Träskor
Har du gått i sådana någon giång? Det måstevara svårt att gå i dem..
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Självklart!
Mina morföräldrar hade alltid träskor i trädgården, morfar har det säkert fortfarande, och dem lånade vi ofta. De skaffade tillslut flera par som vi kunde ha eftersom att vi var där så ofta.
Det är inte så svårt att gå i dem, är väl som lite stela tofflor…
/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se
Är uppväxt i dem. Så sköna att gå i. De är ju populära igen sedan några år. Nu finns i te x pastellfärg och kurbits med sidenbandknytning.
Här säger vi Träbonnar :)
Mycket praktiska, jag har ett par vid terrassen och ett par vid ytterdörren.
Zabelle
Som barn var det ett par nya varje vår som gällde. Helst skulle man slita ner dem ända till träbotten för då var de tuffast. Gällde kanske bara oss "asfaltsungar"🙂
Minns ni platåträskorna då?
/Maria
De minns jag föyr det var stålklackar åå mina och när jag gick genom de tomma städernae på nätterna efter jobbet så ekade det så in i nordens så jag trodde jag väckte hela kvarteren
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Stålklackar?
/Maria
Jag har ju träskor på jobbet (bagare/konditor) också. Har haft samma sedan gymnasiet (1996), de är så sköna. Vi har vita, så skiten syns direkt - ur hygiensynpunkt. Restaurant kör med svarta och inom sjukvården kör dem med de också.
Jag tycker man ser väldigt få i sjukvården med träskor numera.
/Maria
Här i Dalarna ser man dem ofta. Med kurbits förstås. :) Sonens tandläkare med. :)
Jag jobbar på Sahlgrenska och de man eventuellt ser med "träskor" är en modernare variant där hela sulan är av gummi men ser ut som gammaldags träskor i modellen.
/Maria
Vi hade dem när vi var små och senare hade jag såna när jag jobbade på bryggeriet, där hade de ståltåhätta.
Jag har alltid hävdat att man måste nypa fast träskor och andra skor som inte har någon bakkappa med tårna. De flesta menar att de inte gör det, men jag tror att det sker omedvetet.
När jag var i 25-årsåldern förlorade jag känseln i fötterna och då kunde jag inte gå i träskor. Jag tappade dem bara efter ett par steg och jag ser det som en bekräftelse på att jag har rätt, man måste nypa fast dem.
När jag var liten på åttiotalet så hade jag träskor. Minns att det gjorde ont när man råkade slå i fotknälarna när man gick 😮
Nu skulle jag inte vilja ha träskor, det är både fult och obekvämt tycker jag.
/Christina
Ja, har ett par vanliga svarta. inköpta på Lantmännen . Praktisk att ha när man här hemma. Man skall till pannrummet, , hämta posten i brevlådan m.m.m.
Var rädda om varandra

Hade ett jobb där dom flesta använde träskor, hade aldrig använt det förut så jag hade ömma blödande fotknölar i bland tills jag lärde mig "tekniken"
Tycker dom är toppen att använda när man går och står mycket på hårda golv.
Hela min uppväxt hade jag träskor. Nu ser jag nästan inga som använder dem.
Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare
Minns så lycklig jag var när jag i sexan, fick mina första. De var så nya och fina - sen var det poppis att använda dem tills de var helt ner slitna.
Jag tröttnade på att gå i såna skor som inte var bra att gå i och har bestämt mig för att aldrig mer köpa såna och de har varit lätt att följa.
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
Vi har hur många träskor som helst här hemma… min pappa har till och med ett par som inneskor som han klampar runt i hela tiden… (inklusive när han ska upp och dricka vatten om nätterna -.-")
Själv så använder jag mina träskor när jag bara ska ut och göra något snabbt, som att ge kaninerna mat, slänga sopor m.m. Lätt de bästa hoppa-i-skora enligt mig ^^
#18 Använder bara mina som du gör, aldrig annars. 🙂
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Cristine kan du leta fram nån bild på vilken sorts skor du menar. För vanliga träskor det tror jag de flesta använt och det är inget svårt att gå i dom.
Här en länk till helt vanliga träskor, finns i lite olika varianter, men denna typ är den vanligaste. Sen vet jag inte om det finns idag, men fanns för en sisådär 30 år sen platåskor. Men det var inte svårt att gå i dom heller.
Så vilka skor menar du som dessutom hade stålklackar.
.
Växte upp med träskor och använde dem dagligen förutom om jag skulle gå bort och vara lite "fin", då hade jag vanliga skor på mig. Hade nog träskor dagligen på mig i ca. 25 år, räknat från ca. 5-30 år. Det kanske var vanligare ute på landet att använda träskor dagligen. Ja, förutom under vintern alltså! Även på jobb och i skola hade jag träskor!
Sen blev det gympaskor som fortfarande är nummer 1 när jag är ute och går men jag köpte faktiskt ett par nya träskor förra året då de gamla var både sönder och snedslitna. Har däremot nästan bara använt dem när jag sprungit mellan grannar och till tvättstugan och sådana "ärenden".
Funderar faktiskt på att börja gå ute i träskor igen då jag tycker det är mindre varmt och lättare att ta av/på sig när du kommer hem till någon.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Har en massa träskor även platåträskor och högklackade träskor. Träskofabriken i Barkarby ligger inte så långt ifrån där jag bor så jag har varit där några gånger + en skobutik i grannorten som ägts av en äldre man som aldrig slängt ett par skor eller haft rea i butiken sålde ut alla lagren av skor som han och hans pappa sparat sedan50-talet så där hittade jag ju platåträskorna superbillig.
Jag har flera träskor. Dem på bilden, dessa och dessa (och jobbskorna) Finns massor av sorter nu, olika klack, mönster ( t ex kurbits, metallic, blommor, hjärtan, stjärnor, leopard, zebra, namn m.fl.), skärning.
Denna och Denna modellen har varit väldigt poppis här i ett par år och säljs i vanliga klädaffärer och "shabby chic"-butiker med.