Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 909 ggr
Maria
1

Dialekter

Det här med Dialekter är ju himla kul och jag gillar Fredrik Lindström som är så duktig på att härma. 

Jag har alltid inbillat mig att jag pratar någon form av rikssvenska men har insett att jag är en Göteborgare i själ, hjärta och tal.

De gånger jag hört mig själv prata har varit märkligt….

Pratar ni dialekt?

/Maria

[erikam]
0

Fredrik Lindström gillar jag mycket!

Jag pratar Östgötska med ett litet stänk av Sörmländska. Inte är det vackert men jag är stolt ändå. Dialekter gör mycket hos en människa tycker jag, älskar de flesta dialekterna😃

Anders 50
2

Klart jag pratar dialekt! 🙂 Gör inte alla det? 😉

Här under länken kan ni kolla om era Dialekter finns med. Hittade inte min dialekt för det skiljer mycket bara man kommer en mil bort.

http://swedia.ling.gu.se/snabbmeny.html

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

aggeelin
0

Lite dialekt har jag men inte mycket. Jag har säkert en del ton men väldigt få specifika ord. Jag har en mamma som pratade rättviksdialekt hemma och någon sorts rikssvenska i skolan, och sen i resten av livet och det har präglat mig mycket. Jag har också varit mycket hos min moster i Lesjöfors så jag är rätt bra på värmlänska och kan en hel del uttryck.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

stina63
0

Dialekter är härligt. Så mysigt lyssna på våra olika dialekter

zabelle
0

#2 Tack för en kul länk! Vi har skrattat så tårarna runnit.

"Malme va inte me, å entä Lund hellår så Bara e väl dä närmaste då"
Ja e ju "skåuning"

Zabelle   

Intehärutandär
1

Jajamänn. Talä sätämål. Gubbänn flomål.

[peter54]
0

Jag talar 08-mål (som faktiskt innefattar bokstaven "ä", det är i Uppsala man inte kan säga räv och äta, utan säger "rev" och "eta" istället).

Jag har dock lätt att anpassa mig när jag kommer någon annanstans så att de flesta inte klarar av att avslöja min "riktiga" dialekt. När jag var med i jaktlaget i Värmland på 80- och 90-talet hade gubbarna riktigt svårt att få kläm på vad jag var för en figur, "jääämt schludit" sa de.

citytjejen
0

Jag är stockholmare men pratar inte "ren" stockholmska. Mina föräldrar är från Dalarna och när jag var liten pratade jag dalmål så det är väl det som blandats med stockholmskan.

Hemma brukar vi prata en egenutvecklad skånsk-småländska ibland på skoj, det har t.om spridit sig till några av våra kompisar, så när vi umgås så kör vi på med denna "dialekt"!  😃

/Christina

Afturelding
0

Mina stockholmsvänner och min familj påstår att jag gör det, men här tycker folk att jag pratar rikssvenska alternativt stockholmska 🤔

Så antagligen pratar jag lite av båda. Min man tycker att det är roligt att jag plockat upp så mycket hälsigemål, men även lite Gävlemål har sluppit in, tyvärr 😃

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Anders 50
0

Vad är rikssvenska egentligen?

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Maria
1

#10 Ja det kan man fråga sig…? Personligen tycker jag det är när någon pratar så "slätstruket" att man inte kan höra någon dialekt alls. Så som jag själv trodde att jag pratade, haha :-D

/Maria

Fridaaaa
0

Alla har någon dialekt.

Jag har tappat mycket sedan jag flyttade av listerländskan fast pratade inte så mycket av den innan dess heller, främst de hellre som pratar ren lister.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

tlover
0

Jag pratar en kombo av massa olika

Lite lyckselemål eftersom jag kommer från Lycksele, en hel del storumanbonnska eftersom min mamma är därifrån, lite sorselebonnska eftersom min man är därifrån, lite rikssvenska eftersom min mamma inte pratar så mycket dialekt och lite pitebonnska eftersom jag lyssnar så myche på Euskefeurat.

Men hä märks att ja ä från norr i alla fall 😉

l'm back

Caroline L
0

Både jag och min mor har en riktig halland-dialekt och den är så härlig. Jag bor i Göteborg och hör ständigt från folk här att jag har dialekt, trots att jag tycker att jag anpassat mig.

Karmatarerskanise
1

Skånska. Som jag tyvärr tycker är en ful dialekt ;)

LinaLj
0

Jag har en väldigt rolig blandning som brukar göra folk förvirrade. 

Jag är uppvuxen på västgötaslätten och pratar därför bonnemål, min mamma är stockholmare så jag har väldigt mycket stockholmska, stora delar av släkten kommer från Sundsvall vilket har gett mig vissa ord därifrån. Sist men inte minst plockade jag en hel del gutamål när jag bodde på Gotland.

Det är bara när jag blir upprymd eller upprörd som jag verkligen blir ren västgöte. Då är det både ske, ho, och shekar som hoppar ut genom munnen utan att jag tänker på det.