Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikett: mat-och-dryck-livets-goda
Läst 454 ggr
[Lillmatten]
0

Naturens egna skafferi

Jag tycker det är väldigt intressant att lära mig om ätliga växter och svampar för att sedan plocka och äta dem färska/ tillagade/torkade m.m.

Bl.a. brukar jag ibland göra stuvning på svinmålla, plocka nässlor till soppa ( mums!), ha i maskrosblad i salladen, göra te på olika sortes blad som svartvinbärsblad, hallonblad och blåbärsblad och givetvis plocka bär och svamp att frysa in :) 

Brukar du ta tillvara på vad naturen har att erbjuda? i så fall, vad är ert bästa tips? vad är godast? något gott recept du vill dela med dig av? :D

Skogshumblan
1

Granskott, kokar egen sirap som är hur god som helst! Du måste fråga markägaren om tillåtelse innan du plockar skotten, de ingår inte i allemansrätten! I södra Sverige är det nog för sent såhär års men norr över kan ni plocka än. 200 G färska granskott kokas i ca 10 minuter i 1 liter vatten. Sila av. Häll den avrunna vätskan i en kastrull och rör i 1kg socker. Koka upp under omrörning tills sockret löst sig, därefter rör om vid behov. Låt koka i ca 2-2.5 timma, den ska bli lite tjock och fast i konsistensen som sirap eller flytande honung. Häll på burk och förvara i rumstemperatur. Vill man ha en bränd sirap som är som seg god kola låter man det hela koka i 2,5-4 H. Sirapen ska då vara väldigt fast och stelna fort när man släpper en droppe på tallrik eller liknande. Den "kolan" är godis! Lycka till!

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Skogshumblan
0

Glömde ju… Sirapen är jättegod på pannkakor, vaniljglass, våfflor och liknande. Den sega brända äter vi rakt ur burken….

/ Skogshumblan

MonicaLagerquist
1

wokade maskrosknoppar med lite pressad citron på brukar vi äta.

Kattutan men stolt Plåtis ägare

[Lillmatten]
1

#1 Det måste jag testa! Vilken tur att min familj är skogsägare så jag slipper fråga ^^

Samma sak är det med nötter, det får man inte heller plocka utan lov av markägare

[Sisa]
0

Jag är lite rädd för att äta växter. Svamp däremot gillar jag! Tusensköna ska man ju kunna äta..det har vi gott om. Likaså kirskål, men jag har aldrig provat.

[peter54]
0

Jag tycker också att det där är intressant. Jag fick extra fart på intresset för ätbara växter efter att ha läst Jean M. Auels böcker om grottbjörnens folk första gången för drygt 30 år sedan. Tyvärr smakar det mesta ganska illa tycker jag, eller i bästa fall ingenting.

Här har vi spansk körvel så att man kan gödsla med den, ungefär 200 kvm. Den förb … växten tar över allt. Roten är en halvmeter lång och grov som min handled. Jag avskyr den verkligen.

#0 "Egna" är plural, det borde vara "eget", för naturen har väl inte flera skafferier? 😉

[Lillmatten]
1

#6  De har jag också läst! 

tsss…. språkpolisen där ;)

[Lillmatten]
1

#1 Nu har jag varit ute och plockat granskott! Ska bli spännande att testa på ditt recept :)

[tk1971]
0

Nej, jag är dålig på det. Jag har plockat svamp tidigare, men de känns inte så lockande längre när de legat i frysen ett år eller så… jag glömmer att de ligger där.

Skogshumblan
1

Så kul! Lycka till.

/ Skogshumblan