Spindlar
Har du spindelskräck, tänk att så många kan ha den.
Jag undrar hur den kommiit till.. den, rädslan för ormar och höjder?
Kanske fanns det mycket av dem när vi var i apstadiet och vi fick klättra upp i höga trääd hi hi.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Har spindlar som husdjur, så nej, ingen skräck här inte. 😎
Har iofs ormar också. 😃
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
Nej jag har alltid älskat spindlar 😃 Jag var den enda i tredje klass som hade spindlar som drömhusdjur, haha.
Men min man har det, så jag får inte ha någon.
/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se
Jag höll på att göra på mig första natten i Afrika när jag vaknade av att en stor spindel vandrade över mitt bröst, men sedan vänjde man sig och sopade bara av dem
Jag är inte rädd för något som inte kan skada mig, så spindlarna som bor i vårt hus är jag rädd om och skyddar från framför allt vår dotter som avskyr småkryp. Vi bor ju i ett gammalt hus, så vi har gott om husspindlar, bra djur som äter kvalster.
Människan föds inte med skräck för spindlar och/eller ormar som de övriga primaterna gör. Visar man en orm eller en spindel för ett litet barn, så kommer barnet att le och sträcka sig efter djuret. Gör man detsamma med exempevis en chimpansunge, kommer den att skrika i dödsförskräckelse.
Däremot finns enligt vetenskapen, en medfödd latens för orm- och spindelskräck, som för med sig att skräcken är lätt att väcka hos människor. En enda skrämselsituation kan göra en person skräckslagen för livet. Men, det finns bot för den som inte trivs med sin skräck för fina djur.
🙂
Ja utsätta sig för dem t.ex🙂
Som ung var jag oerhört rädd för just spindlar men aldrig för ormar.
När sonen var liten och vi tillbringade mycket ensam tid i vårt torp så var jag ju tvungen att ta tag i detta och det funkade bra.
Jag kan numera ta ut stora spindlar som kommit in i huset. Använder glas/pappersmetoden😉 Fortfarande med en viss rysning men jag gör det själv.
Sonen tycker spindlar är obehagliga så jag kanske omedvetet har fört över min rädsla i alla fall🤔
/Maria
Spindlar är fina! Särskilt de stora svarta som finns i källaren där det är lite fuktigt. Inte rädd.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Jag minns med fasa de stora svarta spindlarna som hängde i taket i jordkällaren när jag var liten😛
Ibland kunde man se någon hängande vit "kokong" också. De spindlarna var gigantiska….
/Maria
Jag är livrädd för spindlar men ormar är mer ok iaf :P
Jag har ätit tarantella, mådde illa bara jag tittade på den men jag kunde inte säga nej. Jag blev förvånad då den smakade bra. Nu fick inte jag den så fint serverad som den här när jag åt den senare i Italien utan på¨ett banablad i skogen eller djungeln som det heter där

Cristine: Tarantella är en dans, spindeln kallas tarantel och är inte en art, utan ett samlingsbegrepp på ett antal släkten större spindlar, antingen italienska vargspindlar eller nordamerikanska "tarantulas".
Nä spindlar är ingenting för mig men man vänjer sig tillslut vid småspindlarna som kommer in i lägenheten under sommaren samma sak varje år på våren/tidig sommar är jag skräckslagen och mot hösten har jag vant mig och kan släppa ut dom själv. Jag vädrar mycket så det kan smyga in en del.. men dom där stora spindlarna har jag nog en konstant skräck mot samma sak med "pappa långbens" usch
Jag gillar dem inte och var livrädd som barn. Värsta var då jag satt på mitt rum och lekte med mina klippdockor i mitt kartonghus och en långbent trängde sig in ! Vågade inte leka på mitt rum på länge. Avskyr den ännu tillsammans med harskrank, mal och tvestjärtarna. Tve !
Jag har i alla fall klappat en sådan där stor hårig "fågelspindel" på Skansen😛
/Maria
Harkrankar tillhör än så länge ordningen myggor, men det kommer sannolikt att ändras så småningom.
