Saffran
Nu är det snart dags för lussebullar och de flesta verkar gilla saffran men jag har svårt för denna smak. Har använt saffran i fisksoppa och även bakat med saffran.
Jag tycker saffran smakar mööket (som vi säger i Göteborg)
Jag började använda gurkmeja istället för saffran för den gula färgens skull.😉
Gillar ni saffran?
/Maria
Jag gillar saffran, men när det kommer till saffransbullar så ska de vara nybakade, gärna fortfarande varma och så ett glas kall mjölk till. Köper aldrig färdiga bullar med saffran i butik eller på café.
Fisksoppa med saffran är mumma! Mamma gör en jättegräddig och god en.
/Christine
Jag gillar saffran och bakar saffransbullar, lussekatter, mjuk saffranskaka och saffransmunk i juletider.
Jag gillar saffran🙂
-
Å, saffran är så gott!!
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
Jag gillar saffran,. Gott blir så fin smak av de.
Jag älskar saffran, jag brukar göra lussebullar och saffransfalaffel i juletid.
l'm back
Haha, jag verkar vara den enda hittills som inte gillar saffran 😃
/Maria
Saffransbröd är gott men jag vet inte om jag gillar saffran i mat. Jag gjorde en saffranssås som skulle ätas till fisk men den blev inte alls god tyvärr.
Här används saffran bara i lussebullar, och inte i någon annan anrättning. Tycker dock inte att saffran är nog krydda i lussebullarna så vi kör med en lagom dos piri piri dessutom!
/Christina
Nä, usch saffran är det värsta jag vet! Så jag äter aldrig lussekatter, men de andra i familjen gör det!
Som med allt annat som bjuds så äter jag det, även bakverk med saffran i.
Men det är inget som jag ber på mina bara knän om att få till kaffet eller tänker baka själv.
Men välbakade så är lussekatter vackra att se på.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Är allergisk mot saffran, har jag förstått efter ett hastigt besök på akuten för många år sedan, så numera äter jag inte saffran. Tyckte inte det var särskilt gott innan heller men det gick ju att äta.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Som sagt, saffran fyllt med mandelmassa och russin är så gott!
#13 Hur menar du nu? Fylld saffran? 😉
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
#12 Oj jag visste inte ens att man kunde vara allergisk mot saffran
l'm back
#15. Jodå, det finns många som är allergiska mot saffran, det är väldigt giftigt och alla reagerar olika på olika mängd precis som det brukar vara med gift.
Hittade detta som kan vara bra för oss alla att veta:
Saffran är giftigt i större mängder, och den högsta rekommenderade dagliga dosen är 1,5 gram. Redan vid 5 gram kan man drabbas av bland annat kräkningar och blödningar, och vid 20 gram har man nått en dödlig dos.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
jodå.. "gillar"
fast jag bakar inte lussekatter så ofta
har jag kvar en gammal torr paket kan jag ha den i det gula påsk-riset
dvs, kokar med..om jag inte har gurkmeja
det köper jag å andrasidan hektoburkar av, *nyttigt* i tex. frukost-yoggin :)
penke
#13 Inte nog med att det är pilligt att "plocka" saffran men att fylla den måste vara ett konststycke😉
/Maria
Saffrans-bröd fyllt med smör, mandelmassa, russin och annat gott. Läste idag recept där de fyllde brödetmed vit choklad tex.
Använder det som smaksättning i mat. Tycker inte om lussekatter.
#7 Du är inte ensam om att inte gilla saffran. Det gör inte min gubbe heller. Så det är sällan jag bakar egna lussebullar. Det gör jag bara om jag vet att det kommer saffransdiggare på besök. Brukar köpa lyxiga kondislussebullar till mig själv. För jag älskar saffran - äter det gärna i fiskrätter också.
Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare
Saffran är ingen favoritkrydda för min del och här hemma köps de dyra småpåsarna enbart inför Luciabaket. Jag tar en saffransbulle, två blir för mycket, då blir det som Maria säger "mööket" eller unket.
Älskar saffran i Paellan, fisksoppan och i en del grytor men inte i kaffebröd,
sonens ex sambo som är iindian gjorde te på en påse när hon hade ont i magen
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.