Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 445 ggr
Cristine
0

Ladugård

Har du varit inne in någon  sådan någon gång,. 

Tyckte du det var roligt eller ville du ut därifrån för luktens skull!

Vilka djur fanns där? 

Har du provat på att mjölka en ko eller get?

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

fruktgumman
0

Ja många gånger då jag är uppväxt med djur. Mina föräldrar hade kor grisar kalvar och får. Mjölkat kor har jag absolut och lukten vänjer man sig vid.  Avgaser i stan luktar värre.

tlover
0

Ja många gånger, både såna med djur och utan djur.

Första gången minns jag inte för jag var så liten.

När jag var riktigt liten hade mamma grisar, höns och kaniner, däremot bara i en liten del av lagården.

Mormor och morfar hade kor (mjölkkor först och sen köttkor)

Via skolan var man ju några gånger i en större lagård.

Vår stödfamilj då jag var lite äldre hade också djur (grisar men även en ko som delades på i byn).

Min mans familj har också djur (sen jag lärde känna dom hade dom först mjölkkor, sen köttkor och nu får, höns har dom haft i perioder).

Sist så har vi djur men det är bara hönsen som bor i lagårn (men vi har även haft häst och har länge haft kaniner).

Sen så har nästan alla hus en lagård men det är inte alltid folk har djur i dom.

Har jag inte riktiga lagårdskläder är jag inte gärna därinne en längre stund (för jag vill inte lukta lagård i affärn) men har man bara lagårdskläder så gör lukten mig ingenting.

Jag vet däremot inte om jag skulle kalla det spännande, det är liksom ganska normalt snarare.

Jag har inte vad jag minns testat att mjölka nått djur men det kan hända att mormor lärde oss då vi var så små att man inte minns det.

l'm back

Maria
0

Ja, många gånger. Ladugården där vi bodde om somrarna förr var favoritstället att vara.

Jag fick mjölka och gå med kon till hagen. De hade även säsongsgrisar och jag älskade att ligga inne i stian och killa den store grisen på magen och mamma tyckte jag luktade. 

Hönor hade de också.

Granngården var väldigt stor och där hoppade vi ungar i höet vilket vi inte fick för bonden men vad gjorde det😉 Där hämtade jag mjölk också. Bonden hivade upp mjölken i en skopa efter att ha silat bort den feta grädden från ytan och så stod där en hel rad katter på kö varje gång.

/Maria

Intehärutandär
0

Min mosters karl/mina kusiners far har laggård/bonngård. Vi bodde där på somrarna. Minns då vi var små, då fann höns och kalkon lösa, får, get, kor, hästar o grisar i laggårn. Katt o hund. Efter inträdet i Eu, så blev det mindreo mindre. Nästan all skog o åker såldes, djuren slaktades av. Idag hyr en kvinna hage för sina hästar. Själv har han några (5?) Highland kettle och två grisar.

Fridaaaa
0

Japp många gånger. Svärmors man har kor bland annat.
Men jag avskyr kolukt.

Grisar skulle jag inte ens gå in till (har gjort aldrig mer pga mer än bara lukten)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Cristine
0

Jag hade en avlägsen släkting som vi var hos på sommrarna men han hade då gjort sig av med djuren men tog reda på höet till  andra och det hoppade vi i, jag älskade den ladan och lukten som höll sig kvar.

aggeelin
0

Jag är uppvuxen på bondgård och älskade att vara i ladugården när jag var liten. Vi hade kor, en häst och lite grisar - det kallades koladugården. Sen hade vi också hönsladugården!

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

[peter54]
0

Jag är också uppväxt på en gård med djur 🙂

Anders 50
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är min ladugård. I den och ute på åkrarna och i skogen har jag sen barnsben fått lära mig vad arbete innebär.  Vi hade som mest ca 25 kor som mjölkade plus rekrytering. Suggor och tjurar. Innan far skaffade traktor fanns det minst fyra Ardennerhästar som var dragare i jordbruket och skogen.  På 70-talet ersattes korna mot tjurar och senare med am-kor. Nu är jordbruket utarrenderat och på grund av EU så producerar betesmarkerna knappt bete till 10 djur nu.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Cristine
0

Herregud vilken skillnad!😮

Anders 50
0

#10 Skillnad ? På vad?

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!