Dramaten
var väldigt populär för några år sedan nu ser man aldrig någon, jag tycker de var praktiska..min rymde 35 kg.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Jag använde alltid min när jag bodde i stan. Nu på landet så är den inte lika behändig, men åker fram vart annat år när jag åker till bästavännen för julbaket.
Öh? 🤔 Dramaten? Det är en teater för mig.
Du menar Fido på hjul?!😉
Använder min flera ggr i veckan, särskilt när det skall handlas eller även om jag skall hämta tunga paket. Är även bra om jag skall gå till flera ställen och även småsaker blir tungt i längden! Här ser jag "Fidosar" nästan dagligen och inte bara äldre människor utan även yngre som börjar inse värdet av denna avlastnings väska.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
#2 En liten vagn på två hjul och med en "kasse" av tyg eller liknande. Används ofta att forsla hem mat i dra-maten.
Jaså, är det en sån. Jag hade ingen aning om att de hette så. Jag har bara kallat den shoppingvagn.
#0 Du menar liter, inte kg? Om du lade guld i den så är 35 kg mindre än två mjölkförpackningar. Två mjölkförpackningar på 1 liter rymd väger tillsammans 38,6 kg om man fyller dem med guld. 😉
Jag har slitit ut många av dem, det brukar vara hjulen som ger sig. Just nu har jag en mindre smidigare och en större med platta under som jag tycker är jättebra, då de andra bara säckar ihop i bottnen av vikten. Den stora skall orka 30 kg står det på infon.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
"Dramaten" har varit mitt arbetsverktyg i många år då jag varit på mycket hembesök i jobbet. Då har vi haft med all utrustning i en eller två sådana vagnar. EKG-apparat, våg, olika mätinstrument så jag tycker dessa "väskor" är oumbärliga…🙂
/Maria
#2 "Dra maten" i en liten vagn :) Ska vi handla hemma i byn tar vi med oss Dramaten. Det är så skönt att slippa kånka på kassarna. Men lite pensionärsvarning är det… :)
Zabelle
#9 Jag tror att tantvarningen uppstått till följd av det ofta "tantiga" mönstret på dem, åtminstone de första generationernas vagnar. Ingen tycker ju att det är "tantigt" med hjul på resväskor, så varför skulle det egentligen vara tantigt/töntigt med hjul på matkassen?
Jag har faktiskt ägt en sån shoppingvagn själv när jag var yngre, 23-24 var jag nog. Jag åkte buss från Stlm till Östersund och sedan rälsbussen till Jämtlands Sikås med mina yngre syskon på somrarna i slutet av 70-talet. Då var det bra att ha en sån vagn.
🙂
Jag har en gammal kollegieblockskludd från den tiden, min syster fyllde 13 år.
Jag såg på Åhléns nu. En i vit/svart leopard eller om det var zebra-mönster. Den ville jag ha!
.Köper du den i Spanien kostar den bara 1.380:-

Det viktigaste är hjulen tycker jag. De ska klara snö och trottoarkanter. Jag har varit med om hjul som ramlat av så att jag fått ta taxi istället.
/Maria
#10 Vilken härlig teckning! Farmor Anka - helt underbar!
Zabelle
#14 Tack. jag satt och kluddade under tiden småsyskonen åt tårta och minstingen hade en sån tröja på sig 🙂
Du är ju jätteduktig på att teckna Peter🙂
/Maria