Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Läst 630 ggr
Maria
2

Moritz är hemma

Nu har vi hämtat Moritz och det var en lullig glad katt trots stygn i hela munnen.

De hittade inget som fastnat så det kanske var någon tandflisa som irriterat. Nu har han bara kvar hörntänderna som fortfarande fanns visst hopp om och resten är tandlöst.

Hungrig var han som sjutton och Lakritz luktade så på honom men fräste inte som gamle Lorentz gjorde när Moritz opererade bort tänder första gången.

Nu gäller mixad slät mjukmat i 3 veckor och två återbesök. Stackarn.

Det är ingen billig historia det här med tänder. Varken hos människor eller djur.

FORL är ju en tandsjukdom men hos Folksam gäller inte försäkringen för det. Dessutom är Moritz snart 13 år så vi kommer inte få speciellt mycket pengar tillbaka på röntgen och sövning som gjordes igår också då man trodde något fastnat i mun eller hals.

Huvudsaken att han är hemma och allt har gått bra❤️

/Maria

Anders 50
0

Så bra då!  Men då får han leva på mjukmat resten av livet?

Ja försäkringar. . .Dyrt är det, och har man försäkring så blir det dyra behandlingar, och återbesök när de vet att försäkringen går in och hjälper till. Djursjukhusen är tredubbelt så dyra som en vanlig veterinär med egen praktik.  Det är i alla fall min erfarenhet.

Jag har bara varghunden försäkrad men kommer inte att förnya den.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Maria
0

#1 Det värsta är ju att en "vanlig" veterinär är svårt att få tag på i stan.

10.725:- kostade det och jag tror inte vi får tillbaka mer än max 3000 kr.

Han är fortfarande vrålhungrig😮 Det bästa är att våra katter enbart ätit mjukmat i flera år.

/Maria

Anders 50
0

#2 Och de har ju sällan jouröppet heller.  Inte vår veterinär i alla fall. 😃

Men det drabbar säkert ingen fattig. 😉

zabelle
1

Skönt att höra att han är hemma och att det inte fastnat något i halsen.
Försäkringarna brukar dessutom inte täcka för tandproblem.
För 4 år sedan talade en veterinär om för mig att min ena katt hade FORL och att jag skulle boka in en tid så skulle de sanera hennes tänder. Jag valde att gå till en veterinär på djursjukhuset där de konstaterade att hennes tänder var hela o fina. De är de fortfarande. Tur jag dubbelkollade…..

Zabelle   

Anders 50
0

Skadar aldrig att dubbelkolla.

Maria
0

När Moritz var 5 år så pillade jag honom i munnen och kunde lyfta loss en tand som var helt trasig så då förstod vi att det inte var så bra. Den gången fick man ta bort 8 tänder.

Annars är det nog bra att dubbelkolla och inte bara lyssna på vad de säger.

/Maria

stina63
0

Men så skönt att han är hemma, Men jösses de är dyrt med djurvård när dom blir sjuka,,

annia1
0

Skönt att han är hemma och att det gick bra. Ja pengar borde växa på trän så att man alltid har när det behövs.

.

aggeelin
0

Å så skönt att han är hemma. Jag tänkte på er igår. Hoppas att han kryar på sig snart. ❤️

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Maria
1

Idag mår han bra men jag har varit uppe med honom inatt då han gick på lådan flera gånger och det inte kom någonting.

Han hade ju urinstopp för inte så länge sedan så jag blev lite orolig men nu har han gjort båda delarna.😉

Tur att jag är hemma idag så jag kan kolla. Annars är det svårt när man har två katter.

Den släta mixade maten är väl inte så poppis men hungern tar över. Lakriz får äta mixat han också för det blir svårt att dela upp dom.

Jag har tvättat honom i munnen med medlet vi fick och så har han smärtstillande gånger två men han är lätt att hantera så det är inga större problem.

/Maria

aggeelin
0

Låter gott!!

Maria
0

Ja fy man blir så orolig.

/Maria

aggeelin
0

Förstår absolut oron! Jobbigt när någon i familjen är sjuk!

Tarotstollan
0

Hoppas att det ordnar sig för stackaren!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!