Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Läst 1038 ggr
Maria
3

Välkommen lille Lakritz

Igår kom vår lille adopterade hittekatt till oss. Han var väldigt rädd i lådan han kom i. Förra veckan som han "åkte låda" så rök ju kulorna😉

Han har fått bo in sig i gästrummet och jag har sovit därinne inatt med honom. Vi har haft ett galler vid dörren.

Moritz har varit inne ett par gånger och fräst men han verkar måttligt intresserad.

Lakritz fräser däremot åt mig och man får ju inte glömma att han fångades in först när han var 14-16 veckor tror man.

Jag ger honom godis med jämna mellanrum och pratar med min allra "lenaste" röst.🙂

Han var i alla fall uppe i natt och undersökte rummet. Försökte hoppa upp på fönsterbrädan och var på vippen att välta ett träd och en julstjärna. Lille klumpen.

Han var även på lådan två gånger och slickade lite på maten när han trodde att jag sov.

Jag är som sagt mammaledig idag och imorgon så det här ska nog gå bra bara man tar det med tålamod.

/Maria

WinterPrince
1

Men så mysigt! Jag har haft två hittekatter, som båda var mellan 1-1½år när de kom. Den grå låg under sängen i princip hela första veckan när hon kom, var bara framme på nätterna. Den vita var lite modigare, men höll till under soffan när det blev för mycket läskigt. Båda har blivit ena riktiga kelgrisar så småningom. Den vita, som tyvärr inte finns längre, hade inga dåliga erfarenheter av människor, utan född i det vilda. Henne tog det knappt ett halvår innan hon kom upp och gosade med mig i soffan. Den grå har jag haft sedan 2007, hon har troligtvis blivit illa behandlad, och sparkad, för hon var rädd för fötter. Hon har äntligen blivit en riktig gosekatt och fräser inte längre åt mig om jag går förbi lite oförsiktigt, eller om hon tröttnat på att sitta i knäet. Nu kommer hon självmant och lägger sig och ligger hela kvällarna och myser hos mig. Tog "bara" 6 år^^

Anders 50
0

Så kul!  Det kommer säkert att gå bra!  Men låt dem träffa varann fritt, tror det är bäst. Det blir några dagar med fräsande och jamande men sen brukar det bli bra.

Arne var ju livrädd både för mig och de andra katterna och framför allt för jätten Arrak! 😂 Fräste och jamade i högan sky under soffor och i hörnen! Men nu har han tagit över här, de andra katterna är så trötta på honom och Arrak gillar inte när han ska leka med hans öron när han sover. 😃

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Maria
0

Japp, jag har tagit bort gallret nu så det är fritt fram om de vill.

De får ta det i sin egen takt nu under mitt överseende.

Jag har ju tagit in katter tidigare och blandat även med hundar så jag känner ändå att jag har lite erfarenhet men ändå så har jag faktiskt varit lite pirrig.

Det är jobbigt att gå i väntans tider😃

För några år sedan tog jag hand om en hittekattunge som jag la mellan Moritz och Lorentz i sängen. "Snacka om två katter som fick "giraffhalsar" men det gick jättebra när chocken hade lagt sig.

/Maria

Maria
0

Så nu har lille Laktitz "strimlat" min hand men skam den som ger sig så jag skyndade mig att ge godis med samma hand så att han inte ska bli rädd.

/Maria

zabelle
0

#4 Aj då… hoppas det inte tog illa. Du får tvätta såret ordenligt!!!

Zabelle   

Maria
0

Nej då ingen fara. 

Jag har lyckats klia honom på huvudet och kinden nyss med den farliga handen igen så det går framåt så sakteliga.

/Maria

zabelle
0

Det är ju snabba ryck att du redan får klappa lite!!

Zabelle   

aggeelin
0

Det låter som att det går bra!! Bara att jobba på :) snart är han tam!

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Anders 50
0

Katt-riv är inte att leka med!  Jag har fått blodförgiftning 2 ggr tack vare närkontakt med kattklorna. 😃

Caroline L
0

Gud så mysigt! Lycka till med den lilla katten! Skrattar

Maria
0

Min man lyckades få rosfeber av kattbett en gång och benet var som en röd stock.

/Maria

Fridaaaa
0

Hoppas det går bra! 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Tarotstollan
0

Kul att det går framåt. Hamnade på akuten en gång, när jag blev biten (av en kompis katt som jag skulle passa) och fick stelkrampsspruta.

Det kanske är något som borde vara självklart att ha i blodet för alla ni som räddar katter  i ur och skur. De stackarna är ju ofta så rädda att de kan ju i ren skräck både bita och rivas. Fast man kanske inte kan ta stelkrampsspruta i förebyggande syfte?!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Maria
0

De stelkrampsvaccinationer man tar brukar hålla många år så de flesta har nog ett ganska gott skydd.

/Maria

annia1
0

Grattis till nya familjemedlemmen. 🌺
Det verkar ju gå bra alla redan.

.

flisan708
0

Lycka till med Lakrits! Ingen erfarenhet av katter och introduktion men det låter som att det kommer gå bra. Tid och kärlek tror jag funkar.

zabelle
0

Har alla överlevt natten utan fräs, morr och klös?

Zabelle   

Maria
1

Jag har haft gallret för dörren i natt.

Moritz var inne under sängen där Lakritz trycker igår ett par gånger. De stirrar stint på varandra och väser lite lagom.

/Maria

aggeelin
0

Bara att jobba på då! :)

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

penke
0

…ändå *spännande*ler*

penke

fotokrafs
0

Söt  Lakritz. Spännande..

[Sisa]
0

Härligt..lycka till med lilla Lakritz!

Maria
1

Jag fick en underbar julklapp i går kväll.

Lille Lakritz kom fram och fjäskade. Han låg i mitt knä t.om på rygg. Det är första gången jag har klappat honom och vi gosade lääänge.

Han kurrar högre än någon annan katt jag hört.

Jag hade aldrig gissat att det skulle gå så här fort som 1 1/2 vecka.

Moritz är så snäll. De leker och "rejsar" runt hela kåken.

Nu delar de även kattskålar och kattlåda.

/Maria

Anders 50
1

#23 Så roligt att höra! 😃

Tarotstollan
0

Underbart att läsa!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

annia1
0

Kul att höra att han kommit fram nu. Jag tror att den mesta skyggheten har varit att det är helt nytt hem, nya människor och ny kompis så bara behövdes lite tid att "bo in sig" vid det nya.

.

Cristine
0

Härliga nyheter.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Maria
1

Nu har v ätit upp resten av den rökta ålen, katterna och jag😉

Lakritz slog nästan volter. Det verkade som om det var det godaste han ätit😃 Cirka 500 kronor kilot så det var kanske inte konstigt att han fick fnatt.

/Maria

Cristine
0

Rökt ååååålllll🤤 wow

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.