ä och säger till exempel "eta" istället för äta, "rev" istället för räv och "lesa" istället för läsa. Det finns en liten del i Sthlm som inte säger Ä och det är de som bor på Söders höjder, det ursprungliga "Eken", men det gäller numera oftast bara de äldre. Övriga stockholmare har som regel tydligt ä-uttal.
När jag hör någon som jag känner väl uttala ordet acceptera som "asseptera" så frågar jag omedelbart om hon/han säger "assellerera" också, när det gäller bilkörning, eller "assess" när man behöver access till något 😉
Dirigent, arkitekt och kilo uttalas med "tje-ljud" i min värld också ochjag jag säger kiosk med K.
/Maria
#29 Jag säger "tjåsk" 😉
Järnätter eller Järnnätter?
Ett ord som jag har varit osäker på, men enligt Wikipedia och SMHI är det järnnätter.
#31 Det ordet har jag aldrig funderat över, utan bara antagit att det heter järnnätter för att det kan bli hårt för växterna med frost. Vad skulle "jär" i sammanhanget betyda tänker du?
Jag såg (faktiskt) på Spåret inatt, min stad Borlänge var ju med. Och de får den klassiska frågan om Köppäbävisan. Det bara skär sig i öronen då Fredrik eller Luuk säger "Man hotar att hoppa i elven" Elven vad är det? Hörde en nollåtta sjubga visan som barn och de massakerade låten totalt. "Får jag inte en korv, så hoppar jag i elven". Nä, så skrev inte Bengt den. "Fönt ja en körv, så huppä ja i älva!". "Plättä i dosa" går inte att "översätta" bort i visan heller.
#32 Den jag hörde säga ordet var äldre, och brukade berätta historier om övernaturliga väsen. Personen uttalade ordet utan att betona bägge n'en.
Järtecken har ju med det övernaturliga att göra, och det kanske kan tyckas lite övernaturligt när de där eftersläntrande frostnätterna kommer.
Att jag kombinerat ihop detta har nog orsakat min osäkerhet om ordet.
#34 Jaha då förstår jag. Min farsa säger mess-smör istället för mes-smör och det var först när jag började skolan som jag förstod att hans uttal av ordet var knasigt.
#35 Min farsa säger alltid rådjur med ett uttalat D. Jag har påpekat hundratals gånger att det är fel men det går inte in😉
/Maria
#36 Haha, finländare brukar ju uttala djur så, "diour".
Tänker på den där psalmen vi alltid skulle sjunga i skolan när jag gick i lågstadiet i början av 60-talet, "Tryggare kan ingen vara", som jag aldrig begrep vad det betydde eftersom jag alltid hörde "trygga räkan ingen vara" 🙂
#37 Haha, den var bra😃 Ungefär som Hosianna Davidsson….
/Maria
#38 Ja Hosianna Davidsson känner jag också till 😃
Nu är ju inte detta ett svår ord men när vi pratar psalmer så är det i alla fall ett knepigt ord.😃
Psalmen Upp min tunga, att lovsjunga….osv. är det beskrivet att Jesus led och "dödde"
/Maria
#40 Men ändå inte lika galet som "röppni fälls, örr ur i knön, och gniblisåå" som Björn Skifs sjöng när han tappade bort sig under melodifestivalen 1978 😉
Om jag ska uttala orden fifth och sixth på engelska vrickar jag tungan. Det går inte.
** Energy Pethead
#41 Ja, det minns jag. Det var skickligt att finna sig så snabbt. Jag tror ingen mer än svenskar fattade någonting😉
/Maria