Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettmat-och-dryck-livets-goda
Läst 1087 ggr
Maria
1

Julmaten

Nu har vi bestämt vad vi ska ha på julbordet. Även om vi dragit ner på maten blir det en massa trots allt.

Vitkålssallad med saltkött, skinka, rullsylta, långkål, sillsallad, köttbullar, prinskorv, Janssons, ägghalvor med rom, inlagd strömming, sill, gravad lax och kanske rökt ålTystad

Det är ändå bara en bråkdel av vad vi hade förr.

Vad äter ni till jul?  (hoppas frågan inte varit uppe redan men jag kan inte hitta nåt)

/Maria

citytjejen
0

Maten är en viktig del av julen tycker jag! Älskar att planera, handlaoch laga maten.

Som det ser ut nu så kommer dessa godsaker finnas på vårt julbord🙂:

Skinka
3-4 olika sorters sill
Jansson
Löjrom
Prinskorv
Lammkorv
Köttbullar av hemrullad typ
Gravlax, eller kanske nån annan slags lax, vi får se
Coleslaw
Potatis

/Christina

aggeelin
0

Vi har nog inte mer nu än vad vi har haft sen jag blev vuxen med eget hushåll tillsammans med sambon.  Jag har vuxit upp "inte så rikt". Då hade vi mammas köttbullar, skinka, rödkål, Janssons, hemgjord leverpastej, dopp i grytan, ost, mammas inlagda sill, eventuellt en omelett och så gröt. Lutfisk åt vi på lunchen.

Nu äter vi skinka, hemgjorda köttbullar, heminlagd sill, prinskorv, ev ägghalvor, julsallad, hemkokt rödkål, ost, rökt fårfiol, lax, Janssons, paté och kanske något som jag glömt. Gröt kokas men äts sent på kvällen och till juldagsfrukost. I år tror jag att det blir lutfisk på juldagen. Tror att det blir rörigt att göra det på lunchen som även jag fortsatt med. Kan jag ha glömt något som vi äter tro…

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

fotokrafs
0

Enda juliga mat är gröt o ris à la maltan som maken fixar någon gång under jul/nyårsperioden. Eventuell julmat får vi på julafton hos svärmor.

Tarotstollan
0

Vi doppar i grytan och till det är det ju olika korvar, kött, Bryssel- och rödkål, Potatis, senap och julmust mm.
Sen är det ju fika med en massa hemmabakade kakor och bullar.
Även julgröt, skinka, prinskorvar, köttbullar, sylta mm

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Intehärutandär
0

Potatisgratäng Kaviarägg Rödbetssallad Veg. prinskorv Veg. köttbullar Köttbullar Rödkålssallad Vörtlimpa, julknäcke, korvost, must. Tror inte jag glömt nått.

Anders 50
0

Oj! Massor av god mat. Ett traditionellt julbord.  Allt svenskproducerat.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!