Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettkarriär-och-yrkesliv
Läst 799 ggr
[Sisa]
0

Studenthelg!

Idag tänkte jag på, varför man egentligen firar studenten ? För att man kämpat och klarat sej, för att man nu slipper skolan, ren tradition, eller för att man blivit vuxen ? Självklart är alla studenter duktiga och värda att firas, men varför firas inget då man tar examen från högskolan ?

Hildgrim
0

Det är nog bara tradition. Att ta gå i gymnasiet idag är inget märkvärdigt, det känns mer som en förlängning av grundskolan, något alla "måste" göra. Att klara av högre studier är såklart en mycket större bedrift som egentligen borde firas mer. :P

Maria
0

Jag gissar vilt men det kanske har med åldern att göra?

Sedan är ju många i så väldigt olika åldrar när man tar examen från en högskola och kanske inte umgås på samma sätt?

/Maria

[peter54]
1

Det som ursprungligen hette studentexamen försvann 1968, men man har fortsatt traditionen och kallar avklarad gymnasieskola för studenten.

citytjejen
0

Nuförtiden kan väl alla som tagit sig genom gymnasiet, med allt från toppbetyg till bottenbetyg, ta studenten. När jag tog studenten så betydde firandet för mig att skolan var slut, vilket jag tyckte var oerhört skönt 🙂

/Christina

Afturelding
0

Man firar universitet/högskoleexamen också, men på ett mycket lugnare sätt. Brukar vara middag och/eller bal beroende på skola. På högskolan här är det middag, och sen kan man ju bestämma själv om man vill ha en mottagning. Vi hade fika för min man som tog sin examen i vintras.

Men gymnasieexamen är väl mest en tradition, och kanske större för de som går yrkesprogram, som faktiskt är klara med skolan.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

[peter54]
1

Frågan är väl nu om det kommer att vara tillåtet att åka på flak mer. När jag var 6 år minns jag att jag stod mitt i rondellen på Brommaplan och tittade på Risingsbo's bryggarbilar som var lastade med studenter, men de satt ner på ditmonterade bänkar och viftade med vimplar och ballonger medan de sjöng, ingen var packad.

Idag är det nästan regel att alla på flaket ska vara riktigt fulla (varför?) och dessutom stå upp på flaken (också varför?). I år har det kostat flera liv helt i onödan att göra så. Tänk att gå igenom hela grundskolan och sedan hela gymnasiet bara för att dö när man äntligen är klar, vilket meningslöst slut.

[Sisa]
0

# 6 Bra skrivet Peter..jag håller med! Det borde vara förbjudet att åka på flak, så som det nu är!!!

Anders 50
0

#7  Det finns klara regler om hur det ska gå till. Och det är föraren av "flaket" som är ansvarig och ska se till att de följs.

Men för min del så får de gärna förbjudas.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!