Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 2302 ggr
aggeelin
2

Lättsårad

På tal om djur. En gång skrev jagsd, på tal om att jag tycker att det är trevligt med mina  katter och att de ger huset en hemkänsla, följande mening på Facebook.

"Ett hus utan katt är bara ett hus, inget hem".

Genast var det någon som kände sig sårad och undrade hur jag menade. Var inte hennes hem ett hem?

Är det inte att vara lättsårad i "onödan"?

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

[Thiah]
2

Låter nog lite väl lättsårad i mina öron.

Rumblebee
0

Tycker personen tog det lite personligt. Ett hem är ju en personlig sakfråga eller hur jag ska kalla det. Jag bor i ett hus (eller lägenhet för att vara petig), men jag tycker inte alls att det känns som mitt hem av flera anledningar.

[strutter]
0

Jo, det tycker jag är att vara lite väl lättsårad. Men vi är ju olika, vi människor, och inga känslor är egentligen fel. Det finns alltid en anledning till att vi reagerar som vi gör.

Jag tycker att mitt hus också bara blev ett hus när min älskade katt dog för åtta år sen. Jag trivs i mitt hus, det är inte det, men oj vad tomt det blev! Det kändes mycket trevligare när min katt fanns där. Av olika anledningar blir det nog ändå ingen ny katt, även om jag skulle älska det!

tlover
1

Det är väl ett allmänt problem idag, folk är för lättsårade och för "lättkränkta", lärare hamnar ju i problem om dom tex inte ger högt betyg för att då har dom "kränkt" eleven (aldrig att min unge kommer att få köra med det om inte det är uppenbart att läraren gör det för att den ogillar min unge det händer ju men jag tror att det är ovanligt).

l'm back

Angelfish
2

"Ett hus utan hund är bara ett hus, inget hem."

Maria
2

Det är jobbigt när folk uppenbarligen blir sårade och kränkta för småsaker.

#1 Förstår man inte andemeningen i  de orden???

#5 Nu blir jag jättesårad för jag har ju katter. Är inte mitt hus ett hem då, hehe😉

/Maria

aggeelin
1

Det är märkligt att "folk", utan att vara "tilltalade" tar åt sig av något som t.ex. att ett hus blir ett hem med en katt som bor där. Hur har det blivit så?

[Thiah]
0

#1 uppenbarligen inte. =)

Intehärutandär
2

Jag tycker ju inte om katter, men tar inte åt mig. Sådana som tror allt handlar om dem, tar åt sig oavsett vad man säger. Det har med dem att göra.

[peter54]
0

#0 Jag tror nog att den som reagerar så gör det med avsikten att skapa en kontrovers, eftersom om man inte har katt  är det helt onödigt att alls reagera tycker jag.

Rent generellt tycker jag att det är ett ganska onödigt yttrande, det där med att säga "ett hus utan … är bara ett hus, inget hem". Alla vet ju redan att inte alla hem innehåller en katt eller en hund, så varför alls säga det?

Tänk vad det skulle låta märkligt om jag som reptilägare skulle säga att "ett hus utan en reptil är bara ett hus, inget hem". Det skulle få 99,9 % av alla människor att känna sig obekväma.

Inte alla hem innehåller något enda djur och många har inte ens gröna växter, det är väl upp till var och en att skapa det hem hon/han trivs bäst med och att påpeka att -nä ditt hus har ju ingen katt så det duger inte, känns ganska onödigt.

aggeelin
2

För mig är det ett slags talesätt att säga "ett hem utan… ". Inte ett ordspråk men någon form av talesätt eller vad det kan heta.

Anders 50
6

Tycker det har blivit helt galet i vårt land på senare år. Man vågar snart inte säga, skriva eller ha en uppfattning om något alls utan att "folk" reagerar och känner sig diskriminerade.

Och vad har sunt förnuft tagit vägen?  Det vet väl alla att t.ex. det som agge skrev om katter  inte är menat som det låter??  

Att reagera på sådant är lika dumt som att gå i taket för att Pippi har en pappa som är negerkung.

Alla har blivit så känsliga och tar åt sig nuförtiden.  Och ofta är bristen på humor orsaken, den håller på att försvinna.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Mirinda
6

#12 Instämmer. 

Tänk om det varit så när jag var ung. Ett tag hade jag en sån där skojknapp på min jacka där det stod:

"Ju mer jag lär känna män, desto mer gillar jag min hund."

Samtliga män jag mötte skulle väl ha känt sig kränkta och skällt mig för extremfeminist eller skrivit insändare om det - om det vore som nu alltså. Tog någon åt sig personligen, så måste de ha varit näst intill humorlösa. För på den tiden (och sååå länge sen är det inte) skrattade man gott åt sånt eller skämtade tillbaka på knappbärarens bekostnad.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

VästkustFia
1

Det finns ju tyvärr alltid folk på nätet som blir upprörda för minsta anledning, eller utan anledning alls för den delen. Kanske för att de själva mår dåligt eller för att de tycker det är roligt att agera troll. Eller en kombination av båda.

citytjejen
0

Låter överkänsligt i mina öron, att reagera så. Känns som att vissa är väldigt lättkränkta nuförtiden, och det ofta av rent löjliga anledningar. Kränkt är en känsla som är inne nu helt enkelt😃

/Christina

trollslända
1

Då är det ju enkelt för att undvika att någon tar illa upp, att bara lägga till ett par ord:

"Ett hus utan katt är bara ett hus, inget hem för mig".

aggeelin
2

#16. Visst. Tror att den text jag skrev framgick det underförstått att det var min uppfattning det handlade om.

penke
3

det har gått inflation i hysterisk lätt-kränkthet
..i bästa fall är det någon dumt vi "ärvt" från usa..
 att bli kränkt bortom krisgrupp o vad psykoterapi kan bota..
bara ett rejält skadestånd kan lindra traumat..

ibland kan jag oroa mig konspiratoriskt det är ett lömskt sätt
att tysta det öppna samtalet i samhället..
 sådär blir bara människor ängsliga att tilltala varandra.

* * *
..kom att tänka å ett annan vändning, kanske klokare ?
 istället för gråta blod o slita håret (sitt)
gjorde de  homosexuella kränkningen/skällsordet : Bög
till sitt eget
vilken homo blir idag kränkt av ordet Bög
skulle då vara en läbbsisk 😛

penke

Maria
0

#18 Jag håller med dig. Smart av bögarna att ta ordet som "sitt"🙂

/Maria