Godmorgon 6 september
Godmorgon alla sjusovaređ
Idag sov jag och min man till 09. Det har nog inte hÀnt pÄ flera Är att vi bÄda sovit sÄ lÀnge men vi var uppe nÀstan hela natten igÄr sÄ det var kanske inte sÄ konstigt.
Idag skiner solen och det ser ut att bli en lika fin dag som igÄr.
/Maria
Godmorgon!
HÀr sitter vi med frukosten och vÀdret ser fint ut!
Aggeelin / medarbetare pÄ Livskvalitet
God förmiddag đ
Jag har sovit ikapp lite efter den gÄngna veckans bristfÀlliga sömnmÀngd, sÄ jag vaknade inte förrÀn 9 idag. Ute Àr det soligt och klart, men inte sÄ varmt Ànnu med knappa 14 grader.
Den hÀr helgen blir det lite firande, vÄr dotter fyller 12 pÄ mÄndag, sÄ under helgen kommer slÀktingar i omgÄngar. Frugan var uppe 6 i morse för att göra en tÄrta, Lovisas favorit Àr den tunna sorten med marÀng man gör pÄ en bakplÄt och skÀr rektangulÀra bitar ur.
Solen skiner och jag drack morgon-teet i trÀdgÄrden iklÀdd pyjamas medans Spike gjorde det han skulle. Kan sÀllan göra det, dÄ det alltid sitter ett gÀng utanför min gÄrd. Fast nu Àr de inte vakna, dÄ fÄr man passa pÄ. DÄ sonen vaknat ska vi ta en promenad med Spike och plocka pysselmaterial. Peter; Pavlova kanske?
Goförmiddå!
Solig och kall morgon. Har klarat av veckohandlingen, det blev tungt, mycket socker, salt och annat som behövs nu till höstens alla godsaker frÄn trÀdgÄrden.
Blir mer och mer förtjust i Willys. Ăven om resan blir 12 km lĂ€ngre sĂ„ betalar den sig ofta pĂ„ en vara.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
God middag!
Klev upp innan tio idag. Det har inte hÀnt pÄ flera veckor nÀstan!
Tror att jag hÄller pÄ att bli förkyld, men hoppas pÄ att slippa! Ska ut och kika efter idag om det finns lite Àpplen kvar pÄ trÀden hÀr ute pÄ gÄrden. DÄ blir det Àppelmos och paj och allt möjligt gottigt. :)
\m/
Ăta bör man, annars blir man hungrig!
#6 Hemmagjord Ă€pplemos Ă€r gottđ
Det var lÀnge sedan jag gjorde.
/Maria
#6 Gör sylt medans Du hÄller pÄ, sÄ kan Du göra Àppelmunk sen. :)
#8 TyvÀrr har jag inte tillgÄng till goda Àpplen lÀngre.
/Maria
#8 Det lÀr bli lite av varje pÄ det hÀr skulle jag tro. Inte bara Àppelmos, men det Àr moset jag mest ser fram emot. :)
\m/
Jag har inga Àpplen i Är. MÄste ut och palla sÄ jag kan göra den dÀr goa Àppeldrickan som jag gjorde förra hösten, och som Àr sÄ enkel att göra. Man behöver inte ta bort skrotten eller nÄt, bara skÀra sönder dem i fyra fem bitar.
Dag 1
6 l delade Àpplen
6 l vatten
1 msk vinsyra
1 tsk natriumbensoat
Lös/vispa upp vinsyra o natriumbensoat i vattnet. (tar lite tid, börja med detta i ca tvÄ liter vatten)
Skölj Àpplena o dela dem i minst 5-6 bitar, skÀr bara bort sÄnt som Àr dÄligt, allt annat fÄr vara med. Skaftet brukar jag ta bort. LÀgg ner bitarna i vattenblandningen.
StÀll svalt/kallt i gÀrna 3 dygn. Rör om en gÄng varje dag. LÀgg en tallrik över sÄ Àppelbitarna kommer under vattenytan.
Stoort kÀrl behövs!
Dag 2 eller 3
Sila bort Àpplena o tillsÀtt 5 dl socker. Rör tills det löst sig o hÀll upp i rena flaskor, plast eller glas.
Förvaras svalt.
Kan tipsa om en jÀttebra sida ifall man vill fÄ gratis frukt:
\m/
#12 Vad bra för de som bor nĂ€ra. Men för min del sĂ„ skulle det bli 8 eller 12 mil. đ Men jag fixar nog Ă€pplen.
#12 Du vet att du kan söka pÄ omrÄdet du bor i, om det finns nÄgot dÀr?
\m/
#14 Japp! "Inga trĂ€d kunde hittas" đ
Men det fixar sig.
#15 vad synd! :( Men knalla över och ring pÄ hos de grannar som verkar ha mycket frukt pÄ sina trÀd eller mycket fallfrukt. MÄnga gÄnger fÄr man dÄ helt gratis, för de vet oftast inte vad de ska göra med all frukt. :)
\m/
Jo jag fixar Ă€pplen. Nemas problemas! đ
TÀnk pÄ vÀnner vi har en ny tÀvling pÄ gÄng,,