Det finns flera tusen arter av harkrankar och den vi oftast har hos oss betraktas ofta som ett skadedjur eftersom larverna lever av gräsmattans rötter och de kan ibland göra skada inomhus på krukväxternas rötter.
Tvestjärtar är nyttodjur, de lever av bladlöss. Jag brukar göra hus åt tvestärtarna under rosbuskarna. Man ställer en vanlig blomkruka fylld med halm uppochner under rosbuskarna. Då sover tvestjärtarna i krukan under dagen och går på bladlusjakt i buskarna på natten.
🙂
#15 Harkrankar, är det de man brukar kalla "Pappa långben"?
Jag läste en gång att just hos tvestjärtarna tar honorna hand om sina avkommor vilket brukar vara ganska ovanligt bland insekter. Kan det stämma?
/Maria
#16 Ja det kan vara det. Ibland är "pappa långben" vingförsedda och då är det harkrankar, ibland är det en liten rund kropp med jättelånga trådtunna ben, då är det en sorts spindel.
Ja tvestjärtar har yngevårdande egenskaper. Honan vaktar både ägg och nykläckta ungar som en sorts familjer. De uppvisar också tydliga könsskillnader, framför allt genom formen på "tången", där honan har ganska raka skänklar, medan hanen har starkt böjda.
#16 Jag kallar spindeln med långa smala ben och knappnålskropp Långben. Harskrank ser nästan likadan ut, fast flyger. Obehagliga ena båda två.
#17 Tack🙂 Tänk att man lär sig något nytt varje dag.
Jag har ett barndomsminne när det gäller "Pappa Långbenar".
Min kusin som var två år yngre och jättesöt fångade spindlarna och drog av benen och jag blev jättearg så jag hämtade svartpeppar och höll fast henne och pepprade henne i hela munnen🤫☺️
Gissa vem som var den elaka?
/Maria
#18 Snövit, "krank" är det, inte skrank 😉
#20 ah, jag vet det e g e n t l i g e n. ;) Skrank låter roligare.
Jo jag vet Peter att tarantella är en folkdans och jag blandar ihop orden fast jag vet att jag gör det, sedan vet jag inte om det var precis en taratul men den måste varit stor för den hade ben som en krabba.Jag såg den tack och lov aldrig levande den var hackad tillsammans med en rot. och så fick man en slags grå gröt till.
Jag alltid har gillat spindlar, haft en medelstol spindel i ett terrarium. Saknade den när den dog. 😕
Jag råkar visst alltid äta snigelns familj och vänner!
Hjälp, nu läste jag dina inlägg Cristine. Den där låter..😮
😃
Jag är LIVRÄDD för spindlar men jag vet inte varför.
Hade praktik på blomsterlandet i två veckor nyligen och en gång packade jag upp orkidéer, då såg jag två pyttesmå spindlar på en varsin plastbit som orkidéerna var i, kan ju säga att jag stod som förstenad och inte visste vad jag skulle ta mig till ganska länge, minns faktiskt inte hur det där löste sig.. knäppt va? det var trots allt bara en vecka sedan.
Har dessutom en enorm rädsla för ormar, men har aldrig blivit biten eller något så det är väl för att jag vet att de kan bitas och att det borde göra ont och kan vara farligt. Är dock inte lika illa som med spindlar tror jag, men går jag på ett ställe med högt gräs så springer jag hellre än går.. haha!
Rödmyror/skogsmyror är något jag är fruktansvärt rädd för, och jag vet varför. När jag var liten satte jag mig på ett icke synligt myrbo (de hade boet under marken liksom) & fick myror som kröp överallt på mig, så när pappa skulle lyfta upp mig bet de mig över hela kroppen.
Flyga flygplan är något jag har skräck för med, har kollat på för mycket film…😂
Något jag INTE är rädd för men som jag vet är vanligt att vara rädd för är höjder. Tycker inte det är obehagligt alls.
Jag är inte rädd för spindlar. Så länge de håller sig utomhus eller på balkongen får de vara ifred. Men kommer de inomhus lyfter jag ut dem. Det känns inte trevligt att ha dem inne.
Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare