Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettövrigt
Läst 376 ggr
Cristine
0

Grannar

Har du någon kontakt med dem? 

Brukar ni träffas?

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Tarotstollan
0

Typiskt, just den tråden jag skrev i och skulle precis skicka in tog du bort!😃
Ok, då försöker jag igen!
Det beror ju på hur man räknar grannar, för min del räknar jag de som bor i min trappuppgång och de vars lägenheter i trappuppgången jämte som gränsar till min lägenhet.

Jag umgås inte med dem men pratar och hälsar på dem när jag träffar dem i trappan eller ute.
Sen finns det bekanta på området som jag känt sen jag var yngre, eftersom de var bekanta till min släkt som då bodde här i området.
De brukar jag prata med lite mer, plocka in post och vattna blommor hos när de är bortresta osv.
Den enda gången vi umgås ordentligt är till nyår, då vi äter och dricker lite gott, skålar in det nya året och sen går var och en hem till sig!

En gång om året har vi en gårdsfest för alla som bor i bostadsrättsföreningen men det brukar inte vara så många som dyker upp. Nu sist var vi väl ca 40-50 stycken som dök upp och vi borde vara närmre 250 om inte mer.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Intehärutandär
0

Vi bor tre st i mitt hus (+barn). Henne vägg i vägg pratar jag med, fröken på andra flajen umgås jag med flitigt. Sedan har vi två till likadana hus på gården med 6 lägenheter. En karl pratar jag med, vi är från samma stad och har gått i skolan samtidigt. Resten är kurder o somalier o svenskan är varierande. Men hejar gör vi iaf. Annars håller vårt hus oss gärna för oss själva. En somalisk kvinna fick nyligen sitt 13e barn. Henne pratar vi med o gullar med bäbisen. Hennes sista barn, fast första i Sverige så hon ber gärna om råd. Häromveckan var Somina hemskt snorig, då tipsade vi om näsfrida. Sådana saker har hon aldrig haft tillgång. Vi har grillat en gång, fast det var mest omständigt med veg, fläsk, halal osv att hålla isär.

Anders 50
1

Ja! Ett par var här och fikade i fredags.

Jag var hos en granne och fikade i söndags. 

En granne kom hit och lånade lite verktyg i går förmiddag.

Och på em hälsade jag på hos en annan granne.

Vi på landet har bra och ofta kontakt. 🙂

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Maria
0

Vi bor på en liten gata (radhus) med tio hus. Fem på vardera sidan. Vi har god kontakt med grannarna men umgås inte mer än på gemensamma dagar.

En granne har jag varit iväg och simmat med några gånger men hon bor bara här periodvis. Hon kallar det sitt "semesterhus"🙂

/Maria

[peter54]
0

Ja de som bor i själva byn träffar vi ofta och språkas med, någon gång om året bjuder vi in några av dem och vice versa. De som bor längre bort efter vägen morsar vi på, men träffas inte hemma hos varandra direkt.

[tk1971]
0

Nej, jag säger hej när jag ser dem ute men that´s it. Jag bor i ett radhusområde. Jag trivs inte riktigt. Det känns som att man måste vara helt osynlig och knäpptyst om man ska bo här. Därför håller vi på och tittar på en ny bostad just nu. Vi ska på en husvisning på torsdag, det blir spännande.

[GunillaF]
0

Har du någon kontakt med dem?

Hälsar på dem när jag ser dem bara.

Brukar ni träffas?

Enda grannen jag umgås med är min syster som bor ett par hus bort.

[Sisa]
0

Ungefär som Anders..vi fikar, lånar och hälsar på. Allra närmast har vi precis fått nya grannar, har inte haft så mycket kontakt med dom ännu. Grannen mitt emot har skaffat tupp..som gal både nätter och dar. Men inte stör det mej!

Toyan
0

Jag har 5 grannar som bott här i mer än 20 år dock inte i den här porten, 4 av dom umgås/ pratar jag med då och då.

Dom goa grannar som bodde i den här uppgången tidigare har alla flyttat, trist.

Ove-D
0

Jag har umgåtts en del med fyra familjer härpå gatan… En bor jag vägg i vägg med. Vi har gått på mässa ihop, grillat ihop, lånar verktyg av varandra osv. Sen så pratar jag väl med ytterligare 3-4 personer.

Fridaaaa
0

Brukar inte umgås alltså med fika, grillning mm annat än svärmor & hennes man plus de minsta då. De övriga grannarna nej. Men hälsar när man ser dem och så.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

mobilradio
1

Min närmaste granntant ringer på ibland. Någon gång har en propp gått,  någon gång vill hon ha hjälp med tvätt ner till tvättstugan, någon gång vill hon "bara" bjuda på kaffe.

När hon bakat så brukar jag märka det genom att hon hänger en påse med ett par-tre bullar på mitt dörrhandtag.

[tk1971]
1

#12: Vilken trevlig granntant du har!

chik
0

Ja. Vi pratar o lånar grejer av varandra.

Så som Andres beskriver det..

Lena.P är jag i verkliga livet.