Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikett: egna-upplevelser-egna-önskningar
Läst 414 ggr
Cristine
2

Ingen tänker på de gamla

Nu kan man anmäla landsting, lokaltrafik och banker som tagit bort pengarna.

Hur sjutton hade de tänk sej det för de gamla som inte förstår sig på kort, inte kan knappa in talsvar på bankerna, inte kan gå in och titta hur mycket de har på kortet genom datorn för de har ingen eller kan inte med den. 

KAMMARRÄTTSDOM: MYNDIGHETER TVUNGNA ACCEPTERA KONTANTER SOM BETALNING

Tack och lov!

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

stina63
0

Ja de är hemskt För dom är inte vana vid datorer, Tar bort pengar för att säkra deras butik affärer med mera. Men Äldre kommer oftas i kläm

aggeelin
0

Det där är väl både och. Min mamma, som skulle varit 85 år i år, använde kort i många år, typ ICA-kort och andra kort. Det borde finnas många äldre som liksom min mamma har vanan inne?

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

aggeelin
0

Vad gäller mobil och dator så lärde min mamma även att använda det. Jag har en bekant som är gift med en man som nyligen fyllde 80. Han chattar med dottern varje dag och är ute på nätet och surfar runt. Han har lärt sig efter pensionen, har jobbat som vaktmästare och aldrig i jobbet haft med datorer att göra. Det måste vara så att en del kan och andra inte är vana?

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

stina63
0

De har du rätt i Agge, De finns dom som håller på både med mobil och dator.,

Intehärutandär
1

Min mormor fyller 80 år i år. Hon har ingen dator. Hon skulle aldrig ha råd med en heller. Jag minns för drygt 10 år sedan då fyran sände mat-program varje vardag eftermiddag. Mormor älskade att se på det. Men hon hann aldrig få recept, för endera så skulle man skriva av receptet på några sekunder eller ha text-tv. På slutet var det klassiska som nu "och om Du vill ha receptet, gå in på www.adress.se".

Cristine
1

Jo visst finns det de som kan men den flesta inte och man kan väl inte begära att många med sin lilla pension ska d gå och köpa en dator för att kunna komma in på baken och sedan lära sig hur man går till väga eller som det hände mig igår när jag skulle gå in på kontot, jag hade inget ID. Sitta och chatta i nästan tvåtimmar  för att följa alla direktiv är inte lätt tyckte mycket yngre människor än mej

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Maria
1

Det är förmodligen en generationsklyfta just nu som kommer att ha försvunnit om några år.

Det finns fortfarande gamla som inte har dator eller lärt sig att använda dator.

En enklare dator kostar inte så många slantar numera men det handlar många gånger om intresse och kunskap och det är svårare att lära nytt ju äldre man blir.

Däremot så finns det datorkurser för äldre och så finns datorer tillgängliga på alla bibliotek t.ex.

Där min son bodde så fanns gemensamt datorrum för alla hyresgäster med flera datorer i ett rum.

/Maria

Caroline L
0

Min farmor på 72 år som dessutom inte klarar svenska språket har det väldigt tufft med alla dessa nya saker som datorer och kort. Min far får vara där stup i kvarten och hjälpa henne med allt. Hon vet knappt hur man svarar i en telefon, men hon har intresset att lära sig så förhoppningsvis går det framåt för henne snart.

Mirinda
0

Tycker inte man ska vara tvingad att skaffa en dator för att kunna kommunicera med sin bank.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare