Facebook?
Har en liten fundering kring Facebook men vet inte om det är det är korrekt eller inte.
Jag har varit med ett antal år och jag upplever att det är mest populärt bland medelålders/äldre. Det kanske inte stämmer men jag känner att de äldre är kanske är lite mer långsamma när det gäller nya forum och att ungdomarna vandrat vidare i cyberrymden.
Tror ni att det är så?
/Maria
Jag är ung, och eftersom alla mina kontakter är unga så upplever jag att majoriteten av alla där är unga. Sen finns det hur många som helst från gamla skolor osv, så det är sällan jag stöter på äldre på facebook. Tror det handlar mest om vilken åldersgrupp man själv tillhör som gör vilka man stöter på.
Jag skulle tro att det är ganska lika i åldrarna. Men att det är så normaliserat, och en så naturlig del i vardagen numera med Facebook, att man inte kanske hypar lika mycket kring det längre bland yngre människor (som har växt upp i cyberrymden). Det kommer ju så mycket nya grejer hela tiden (instagram, snapchat och allt vad det heter).
\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!
Jag kan tänka mig att det började bland yngre och har trängt upp i åren, särskilt när företag och organisationer började skaffa facebooksidor. En egenhet med facebook är att alla använder det på sitt sätt. En del har det mer som ett skyltfönster, medan andra lever sitt liv där. Förmodligen får man ganska olika bild av facebook beroende på vilka man har kontakt med.
Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.
#3 Det tror jag också. Den bild man har är nog ganska mycket färgad av vilka man har kontakt med och hur man själv använder siten (och/eller andra sajter som är sammankopplade på olika sätt).
\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!
Jag tillhör de som aldrig har skrivit något där inne.
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland
Enligt statestik så går facebook lite neråt för ungdomar, antingen att dom skaffar annat istället och aldrig skaffar facebook eller så har dom just slutat med det.
Andra ställen tex twitter m.m lockar mer.
Däremot så ökar facebook fortfarande även om man räknar med att det kommer att gå ner inom några år.
l'm back
#5 Jag har inte ens konto där.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#7 Inte jag heller.
😃
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland
#3 Så är det säkert.
Jag jämför ju bara med mig själv och min son som är 30.
/Maria
Jag tror som flera andra här att det är mycket olika, dels hur man använder Facebook och dels i vilked skede i livet man är själv. Jag har naturligtvis inte en majoritet av tonåringar i min vänlista, men generellt tror jag att jag har större spridning i ålder där än vad de flesta har.
Att det blivit så för min del har mycket att göra med mina intressen och att jag fungerar som mentor för unga, samt att åldersspridningen generellt inom mina verksamheter är mycket stor 🙂
#10 Det är säkert så. Jag har ju bara referenser för mig själv.
/Maria
Jag tycker det är väldigt blandat, upplever inte att det är fler inom vis åldersgrupp 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag skaffade fb 2007, då Lunarstorm började dö och fb, bilddagboken o bloggar började ta över. Då gjorde man mest knäppa test, skickade cyberpresenter o letade folk man inte sett på länge. Nu slapp man ju nick och kunde söka på namn. Fann många skolkamrater o släktingar. Numer är jag rätt tyst och privat där, men hade en period i mitten där alla spottade statusar. Nu smyger man runt o använder det som uppdatering av vännets liv, som man inte hinner träffa IRL. Min son har aldrig varit så intresserad i sitt konto. Han gillar mest sidor och lägger ut videos från sin youtube-kanal. Hans största önskan är att tjäna mer pengar på det.
När jag gör uppdateringar på facebook gör jag dem ofta selektivt. Vissa bilder delar jag med vänner. Akademiska spörsmål tar jag upp med dem som behärskar ämnet o.s.v. Tanken är att jag bara ska dyka upp i någons flöde, när det kan vara av intresse.
Vänner som lägger upp för mycket bilder av lunchen, middagen eller kaffekoppar brukar jag markera att jag inte vill ha så mycket uppdateringar från.
#14 Hur gör man när man postar inlägg selektivt?
/Maria
#16 Aha, tack så mycket🙂
/Maria
OK, ser att jag får lära mig nytt😉
/Maria
Dock att tänka på, om man ska dela att foto från sin sida till en grupp måste man ändra inställningen till offentlig innan delning 🙂
#20 Det gäller för alla delningar, att man inte genom att dela en post kan öka antalet som får se den. Den ursprungliga inställningen styr detta.
Bilder kan man dock visa, genom att i stället för att dela bilden dela bildadressen, men då antar jag att man ger sig in på otillåten direktlänkning.
#21 Ja det vet jag om 😉
Fast står bilden på bara för vänner som inställning hjälper det inte att länka till bilden på FB, för ingen ser den ändå mer än du själv och vänner.
#22 Stämmer det? Denna bild är inte offentlig. Då borde den inte synas med facebookadressen:
Om jag däremot direktlänkar till bilden, borde den gå att se:
#23 Din första länk fungerar inte, men den andra gör det.
#24 Precis! Det första är en länk till en facebookbild i ett album som jag delar med vänner. Det andra är en länk till bilden som sådan. Jag har alltså klickat på bilden och kopierat bildadressen. Då går man förbi sekretessen.
#25 Ja kan man ju göra, går dock inte via mobil eller ipad tyvärr. (jag har inte lyckats i alla fall).
#26 Det är väl heller inte meningen att man ska göra så. Jag misstänker att man med bildadressen också kan visa bilder man har fått i ett pm. Jag gör ett försök:
Har inte märkt eller hört att Fb mest används av oss "äldre". Tror det är väldigt blandad ålder på användarna.
Själv har jag många unga vänner, och en del tanter härifrån LK. 😉
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Jag har t.ex. min kusins dotter som vän (15 år) och hon har slutat med facebook - det är ute, det är för hennes mamma och hennes kompisar säger hon.
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
Jag har blandade åldrar i min Fb, och härifrån några damer och en gubbe. 😃
Jag har inte något FB-konto. Det känns inte särskilt intressant att skaffa något heller. Men det är skönt att höra att det finns fler som inget konto har. Det var nästan så jag började tro att jag var sist kvar utan FB.
Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare
#30 Hoppas gubben sköter sig. 😉
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
#32 Jodå, han är riktiga gentleman. 🙂