Äta kyckling?
Kyckling är oftast gott - men eftersmaken blir inte lika god när jag läser denna och andra texter om hur kycklingar behandlas.
http://nyheter24.se/debatt/772646-djurens-ratt-ga-inte-pa-kycklingindustrins-missvisande-reklam
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
Synd att det är svårt att få tag på kravenmärkt ekologisk kyckling, aldrig sett faktiskt i butik 😕
Jag älskar kyckling, köper enbart svensk kyckling, ändå bättre än till exempel dansk. Men det är inte klokt ändå hur dem har det 😕
Därför också man bör köpa kravenmärkta ekologiska ägg (inte bara eko), för att inte stödja skitindustrin där heller.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1 Det har du rätt i. Och det är tydlig skillnad mellan KRAV (som har stora krav på produkten och där rigorösa kontroller utförs) och ekologiskt som inte har någon kontroll.
Jag har en KRAV-odlade bror som jag handlar av men tyvärr "odlar" han inte kyckling.
#2 Ja eko är ju bara att djuren får eko-mat, inte säkert att de har det toppen för det.
Jag köper dock mycket svenskt kött då eko kravenmärkt kött är svindyrt, går inte ihop sig alls men ändå mycket bättre än att gynna utländsk kött
#1 Och som du säger, det är dumt att stödja dem som tillhandahåller "skitprodukter".
Det finns KRAV-kyckling i vissa butiker en det är för få.
#4 Aldrig sett, kollat både på Willys, Maxi, Ica, Coop (stor) och citygross 😕
#5 Usch usch usch usch!!!! Vad är det vi håller på med?
Vet inte?
#4 Vart har du hittat det?
Frida coop och ica ska ha det.
http://www.lantbruk.com/lantbruk/skriande-brist-pa-ekologiska-kycklinguppfodare
#10 Kollat på både ICA och Maxi och har aldrig sett det. Coop var länge sedan jag kollade så de kan mycket väl fått det sedan jag handlade där sist (evigheter sen). Men har tyvärr en bit dit är därför vi aldrig handlar där.
Men får fråga Maxi imorgon/fredag om de har och vart i butiken i så fall. Fast de kanske bara har det färsk och inte fryst? För är mestadels där jag kollat då jag sällan kollar borta vid köttet på Maxi (tycker Maxi överlag har dåligt utbud på vettigt kött)
#11 Ta och fråga också istället för att bara kolla, det kan ju hända att dom tar hem om dom märker att folk vill köpa.
Själv har vi höns så både ägg och fjädrar kommer från en bra källa (och kött i framtiden men inte just nu, nu behöver vi alla äggläggare vi har)
l'm back
#12 Skrev ju det i #11 att jag ska fråga imorgon eller fredag 😛 Men är annars inte mycket för att fråga 😉 sedan beror det lite på vad priset ligger på också, kan inte kosta så mycket över övrig kyckling då kommer vi aldrig ha råd att köpa det direkt ofta 😕
Ägg har jag från bra källa 🙂
#13 ah jag förstod det som om du bara skulle fråga på maxi, jag skyller på att det är så varmt att hjärnan är överhettad 🤦♂️
l'm back
13 Fast om krav är viktigt för en och det är dyrt så får man ju äta kyckling mer sällan.
#14 Alltså jag ska fråga om de har eller inte, och priser. Och om de vet vad det skulle kosta om de skulle ta in det om de inte har 🙂
Ska fråga just på Maxi eftersom det är där vi handlar mest när vi veckohandlar
Kyckling smakar ju som Quorn..
så varför göra omvägen ?? 😛
penke
Finns i Östermalmshallen i Stockholm :D
Har aldrig sett det någon annanstans faktiskt.
#17 Ja..och varför äta kyckling (stackars kycklingar) när det finns annat som är mycket godare? 😉
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Vi åt kyckling igår🤫 Den kom från en gård i Sölvesborg stod det på paketen. Jag gjorde "dillkött" av den.
De gånger jag köper kyckling så köper jag sådan som har deklarerat varifrån den kommer.
/Maria
#20 Sölvesborg, mina hemtrakter 😉 Eller ja listerlandet hehe
Det var inte Lagerbergs? Eller det var från privat gård?
#21 Lagerbergs känner jag inte igen så jag gissar att det var från en privat gård.
/Maria
#19 Kyckling är gott i min mun, men hjärnan vill att den behandlas på ett bra sätt.
Åt en del kyckling när jag bodde i Skåne, byn där jag bodde låg nära en gård och allting var närproducerat och såg att djuren hade det bra. Men nu i efterhand äter jag nästan bara fisk och viltkött.. det är inte alls bra så som man behandlar djuren men det man kan göra är att välja ekologisk kyckling, borde finnas i utvalda butiker. Googla ;)
#24 Fast fisk behandlas ju inte vidare bra vid fångst heller, visst har de det bra (förhoppningsvis) innan men inte när de är infångade sen tyvärr.
Enbart ekologiskt säger inget hur djuren har det, då måste kan kolla efter kravenmärkt också.
De dör ju nästan omedelbart eftersom att de inte klarar sig på land men de har levt ett liv där de får röra sig på stora ytor och leva "normala" liv. Jag äter inte djur som kokas levande som hummer…
#26 De kvävs till döds i de stora näten, Går inte på ett ögonblick direkt, så visst lider dem innan. Men som jag också skrev de har ju förhoppningsvis haft det bra i alla fall.
Jag har tröttnat på kött. Både smakmässigt och pga hela hanteringen. Därför har jag en vegovecka nu, för att känna på hur det skulle kunna vara att vara vegetarian. Jag vet inte om jag skulle klara en övergång helt, men jag testar i alla fall.
#26 Ja att kvävas till döds är jättekul (obs ironi). Vissa som fiskar själv avlivar ju däremot snabbt (genom att bryta av nacken, slag el kniv) men tyvärr inte alla och vad jag förstår är det sällan som fisk på fiskebåtar hinner bli avlivade utan dom kvävs istället 😕.
Då är det ju tusen gånger bättre med ett djur som bedövas och avlivas snabbt ovetandes ätandes på sin favoritmat el liknande (dvs inte möjligt i storproduktion)
l'm back