Istanbul
Jag har fått stipendium beviljat för en resa till Istanbul till våren.🙂
Det är en kongress som EBMT anordnar (Europeiska gruppen för blood and marrow transplantation)
Det ska bli så spännande. Både kongressen men också att få se Istanbul.
Är det någon som varit där?
Min son har varit där ett par gånger så jag får lite tips.
/Maria
Jag har varit där. Det finns hur mycket som helst att se där. Det svåra är att välja.
Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.
Det var läänge sedan
och vill du handla i Kapari Carsi så behöver du några veckor på dej då det är världens längsta bazaar med över 50 gator
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Jag gissar också att det är svårt att välja och vi har förmodligen inte så mycket tid på oss.
Marknader kan vara roligt men att handla är egentligen inte min grej. Jag har besökt världens äldsta marknad i Kairo. Khan el Kahlili. Det var spännande men kan jag undvika så mycket folk och rörelse så gör jag det.
/Maria
jag var där för ..läääääänge sedan
när jag gjorde en rundtur en månad i västra Turkiet (ankara, ürgyp, nev shehir var det längsta jag var i öst)
då hanns Istanbul med, "bullrig" stad basaren tyckte jag mest var ..turistfälla, dyrt o svårprutat :/
kryddmarkanden gillade jag bättre, bara få vara där 😛
aya sofia var intressant, 1000 år äldre än peterskyrkan i rom
haremet på ön osv
du har något spännande framför dig :)
höll på glömma det självklara, glöm inte att bara..drälla omkring
verkligen *vara där*, uppleva, dofta smaka 🙂
penke
Jag har för mej att det var i Haya kyrkan som vikingarna var vakter, de var vkter åt sultanen:
Klipp ur Tågluffa i Turkiet…I Istanbul finns mycket att se och göra, men något som man som svensk bara måste besöka är museet Hagia Sofia. Hagia Sofia var från första början en kyrka och ett mästerverk till byggnad som byggdes under vikingatiden. Därefter blev det en moské och tillslut ett museum. Men vad som skedde under dess tid som kyrka är vad som är så fascinerande. Invånarna i dåtidens Istanbul hade fått reda på att nordens vikingar var välvuxna, grova och starka. Därför anställde dem vikingar från norden som stod vakt vid, exempelvis, Hagia Sofia. En utav dessa vikingar har under sitt vaktskift suttit och huggit in runor i sten som betydde något i stil med ”Halvdan var här”. En text som upptäcktes mycket senare
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.