Vem tycker du ska vara äldst...
i ett par..kvinnan eller mannen och varför?
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Spelar ingen roll.
Spelar egentligen ingen roll men jag känner att jag hellre är med äldre killar då yngre ofta är så flamsiga till sättet, givetvis inte alla, men fler än de äldre killarna.
Jag vill ha äldre män, så man hamnar på samma nivå i livet. Då det gäller andra kan jag inte svara - allt handlar om mognad och livserfarenhet.
Tycker inte att det har någon betydelse. Det är bara om det skiljer väldigt många år i ålder som det kan "halta". Då tänker jag på att man är i olika faser av livet och kanske kan sakna gemensamma referensramar. Den ena kan vilja satsa på saker som den andra redan gjort och lämnat bakom sig. (Uttrycker mig nog rätt luddigt. Hoppas ni förstår vad jag menar.)
Men inte heller då tror jag att det har någon betydelse om det är mannen eller kvinnan som är äldst. Eventuellt krux uppstår oavsett kön. Det är i alla fall vad jag tror.
Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare
Det har väl knappast någon betydelse.
/Maria
Det har ingen betydelse!
/Christina
Tänk om paret består av två kvinnor, eller två män? Då blir det svårt! ;D
Går egentligen inte att svara på den frågan. Beror på vad man är ute efter.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Jag har alltid gillat äldre killar och män och så är jag ju gift med en 10 år äldre man och det är toppen!
Jag vill ha en jämnårig man och min sambo är 1år äldre än mig det funkar fint men vi är båda över 40. Män som är 10-15år äldre än mig är för skrupliga enligt min erfarenhet de flesta män verkar sluta motionera mm. när de kommer upp i medelåldern. +Jag vil att oddsen att vi har ett långt liv ihop som pensionärer ska vara bättre än ifall mannen är bra mycket äldre
Spelar det verkligen någon roll? Om båda två befinner sig på samma våglängd har siffran knappast någon betydelse.
#11 Jag håller med dig Peter, att samma våglängd är viktigare än siffror i ett förhållande. Så är det i alla fall för mig.
Jag tycker nog att Åsa S har en liten poäng i sitt resonemang.
Jag räknar kallt med att vara en pigg 80-åring, men hur stor är chansen att min ev. 95-åriga kvinna är lika vital?
I medelåldern spelar åldersskillnaden inte så stor roll som i de höga och låga åldrarna.
Likadant med barn. Min far var väldigt gammal när de fick mig, jag hade inget besvär av det i skolan eller bland kamrater men det verkligen skillnad när man var hos kompisar med deras unga föräldrar.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Jag har levt med en 12 år äldre man i över 13 år.
När jag var i 35 års åldern ville vi helt olika saker med våra liv.
Vi hittade ingen lösning utan separerade.
Efter 10 år träffade jag mannen i mitt liv, så det finns väl en mening med allt. Vi är jämnåriga.
Zabelle
Självklart finns en praktisk och i någon mån krass poäng i det Åsa säger i #10, men när man sedan äntrar verkligheten kanske inte principen "match.com" faller in, jag menar … jag funderade inte på hur gammal min fru var när vi träffades.
Jag vet att hon hajade till när hon såg mitt födelsedatum första gången, jag är 14 år äldre än hon, men då var det redan för sent att slå till några bromsar, vi var ju förälskade och brydde oss inte om siffrorna.
Nuförtiden finns förstås en medvetenhet runt det faktum att min förväntade livslängd knappast kommer upp till hennes, vare sig på grund av åldersskillnaden eller på grund av min medicinska status kontra hennes.
Med detta menar jag att detta inte är så enkelt att styra över annat än möjligen i filmvärlden. Det heter ju att "störst av allt är kärleken" 🙂
Man-vet-aldrig-vad-som-kommer,-min-särbo-är-20-år-äldre-än-mej-och-han-är-kroppsligt-hur-frisk-som-helst-men-har-blivit-senil..jag-är-vid-mina-sinnens-fulla-bruk….tror-jag…men-sitter-nu-i-en-stol-och-åker-omkring.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Det var det som zabelle nämner i #14 som jag tänkte på. Men det behöver ju inte vara så.
Jag var 35 när jag träffade min 8 år äldre sambo och han var mer inställd på familjebildning än jag var, trots att han redan hade två rätt stora barn.
Jag hade ännu inga barn och levde med en föreställning om att de flesta män skulle tro att jag hade en skenande biologisk klocka; att jag bara såg män som potentiella fäder p g a min ålder.
Innerst inne hade jag nog en liten längtan men ville inte riktigt erkänna det för mig själv. Jag var skraj, för när man väl satt barn till världen så finns det ingen återvändo.
Det blev han som fick övertala mig om att vi skulle försöka få barn. Det är jag väldigt tacksam för nu.
Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare
Beror ju lite på om man vill låta släktens snittålder eller inte bestämma partnerns ålder.
I mitt fall så blir vi hyfsat gamla i vår släkt.
Jag är lite över 6 år äldre än frugan, så man får väl se om det är bra tajmat sen när det är dags å kila vidare.
Inte för att jag ens hade en sån tanke då jag blev förlovad precis.
Ålder har ingen betydelse ..vem som är äldst/yngst
några år hit eller dit *ler*
#7 det är ju inga problem
de är väl också traditionella, ena paret blir kvinna yngst
och i andra paret mannen äldst ! :)
penke