Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikett: mat-och-dryck-livets-goda
Läst 596 ggr
Cristine
0

Vilken utländsk maträtt.,.

.har du fastnat för? Någon du tagit med dej hem ifrån Thailand , Grekland, Spanien ,Turkiet, eller annat land?

Själv har jag fått lagat åt släkt och vänner sedan jag flyttade hem  Cous-Cous från Afrika  och den spanska  Paellan mest men också många herdegrytor på vintern.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Intehärutandär
0

Italienskt, speciellt sicilienskt är gott. Annars har jag fastnat för indiskt då ett par gamla grannar från Pakistan lärde mig. De har mycket vegetariskt också.

[peter54]
0

Inte mycket, jag föredrar svensk husmanskost i alla väder. Om jag skulle äta på restaurang väljer jag kinesisk dito och då blir det alltid biff med bambuskott.

Anders 50
0

Jag har inte fastnat för någon utländsk maträtt, lagar aldrig sådan heller.

Men antagligen har någon av mina svenska favoriträtter rötterna i något främmande land. 😉

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Maria
0

Jag har ju varit i Grekland en hel del och älskar det landet förutom maten😛 Sönderkokta grönsaker och fisk och skaldjur utan någon som helst smak.

Däremot blev jag otroligt fascinerad över maten i Kroatien. Där har jag ätit världens godaste skaldjursrisotto.

/Maria

Cristine
0

Ja plättar kom ju till Sverige genom Bernadotte

Crépes=plättar

kåldormar från Turkiet

Spagettin från Italien som alla vet men de fick den från Kina

Aladåb = Franskt

Maria
0

Det är väl ganska få rätter som är genuint svenska.

Kroppkakor tror jag att jag läste någonstans, äggost och surströmming men det finns ju liknande rätter på andra ställen också.

Är det någon som vet?

/Maria

Anders 50
0

#5 Koldolmarna från öst hade vinblad om sig, vi har vitkål. 😉

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

penke
0

? finns det NÅGON nationell rätt, från NÅGOT land ??

allt är väl korsbefruktningar, inspirationer o "lokala" variationer ..

Jag har väl lärt och plockat upp genom resor o vänner här o där
    men,
 jag kallar det för *min mat*   😃

😛

penke

Cristine
0

Pommes frites kom till Sverige när jag var ung, de var egentligen från Belgien men kom hit med italienarna. Det öppnades många bistros där man fick en bit kött eller korv med dessa. Jättepoppis!

flisan708
0

Grekisk mat är en favorit. Annars gillar jag vanlig husmanskost.

VildaVittra
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Akara 🤤 Sedan har jag plockat upp bigos och även kanel i köttfärssåsen på mina resor.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

JanGBG
0

Jag älskar att prova rätter som jag inte smakat på förr.

Under mina resor (jobb och fritid) i utlandet har jag försökt smaka på så mycket som möjligt.

Tyvärr så är det lite svårt att åter upprepa det riktigt hemma.

Åt en Köttgryta med tunna potatis skivor ovan på i Turkiet en gång det smakade ljuvligt!!!!!

När jag många år senare jobbade på ett läkemedels företag berättade jag om grytan för en av minna driftstekniker han var från Turkiet.

En tid senare kom han och bjöd hem mig, hans mor hade kommit på besök. Hon lagade just en sådan gryta, den smakade precis så gott som jag kom ihåg. Våra nya svenskar har mycket god mat att lära oss.

[Thiah]
0

Grekisk mat älskar jag. Förutom lamm…

kompanjon
0

Nä kanske inte så många rätter som är genuint svenska, men det gäller väl många länder? =) Alla länder gör väl maträtterna till sina egna. Visst, tacos har sitt ursprung i Mexiko men smakar de som svenska? Nope. Vi har "försvenskat" tacos med ingredienser som vi gillar, framförallt med gräddfil. "Swedish cinnamon-buns" i USA är kanelbullar dränkta i glasyr. =) Och svensk kinamat är inte alls densamma som kinesisk kinamat har jag fått reda på av en kinesisk utbytesstudent. Här är all mat dränkt i sås, i Kina är det verkligen inte så.

Men åter till ämnet! =)
Min systers bästis volunätarbetade i Afrika och hade med sig ett recept på en jättegod gryta som hon lagade till oss. Den var så himla god med både jordnötter och jordnötssmör i. Vet dock inte vad den heter, jag kallar den för "Tildas Afrikagryta" hehe. Jag borde faktiskt fråga om receptet så jag kan laga den själv.

Cristine
0

Jag har bott i Frankrike Spanien Afrika och arbetat mycketi Latinamerica så matenhärhemma blir därefter. Igår åt vi mandelkycling.

JanGBG
0

# 13 Du gillar inte lam?

Man har ju rätt att ha vilken smak man vill.

Själv ÄLSKAR jag lam kotletter även skivor av lam stek rätt tillade med mycket vitlök BARA slinker ner.

[VSK]
0

Jag äter det mesta som är gott.

Maria
0

Jag har väldigt svårt för lammkött och så gillar jag inte getost.

/Maria

JanGBG
0

Är det smak eller köttets konsitens?

Vet ni att får är ett av de första djur efter hunden som vi människor tämjde!

Maria
0

Man må ha ätit det sedan tidernas begynnelse men jag äter det INTE😃 Köttets konsistens är det inget fel på men smaken…..

/Maria

penke
0

..strax efter tidernas begynnelse, kanske inte "tämjdes" hundar..
 de var de mer som köttboskap ..
 då, mest känt i sydost Asien …., enl. Kunskapskanalen

jag gillar vitlök bättre 😛 😃

penke

Karmatarerskanise
0

Het mangosallad från thailand, friterad bläckfisk med tzatziki, grakisk sallad.

JanGBG
0

Bläckfisk är jätte gott!

Maria! Det finns en sak på fåret jag inte äter en gång till!

För cirka 10 år sedan var jag på jobbresa till Grekland. Mina grekiska kolleger bjöd på något slags hårt segt kött ,som jag inte tyckte smakade bra. Efter åt fick jag veta vad det var en "Delikates från Kreta"  = fårtestiklar.

Maria
0

#23 Haha, ja ibland är det bra att inte veta😃

/Maria

Mirinda
1

Paella är en favorit. Men om jag ska välja ett favoritmatland håller jag med alla er som gillar grekisk mat. Fast den allra godaste lammrätt jag ätit (hittills) avnjöt jag i London.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

KaiPon
0

Jag vet att jag gillar sushi. 😂

Men även brödet man fick innan måltiden på Turkiet eller Cypern var väldigt gott. Jag och mamma bråkade om det. Tog man för mycket eller försökte ta bröd från den andra riskerade man nästan att få en gaffel i handen, haha. 😂

Just a Block Party MonstAr with a Heart of Gold on this Blue Planet
http://vizualfreakkaipon.blogg.se/

JanGBG
0

Ja, trots att England inte har det bästa ryckte som mat land så finns det finna rätter där.

Just får och lam är dom mycket bra på! För att inte tala om att äta ROSTBIFF i England.