Apotek och privatkliniker
Blev det bättre?
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Ingen aning. Men. På apoteket är de numera alltid trevliga. Så var det inte alls förut.
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
Det negativa med apotek nu är att om man får något utskrivet på recept som inte är så vanligt så får man ringa runt till de olika kedjorna. De samarbetar ju inte så att säga.
Jag fick vid ett tillfälle opiumtinktur och det var hur svårt som helst att få tag på.
/Maria
#2 här sammarbetar dom, när jag kom in på apoteket och dom inte hade hemma det ringde dom och kollade om konkurrenten hade det 👍
…
Så nu handlar jag i princip alltid hos dom (som ringde alltså)
l'm back
#3 Det kanske de gör om det bara handlar om en konkurrent men i Göteborg vimlar det ju av kedjor.
/Maria
Jag vet inte om min vårdcentral räknas som privat men den har ansökning och väntetid, man får plats hos dom när någon dött typ.
Apoteken här i stan samarbetar så jag ser bara positivt på det.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Jag och min familj har haft samma husläkare sedan reformen 93, tror jag det var.
Läkaren har telefontid varje dag och även akutmottagning 9-10 alla vardagar plus även kvällstid på torsdagar.
Neurologen jag går hos svarar alltid i telefon mellan 8-9 alla vardagar och han jobbar på Sahlgrenska.
/Maria
#6 Oj!! Samma läkare! Är det vanligt?
Måste vara fantastiskt bra :)
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
Japp, en kvinnlig läkare som delar mottagning med en annan allmänläkare. De har sin mottagning i ett gammalt hus i ett villaområde och det är så mysigt att sitta i "väntrummet" som är ett gammalt vardagsrum. Är det fint väder så kan man sitta i trädgården.
De är dessutom helt suveräna på att snabbt ordna remisser och annat som man inte kan ta hand om på en mindre mottagning.
När jag fick blindtarmsinflammation så ringde hon direkt till Sahlgrenska och jag blev transporterad med en gång.
Likaså remiss till neurologen gick snabbt.
/Maria
Dottern har åkt till apoteket 2 ggr för att ta ut sifrol för myrkryp och de har inte haft den hemma så hon har varit tvungen att åka ner igen nästa dag det har blivit
152 kr i taxi
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Jag tycker generellt att avreglering av viktiga samhällsstrukturella funktioner är galet och apoteken är inget undantag. Vi har som enda land i världen ett postväsen som man inte ens kan köpa frimärken av och vi kommer säkert att inom några år vara först i världen med en apoteksverksamhet som inte säljer medicin, utan bara skönhetsprodukter och tuggummi.
Svaret på frågan är för min del klart nej.
Jag valde för något år sedan den privata vårdcentralen för att den ligger närmast geografiskt. Varit dit ett fåtal gånger, alltid varit nöjd. Nu verkar de vara påväg att gå i konkurs, så det blir att tänka till igen. Det är nog lite både och med privat och offentlig vård. Är man sällan användare av vård kan man välja privat vårdcentral. Är man däremot ofta användare är det nog bättre med statlig verksamhet. Det har jag sett genom mitt jobb. Apotek, finns både för och nackdelar. Hört från patienter att de idag får åka runt mer då det inte finns alla mediciner på alla apotek. Det som är bra är väl att om man behöver typ Alvedon snabbt så finns det lättare till hands då flera av de nya apoteken ligger i nära anslutning till affärer och har längre öppettider. Finns för och nackdelar med även detta.
Här kursar de privata vårdcentralerna på löpande band men återuppstår med nya? ägare och i nytt namn. Landstinget tar tillbaks många patienter.
Apoteken är rena katastrofen tycker jag, och blir så trött på att de försöker pracka på en nån krona billigare kopior (som man kan få biverkningar av) av medicinen. Nu skriver läkaren i recepten…"Får ej bytas"
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Jag bor ju i samma stad som Flisan. Den privata har jag aldrig besökt själv, men bara hört gott om. Tyvärr innebär detta väntetider också. Hoppas de kan vara kvar. Jag besöker vanliga Vc, närmaste o de är värdelösa. Varit hos 10 olika Doktorer på 1,5 år o ingen hjälp. Tandläkare är bättre privat. Var trevliga o gjorde ett bra jobb. Den offentliga via vc står jag fortfarande i kö till. . .7 år senare. Fanns inte privat, så vore jag tandlös. Apotek kan jag inte svara för, äter sällan receptskrivna mediciner. Två apotek ligger i Kupolen nära varandra. Och så har ju Ica Maxi sitt Cura nu o COOP ett med. Jag saknar dygnet runt öppet apotek.