Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettfritid-och-hobby
Läst 280 ggr
[Sisa]
0

Sommar..

semester. Nu är det bara att njuta! Eller..finns det nåt som stör friden ?

Maria
0

Japp, nu är det bara att njuta av denna underbara årstid.

För mig finns inga andra störande moment än den förbaskade huvudvärken som dyker upp som gubben i lådan titt som tätt.

Tyvärr har det varit mer tätt det sista.

/Maria

[Sisa]
0

Det som stör friden mest här..är den förbaskade myggen! #1 Hoppas det löser sej med din huvudvärk!

[peter54]
1

Nu kan jag ju aldrig ta semester någon sammanhållen tid, då dör jag ju, men jag har konstant semester fyra dagar per vecka. 😉

Störs gör jag bara om det blir mycket varmt. När temperaturen pillar sig över 24-25 grader i skuggan orkar jag ingenting. Då känns det ganska tröstlöst, men jag brukar ta med mig grejer att jobba med till garaget, där har vi 14-15 grader oavsett hur varmt det är ute.

Mygg kan vara en plåga, särskilt här i närheten av södra Dalälven, men i vanliga förekomster är jag inte speciellt störd av dem. Knott håller sig allra mest nere vid smalbenen, mina är av titan så där har de inget att hämta. Blinningar är jobbiga eftersom man inte hör när de kommer.

Värsta plågan för mig bland flygfäna är nog ändå de små flugorna, de som är ungefär hälften så stora som vanliga husflugor och som brukar komma när det är regn på gång. De vill gärna in i mina öron och det är jäkligt jobbigt. 🙂

Det är just på grund av allt detta som min favoritperiod på året är april-maj och september.

Anders 50
1

Värme och knott förstör sommaren! Myggen är inget problem här, de både syns och hörs och man kan för det mesta skydda sig mot dem.

Vara ute en vindstilla sommarkväll är oftast omöjligt. Knotten kryper in överallt på kroppen, i håret, öronen, ögonen och sätter sig i kläderna och följer med in. För att inte tala om hur många hundra som hunden tar med sig in på kvällarna.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

[Sisa]
0

# 4 Ja, knott är nog värre än myggor! Vi har inte mycket knott..som tur är.

Maria
2

Min man slog världsrekord i cykling på Ven en gång för många år sedan.

Vi hade hyrt cyklar och han avskyr verkligen småkryp. När vi kom längs en vacker vallmoäng så hamnade vi mitt i en knottsvärm. Det blev nästan mörkt😛 Man fick knott både i öron, näsa och det gällde att ha munnen stängd. När man försökte vifta bort dem så bara man kletade ut dem över kroppen. Äckligt.

Min man for iväg i 190….😃

/Maria

Intehärutandär
0

Myggor gillar inte jag heller. Sonen är allergisk, så vi håller oss undan så gott det går. Hemma är det få träd, tack o lov. Annat som stör är min kroniska trötthet och pojkvännens uppkommande vårdnadstvist. Annars ska vi nog bara njuta i sommar.

[peter54]
1

Jag tror det var 1998 som det slogs nytt världsrekord i myggtäthet med 400% i Tärnsjö två mil härifrån.

Jag var dit för att få hjälp av en gubbe som hade hemmaverkstad att få dragkroken monterad på bilen. Han kastade upp garagedörrarna och vrålkörde in min bil och kastade igen dörrarna. Sedan bolmade han upp tre cigg på en gång för att få bukt med dem som ändå följt med in.

Det går inte att beskriva hur illa det var. Man kunde inte andas utomhus för myggen kom in i näsan, man kunde inte prata för de kom in i munnen, de fastnade i ögonen och i hörselgångarna.

Barnen i Tärnsjö fick busskort och fritt inträde på Fyrishovsbadet i Uppsala för att få bada under sommarlovet. Hundägare körde flera mil för att kunna rasta sin hund. Mygghattarna var slutsålda i hela norra Europa på grund av myggförekomsten i området runt södra Dalälven.

Maria
1

#8 Fy vad äckligt.

Jag köpte en keps med ett inbyggt myggnät när vi paddlade i Dalsland. Jättebra.

En liten dragkedja på huvudet och så drar man ner nätet ända till axlarna.

Tyvärr så räcker den ju inte för resten av kroppen😉

/Maria