Frihet?
Jag satt och filosoferade på bussen i morse om vad frihet är för något.
Jag tror det var Strindberg som en gång skrev "Det enda som begränsar en människas frihet är omständigheterna"
Eller Janis Joplin som sjöng i Me and Bobby McGee "Freedom is just another word for nothing left to lose"
Vad är frihet egentligen? Vad betyder det för dig?
/Maria
Frihet? Det är att inte ha för många åtaganden/måsten. En husvagn ska symbolisera frihet. Samtidigt är det ett åtagande att äga en. Bättre att hyra en stuga.
Frihet är att vakna när man är utvilad och somna när man är trött.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
uff, skön karamell att suga på så här på morgonen 😃
"lånar" göteborgskans ord:
_Den mätta dagen, den är aldrig störst.
Den bästa dagen är en dag av törst.
Nog finns det mål och mening i vår färd -
men det är vägen, som är mödan värd.
Det bästa målet är en nattlång rast,
där elden tänds och brödet bryts i hast.
På ställen, där man sover blott en gång,
blir sömnen trygg och drömmen full av sång.
Bryt upp, bryt upp! Den nya dagen gryr.
Oändligt är vårt stora äventyr
http://www.karinboye.se/verk/dikter/dikter/i-rorelse.shtml_
frihet.. är att vara utan både bojor, och band
så mycket både och
att inte ha/skaffat sig ..MÅSTEN,
fast, de går ju göra till :FÅR *skratt*
..nu får det tumla i huvudet under dagen *ler*
penke
Frihet är att vara glad och nöjd med det man har och inte hela tiden sträva efter att ha samma som alla andra. Att inte vara ägd av sina ägodelar, ex. att kunna gå hemifrån utan mobil etc.
Frihet är att få ta sina egna beslut. Att ingen, varken förmyndare eller regering bestämmer åt Dig.
Frihet för mig är att inte ha för många måsten i sitt liv, och att inte ha barn.
/Christina
Jag säger som citytjejen..att inte ha en massa måsten, att kunna välja sina dagar själv och bara göra sånt man mår bra av. Och visst har man massor av frihet, nu då ungarna flyttat ut!
Jag har ägt 3 hus. Jag har tametusan renoverat halva livet. När jag skaffade lägenhet och kastade allt jäkla skit som man samlar på sig kom den stora friheten. Inga måsten. Kanske fylla på lite blomjord i nån blomkruka kanske. Byta knoppar på skåpluckorna. Resten av tiden?
Göra det man vill !! Minimalt med måsten MEN man måste planera för det.
Frihet för mig är att kunna bestämma över min lediga tid. Absolut frihet existerar inte, det är en illusion. Alla har sina måsten och det innebär att absolut frihet är en utopi.
Den frihet man kan uppnå handlar om att kunna förvalta och fördela sina måsten så att man inte känner sig fjättrad av dem. Jag har en massa måsten som många andra inte har. Jag måste till exempel ta mina insulininjektioner och jag måste få mina dialysbehandlingar. Utan dessa två måsten dör jag inom en eller högst två veckor.
Min egen uppfattning är att försöka finta bort allt man måste för att kunna leva drägligt bara är självbedrägeri. Jag förlikar mig med mina måsten och ser på dem med positiva ögon. Att sova är ett måste, att äta likaså, varför ska man förneka det?
Däremot kan man förstås låta bli att skaffa sig onödiga måsten, som till exempel att dra på sig stora skulder så att man hamnar i ekonomisk knipa.
Det som en människa uppfattar som frihet kan hos en annan uppfattas som en stor brist i livet.
Javisst. Det beror på hur man är. Vissa kan tycka det är en enorm frihet och ha en egen gräsmatta - och därmed måste äga ett hus. För den personen uppväger gräsmattan alla måsten.
För min del offrar jag gärna gräsmattan. Jag har hela golfbanan som är en enda stor naturupplevelse.
#10 Ja så är det ju. Vårt hus och vår tomt mitt i naturen emellan bondgårdar långt ute på landet innebär stor frihet för mig. Jag vill ha det som du valt bort för att kunna känna mig fri. I en lägenhet känner jag mig inlåst och ofri och att behöva anpassa mina aktiviteter i mitt eget hem till grannar på andra sidan väggen är inte frihet för mig.
Jag håller med Peter i att Absolut frihet existerar inte, det är en illusion men en stor frihet skulle jag ändå känna om jag slapp öppnaa en kvällstidning med hot om närstående krig och alla intagna länder.
Universum är mitt hem
Nadesch
Peter54, jag vet hur du känner det. Jag har varit där också. Det är underbart att komma ut en sommarmorgon och njuta av det "egna". Lägenhet har sina nackdelar - och fördelar. Fördelen är att man slipper oroa sig för taket, grunden, om-målning, renovering. Listan kan göras lång. Behöver heller inte lägga nån tid på boendet. Å andra sidan kan man inte spela musik hur mycket som helst och heller inte kissa bakom uthuset. Så frihet betyder olika beroende på hur man är och i vilken fas i livet man är.
Jag bor i hyrd radhus, så jag får trädgården och slippa bry mig i omkostnader av hus. :) För mig är trädgården frihet med också då jag har social fobi. Vissa dagar orkar jag inte ens hämta posten för jag kan möta någon, fast tack vare trädgård, så blir vi inte helt isolerade o får frisk luft. Sedan är jag utmattad, så att kunna ligga på verandan är guld värt.
För mig betyder frihet att jag kan leva utan förtryck, att ingen står med piskan över mig och säger vad jag ska göra.
Att jag däremot är tvingad att göra olika negativa saker för att överleva kallar jag inte ofrihet, många av dem är ett val man gjort och då får man ta den smällen….men o-fri?? Nej! Och även om jag är långt ifrån frisk så känner jag ingen ofrihet för det.
I Nord-Korea däremot…där kan man snacka om ofrihet!
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Förutom det som #15 tar upp så är frihet
Att vakna upp och veta vad man ska göra.
Att kunna sätta sig och beundra vad man gjort.
Att lägga sig och sova och veta att man gjort nått bra.
För mig är frihet inte att kunna resa direkt man vill det, att inte ha nått att göra el att inte ha något ansvar.
l'm back
Frihet för mig är att kunna/få bestämma över mitt egna liv (vad jag vill jobba med, vem jag vill älska, vem jag vill ta avstånd ifrån, vart jag vill bo och hur, vad jag vill äta och inte äta, vad för husdjur jag vill äga och hur jag vill se ut osv osv osv).
Bra beskrivning Peter: " Det som en människa uppfattar som frihet kan hos en annan uppfattas som en stor brist i livet." Jag har också känt frihet och stor lycka den dagen jag fick nycklarna till vårt första hus, men kanske ännu större frihet när vi sålde det… Vad frihet betyder för mig, har varierat genom livet. Jag har försökt skapa en tillvaro för mig där jag känner mig fri och nöjd med de val jag gjort.
Zabelle