Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettkärlek-och-relationer
Läst 2251 ggr
Cristine
1

Förlåtelse

Har du svårt för att be om förlåtelse även om du vet att du har fel .. Har du svårt för att förlåta andra.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Anders 50
1

1. Nej.

2. Allt går inte att förlåta.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Intehärutandär
0

Jag har inga bekymmer att säga förlåt. Förlåta kan jag efter en tid, men aldrig glömma.

Maria
0

Jag kan förlåta men har funderat på hur man ska förlåta någon som inte inser hur illa den personen gjort andra?

Kan man förlåta någon som inte ber om förlåtelse?

/Maria

Fridaaaa
0

1. Vet jag att jag har gjort fel, då kan jag be om förlåtelse. Men jag ber inte om förlåtelse om det inte är mitt fel. Anser att det är den som gjorde fel som ska be om ursäkt.

2. Beror på vad personen i fråga har gjort. Vissa saker förlåter jag inte.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Intehärutandär
0

#3 I min släkt är man tvungen. Eller tvungen och tvungen…men generationen över mig har bråkat flera gånger. Och är inte sams ännu. Vi barn (kusiner) har fått välja den sida som vi är födda av och ibland umgåtts i smyg. Man säger inte förlåt, har nog aldrig hört det ordet från min mor - eller far för den delen. Man är osams en tid (10-15 år är inte ovanligt) och så börjar man umgås försiktigt och låtsas som inget hänt.

Jag har själv bett mamma om förlåtelse för saker hon gjort för husfriden. Hon har dem svartaste ögon…

Som tur var har min generation och nästa lärt oss att visa känslor.

Cristine
0

Jag har lätt att förlåta och har tilloch med förlåtit de som jag egentligen inte tyckt förtjänat det och det varför min egen ros skull. Så jag slapp gå och älta i det. Man mår bara dåligt själv utav att inte göra det.små mirakel har hänt. Inte så små förresten.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Karmatarerskanise
0

Har inga problem att be om förlåtelse om jag har fel. Har svårt att förlåta andra.

[::Vera::]
1

Lite ungefär som #3, så undrar jag hur man ska kunna förlåta en person som inte har förstått hur illa den har skadat.

Vad gör man när allt man önskar är förståelse, så att personen kan säga förlåt för det som verkligen gjorde/gör så jävla ont, så att jag i min tur åtminstone får en liten liten pytte möjlighet att någon dag kunna förlåta?

Om personen inte ber om förlåtelse för det som orsakat skada, så ser jag inte att jag har någon möjlighet att förlåta, för då finns det ju egentligen inget att förlåta. Och det gör riktigt skitont långt in i hjärtat!

Tarotstollan
1

Är inte uppväxt med det ordet, kan inte minnas att det användes någon gång under hela min uppväxt. Inte för att det behövdes heller, vad jag kommer ihåg. Fast jag kan komma ihåg fel också!
Jag tror inte längre folk generellt sett vet vad ordet förlåt står för, det används för lättvindigt och i fel sammanhang.
I alla fall är det så jag uppfattar det!

Ordet förlåt betyder nästan ingenting för mig längre!

Som andra sagt här innan, det finns saker som aldrig kan förlåtas!
Kan man dessutom inte glömma de fel som gjorts mot en, hur skall man då kunna förlåta?!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[::Vera::]
1

Om en person säger förlåt och sedan gör samma person illa igen på  samma vis, så tappar ordet sin betydelse.

Om det används fel, att man tar på sig ansvaret för fel saker, så tappar det också sin betydelse.

Det sistnämnda har jag de senaste åren ofta gjort, vilket har främjat dåligt beteende hos den personen som gjort mig illa. Jag kan känna stor skuld för det.

…Man ska bara behöva säga förlåt en gång för samma sak och till samma person. Annars så är det något som behöver förändras.

bettan1967
0

Ordet förlåt är ganska stort, säger det bara när jag menar det. Lätt att utnyttja det i situationer för att göra det enkelt för sig själv.

Men det är ändå viktigt att förlåta och ge en chans när man ser förändring.  Även om andra inte tar det så kanske jag behöver förlåta mig själv.

Jag har under perioder tidigare gjort människor illa och pratat med dem varför jag gjorde si och så just då för att jag kanske inte förstod bättre, en del är förlåtande och en del inte men då är det viktigt att jag förlåter mig själv i den situationen. Senast gjorde jag början på året och tog min del i det men den personen förlåter mig inte, hon hatar mig. För att jag då inte ska lägga skuld på mig så vänder jag också på detta att Jag vågar stå för min dumdristighet och kan vara förlåtande men hon vågar inte stå för det hon gjort och då är det lättare att visa i hat för då bör hon erkänna vad hon gjort själv.

Ett annat ex är relationen jag har till min pappa. Vi har pratat och förlåtit varann men sen fortsatte han med samma sak med att göra mig illa, tagit bort han ur mitt liv men skulle det visa sig att han förändrar sig ja då är det ok.

Elisabeth

stina63
0

Nej på båda frågorna,…