Vakna!
Har du svårt att vakna och att kliva upp, be din chef ge dig andra arbetstider för det kommer aldrig att gå över..
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Jag har alltid anpassat mina arbetstider efter min dygnsrytm. Livet är för kort för att gå runt och vara sömnig hela tiden.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Jag är nattmänniska. Visst kommer jag upp med klockan, men innan 10-11.00 går det inte att prata med mig eller lära mig något. :) Vid midnatt är jag mest kreativ, då är mitt yrkrsval toppen. En bagare börjar oftast mellan 23:00-04:00. Tyvärr är bagar-arbetet inte kreativy utan mest rutin. Samma varje natt. Konditorbiten däremot. Då börjar man 05-07:00. Låter man bli att gå och lägga sig, så går det bra att komma upp. Mamma sa att det skulle ändras då man får barn, men nej. Jag är lika morgontrött o trött överlag som innan.
Tror knappast att de chefer jag haft inom sjukvården hade accepterat detta😃
/Maria
Man har kommit fram till att elever har lättare för att ta in kunskap på morgonen, än senare under dagen.
Jag är en kvällsmänniska Händer jag bytar arbetstid med mina arbetskamrater jobbar kväll istället
Jag kan anpassa mig. När jag ska åka till dialysen går jag upp 05.00 utan att ha några problem alls med det, inte ens om jag varit uppe till 01.00.
Får jag sova tills jag vaknar av mig själv, brukar jag vakna vid 07.30 ungefär, men ibland somnar jag om och sover ända till 09.
Svårt. Jag är kvälls/nattmänniska och har svårt för att vara aktiv, särskilt under morgonen. Jag har med åren fått svårare att tvinga mig att gå upp tidigt och det blir allt svårare att fungera på morgonsidan. Det är så, upplever jag, att samhället är uppbyggt för morgonmänniskor.
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
#7 Men det är väl inget som kommit nu det där med att samhället är morgonanpassat? Tänk på det gamla bondesamhället när alla gick upp 4 - 5 på morgonen. Människan är i grunden anpassad till att vara aktiv när solen är uppe, elljuset är förutsättningen för sena vanor.
#7 "Det är så, upplever jag, att samhället är uppbyggt för morgonmänniskor."
Se det positivt, undersökningar har visat att kvälls/nattmänniskor i regel har högre IQ.
#8 Nu är ju inte bonde den enda yrkeskategorin på landsbygden under bondesamhället, exempelvis var en herde i regel vaken på natten. Men av någon anledning har morgonmänniskor setts som finare än vi andra, vilket fortfarande avspeglas i samhället av idag.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Jag måste ju gå upp när klockan ringer, det är ju därför jag satt den annars har jag aldrig någon klocka på! Jag nattmänniska i stora mått. Brukar vakna någon gång på eftermiddagen! 🤐Märker det här inne på iFokus, när jag skall gå lägga mig börjar morgonmänniskorna skriva!
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
😃
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Vad bra att vi kvälls/nattmänniskor har högt IQ.
Det är ju även bra om vi lär oss saker när vi inte är medvetna om det. (På morgonen.) 👍
Vad bra.
Då blir jag mer och mer korkad med åren eftersom jag tycker det är lättare att gå upp tidigt numera😃
/Maria
Alltid jobbigt att gå upp men lägger mig i tid så att man sover sina timmar oavsett.
Dock är det jobbigt när jag jobbar kväll till 21 eller 21.30 och sedan börjar kl 7 dagen efter. Det är tufft. Har sånt pass nu mån till tisdag och tisdag jobbar jag 7-21.30 dessutom, och jobbar 12 och 11 timmarspass hela helgen, så lär vara mör i kroppen sen 😉
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Morgonpigg har jag "aldrig" varit, men har lyckats ta mig upp när jag måste..
vaknat har jag gjort lite senare 😮
vara på jobbet till sju, eller värre kl 06 var e plåga (som ingen ledig em kunde kompensera)
ingen idé prata med chefen, bytte jobb istället o har nu "fria arbetstider" 🙂
går upp strax över sju istället, njuter frukost 😛
inom vården, hörde jag för flera år sedan, at på vissa håll fick personalen själva sätta sina scheman på avdelningen, veckotimmarna var givna, men vilka det passade bättre med morgon, kväll eller natt
o med sambo, dagis o ungar..o ev. kvällskurser
..tror de gjorde för några veckor i stöten(?)
#4 hmm.. de frågade säkert då, tidigt på morgonen och fick bara
sammanhängande svar av de morgonpigga.. (?) 😃
penke
#15 😃
Nja. De gick nog lite mer vetenskapligt tillväga, än så.
#15 Så är det på många ställen men även om man har önskemål så är det inte alltid de godkänns och alla timmar måste ju vara bemannade på en avdelning men visst har det gjorts framsteg även inom vården😉
/Maria