Gratis bilder
.Banker med gratis bilder till din Blog
Morguefile: 13 Millones med bilder av bästa kvalitet
De som har stämpel är stockbilder och måste betalas
Länken finns nålad i " Om sajten"
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Cristine jag är ledsen, men man får troligen inte använda de bilderna. Läser man under license som är väldigt kort så finns det 3 gröna "pluppar" som talar om att man får, sen finns det två röda "pluppar" där förbehållen anges. Och det som står sist på den första. "transfer or distribute this image exactly as it is whitout alteration". Jag kan inte säga exakt vad det betyder, men för mig låter det som man måste göra nåt med bilden först. Ändra den på nåt vis eller sätta den i ett visst sammanhang. För att veta så måste man nog läsa hela villkoren eller kontakta dom för att få svar.
Men det finns ett par sidor där man får ta bilder fritt enda villkoret är att man skriver en länk till den sidan så att det syns vartifrån bilden kommer.
www.fotoakuten.se är ena sidan. Andra sidan är www.webbild.com Det står klart och tydligt på deras sidor. Men jag har även skrivit till dom två så jag vet att det är ok. Men som sagt använder man bild från deras sidor så ska det finnas en klickbar länk i inlägget där bilden ligger.
Sen har det kommit en ny sajt här på iFokus. bildbank.ifokus.se. Där kan medlemmar själva lägga in bilder som andra får använda. Men det är lika där att man får läsa under vilka villkor man får använda bilderna för det står vid varje bild. Och det finns information på sajten hur man gör.
Det finns ett par saker man måste vara uppmärksam på oavsett vilket ställe man tar bilder ifrån. Man ska helst undvika bilder på människor i alla fall de som man ser hur de ser ut. Sen varumärken/företagsloggor ska man också undvika.
.
Det finns också en sida som heter pixabay.com. Där finns det också bilder man får ta. Men det finns även bilder som man ska köpa så man måste titta så det blir riktigt.
När man har en bild uppe som man vill använda så ska det till höger finnas en grön knapp och ovanför stå licens CC0 public domain/faq
Det som står nedanför kommersiella, dom bilderna är såna som man betalar för.
Det finns egentligen inget krav på att man ska skriva att bilden kommer från pixabay, men det är nog bra om man gör det.
Jag har inte skrivit till dom.
Lägger in en bild som visar hur det ser ut. Och det är då den där stora bilden som syns till vänster som man laddar hem.
.