Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettmat-och-dryck-livets-goda
Läst 340 ggr
Maria
0

Drinkar

Nu dricker jag visserligen inte alkohol längre men….

Kom att tänka på när vi var i Kroatien första gången för mer än 10 år sedan. Då drack "alla" Bombas. Det var billigt rödvin blandat med Cocacola. Det lät ju helt galet men jag minns att det var gott.😛

Jag har försökt att googla men är det någon annan som har erfarenhet av denna blandning eller var det något lokalt?

/Maria

Praefatio
0

Nej, det är inte lokalt utan ganska vanligt. Kallas även Gårdagens eller Calimucho. Som du säger, billigt rödvin blandat med valfri mängd Coca Cola. Inte alls så dumt faktiskt, lagom sött och läskande. Gillar du Calimucho så bör du även prova Sangria, bål på billigt rödvin med lime och grejer i, tokgott. Lite farligt att dricka nu på sommaren bara, det är väldigt lättdrucket…

Maria
0

OK, roligt att veta😃 Gårdagens var ett bra namn, haha.

/Maria

Praefatio
1

Japp, och en Dagens är vitt vin utblandat med Sprite/7-up/fruktsoda. Också gott, och betydligt vanligare än Gårdagens. Många rynkar på näsan när jag beställer Gårdagens, för precis som du säger så låter det himla läskigt med Coca Cola och rödvin, men när de sedan får smaka så faller det många på smaken trots allt!

Maria
0

Ja, gott och läskande var det😃

/Maria

Maria
0

Vitt vin och soda eller annan "klar" läskedryck har jag provat många gånger och det är också gott.

/Maria

Cristine
0

Nej men vino de verano (sommarvin) dracks när jag bodde i Spanien.vin och sockerdricka och något annat som blev på modet var Chinpum.  Whiskey eller Tequila blandat med  sockerdricka i ett litet glas  som skulle knackas hårt i bordet och så skulle man själpa i sig glaset vilket jag aldrig gjorde då jag förstod att det skulle rusa direkt upp ihuvudet. 

Annat som var populärt var ställa ett snapsglas med starksprit(mest vodka) i ett liter glas med öl. Submarino=ubåt

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

penke
0

wein-cooler heter det på engelska
vitt vin o läsk , det gick väl köpa färdigblandat även i Sverige
 redan på 80-talet
 shandy heter öl och läsk blandat
 for sheilas, sa de i australien för läänge sedan "tjej- ..dricka" 😃

lask o vin ihop blir gott o fräsht..lite lömsk bara 😮

penke

Mirinda
0

#6 Tequila knack kallades de där drinkarna du beskriver när jag båtluffade i Grekland i min ungdom. Det sades att man skulle bli rusig på en gång. Men inte märkte jag något. Det var som att dricka vilken grogg som helst.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

citytjejen
0

Oj då, rödvin och cola, det lät inte som nån höjdare…😃
Jag föredrar gin & tonic och Long island iced tea!

/Christina