Fiskbilen
Vi äter ju mycket fisk och igår var vi som vanligt och handlade i vår kära fiskbil. "Öckeröpöjkarna"
Det har ändrats en del i sortimentet sedan jag var liten (precis som i andra livsmedelsbutiker).
Numera finns det flera meter av färdigfilead fisk men bara några få "hela fiskar"
Jag tror att folk i allmänhet inte kan rensa eller filea fisk. Vad tror ni?
/Maria
Nej, det är få som vet. Jag fick lära mig på kallköks-utbildning (tillval). Någon fiskebil har jag inte sett på 10 år tror jag. Det ser ut som de stora affärerna har fin fisk i charken, men jag är ju vegetarian och äter inte fisk.
Försökte lära mej filea på 70 talet, men höll på att skära fingrarna av mej på dom hala fiskarna. Gav upp och blev senare vegetarian. Det är lättare att filea en morot 😃
Jag filear vad som helst..till och med laxar på 20 kilon
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Jag tror att det är det allmänna fjärmandet från allt som kommer ifrån naturen i oprocessat form som leder till att folk generellt inte bara glömmer bort hur man gör när man rensar fisk, de tycker oftast att det är "äckligt" och vägrar befatta sig med det.
#4 Jag tror också det är en sådan kombination.
Jag minns att jag var noga när sonen var liten att han fick rensa sin fisk själv och hjälpa till i köket så mycket som möjligt.
Idag älskar han att laga mat.
/Maria
Här finns fiskbil utanför Kvantum 5 dagar i veckan. Och där finns bara rensad och filéad fisk. Allt ska vara enkelt numera.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Jaa det är nog så. Man hör ju vissa som inte fattar att kött kommer från djur 😮 man blir ju alldeles mållös. Oxfiléträd, någon? Fläskfärsbuskar?
Själv fick jag lära mig att både stycka kött och filéa fisk redan som två äpplen hög. 😃 vi fiskade mycket, och jag var ofta med pappa på älgjakt mm.