Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etiketthus-och-hem
Läst 372 ggr
flisan708
0

Ekonomi tips

Har du något ekonomi tips du vill dela med dig av? Jag har ett som funkar många gånger och det är vid näthandel. Många företag har okända rabattkoder. Jag brukar googla på rabattkod och företagsnamn. Då kan man få fri frakt, 100 kr rabatt och 10 % mm. Att gilla vissa företag på facebook ger också rabatter och erbjudanen. Varför betala för mer än man behöver?

Grace2009
1

Köp bara sådant du behöver, det är mitt bästa tips.

Glorious
0

#1 haha jag hade varit rik om jag hade lyckats följa det där.

Grace2009
0

#2 De flesta hade nog varit rätt så rika om de klarade hålla den regeln 😃 Men det tåls att tänka över både en och två gånger om man verkligen behöver den där prylen när man handlar. Man får göra sitt bästa.

Intehärutandär
0

Storhandla och gör matschema. Då blir det inga onödiga besök som resulterar i onödiga utgifter. Jag och min son handlar för drygt 1000-1200 kr varje månad i mat/hygien/hushållssaker. Medans min karl och hans hemmaboende son handlar för minst det dubbla, för de åker och ströshoppar.

Baka, istället för att köpa bröd, fika och godis.

Ta hand om rester. 

Gå/cykla om det är möjligt istället för att ta bil/buss.

aggeelin
0

För mig gäller; köp inget på nätet. Du blir bara besviken och orkar sen inte skicka tillbaka varan som sen ligger oanvänd i ett skåp.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Marr
0

Det där med ekonomi är så svårt och i synnerhet när man inte har så mycket att röra sig med. Fast på senare år så slänger jag nästan aldrig mat.  På den tiden man jobbade och drog in pengar var man ju inte så rik heller, fast man hade tydligen råd att hälla ut grytan man inte ätit upp och aldrig orkat ställa in i kylen ens.

Sådant är inte möjligt i dag, om jag inte vill äta av katternas mat. Gör stora grytor och mat för flera dar då jag lagar. Fryser in i smålådor eller tillplattade i fryspåsar för snabb upptining. Klarar mig nästan ända till nästa månadslön då. Hade jag haft barn att försörja också…då gäller det att var uppfinningsrik och positiv.

*Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

[peter54]
0

Jag är sparsam, min inkomst som sjukpensionerad de senaste 30 åren har inneburit sanslöst låg inkomst i jämförelse, jag har högst en tusenlapp i månaden att klara mig på  för egna inköp som kläder och allt annat som är personligt när allt annat är betalt. Jag har tur som har en välbetald fru som kan finansiera större del än jag av vårt hushåll och barnen 🙂

Jag köper aldrig någonting som jag inte absolut behöver och mycket ofta får jag avstå även från det, ändå har jag aldrig helt tomt och min fru säger att jag måste ha guldbyxor. Hon tjänar nästan 10 gånger mer än jag, men ändå är det alltid hon som får tomt först 😉

Maria
0

Mitt tips när det gäller mat är att om man jobbar så kan man tjäna mycket pengar i månaden om man gör lunchlådor själv.

Ett annat tips i denna slit och slängtid är att man kan hitta mycket fint på loppis. Saker som knappt är använda.

/Maria