Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 751 ggr
Cristine
2

Tomtens existens

Vid vilken ålder förstod du att tomten var din pappa , bror släkting eller grannen!😃

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Mantissa
2

Det var aldrig nån som försökte lura mig. Mamma blir inte tomte för att hon har röda tights och en platt luva ;(
Från sex års ålder var jag tomte (klapputdelare)

VildaVittra
3

När jag var två år hade vi tomte för första gången och då blev jag så rädd för jag trodde tomten var ett lejon, så jag gömde mig bakom soffan. Då fick min morbrors kompis ta av sig masken så jag såg att det var han. 😊

Hur jag fick en tomte till ett lejon förtäljer inte historien.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Tarotstollan
2

Ute på landet var det ju så lätt att lura barn genom att vi var så många och plötsligt var en person borta utan att vi märkte det. De gick ner i källaren för att lägga ved i pannan och då plötsligt kommer tomten! De klädde om där nere och sen kom ju tomten pulsande i snön med kälke, säck och lyckta från skogen!🙂 Det gick inte att se vem som var tomte eftersom de hade mask och föreställde rösten!
Ja, vi var vettskrämda för tomten först men det gick ju bort allt eftersom presenterna trillade in och vi fick ju hämta dem ifrån tomtens hand! När han sen skulle gå, så sprang vi efter honom och ville att han skulle stanna på gröt!
Härliga minnen!

Någon stans vid 6 års åldern började jag nog gissa att allt inte stod rätt till med tomten och vid 7 var jag säker!😉

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Intehärutandär
2

Åh, jag hade mina aningar runt 5 års ålder då Tomten hade samma skor som morbror. Något år efter kom tomtemor och tomtefar förbi och jag visste att det var mormor och morfar även om de blånekade. :)

Caroline L
2

Jag tror jag var runt 4 år när "tomten" kom hem till oss som vanligt. Då la jag märke till tatueringen på halsen, precis likadan som pappas kompis har..

Anders 50
6

Vadå!!!??? 😮 Finns inte tomten?????  😮

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

zabelle
3

#6 Klart han gör!
Finns säkert små tomtar, vättar o troll i skogen där du bor :)

Zabelle   

Maria
7

Min bror är ju 13 år äldre än jag och vi bodde i höghus.

Han hade klätt ut sig till tomte och kom över ett litet berg utanför med säck och lykta och vi alla stod i fönstret och tittade. Det var jättefint.

Då slant tomten och tappade både lykta och julklappar och så skrek tomten "JÄVLAR" i högan sky och jag hörde givetvis att det var min bror😂

Vi har skrattat många gånger åt den historien och jag minns inte exakt hur gammal jag var.

/Maria

snigelpiga
4

Jag tror ännu att det finns "tomtar". 🙂

Inte blev jag lurade med jultomte i min barndom alls. Jag hade redan då så skarp intuition, att ingen kunde lura mig med någonting som inte var på riktigt och sant.

Anders 50
2

Minns inte när jag förstod att den tomten som gjorde julklappar och kom och delade ut fanns på riktigt, 5-6 år kanske?

Men de andra små vet jag finns! Men de är inte rödklädda och har vitt skägg.  😃

Mantissa
2

Har också sett något som jag tror kan ha varit en (grå)tomte. En mycket märklig och lite glädjande upplevelse..

Anders 50
1

#11 Sånt känns!  Och det märkte du ju! 🙂 Grattis till att du har den förmågan! 🌺

Mantissa
1

#12 Jag tror inte jag har någon speciell förmåga. Är tråkigt normal annars, men vad detta nu än var så krävde det min uppmärksamhet just då och det är jag tacksam för!

Cristine
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har sett något i ögonvrån men vet inte om det var tomtar eller något annat, men tomten finns, tror ni mej inte så fråga denna kille!

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Tarotstollan
4

Klart det finns tomtar!🙂

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[peter54]
1

Jag var 7-8 år första gången jag såg en jultomte på något varuhus i Sthlm och då är det för sent att lura ett barn. Hemma har det aldrig varit någon tomte förrän jag fick egna barn.

fotokrafs
0

Jag kan inte minnas att jag trott på tomten.🤔

citytjejen
0

Jag har aldrig trott på tomten, har alltid varit medveten om att det är någon som är utklädd. Under några år när  så trodde jag att det var någon från HSB (vi bodde i HSB-lägenhet) som klätt ut sig och gick runt i området. Dock var det min pappa som var iförd tomtedräkten.🙂

/Christina

stina63
0

Nä de kommer jag inte ihåg, Men de var nog runt 7 års åldern kanske eller lite yngre,

Mirinda
1

Enligt min mamma sade jag när jag var väldigt liten att tomten var lik pappa i nacken. Men eftersom mina föräldrar efter det bad någon annan vara tomte, så kom mina senare misstankar om pappas medverkan att skingras som nysnö i vinden.

Min son var 7 när han började tvivla. Han sade så småningom att han inte trodde på tomten. Men tron "kom tillbaka" vid första advent. När jag frågade honom om det efter jul fick jag till svar att han trott att han inte skulle få några julklappar om han sade att tomten inte finns. Barn är praktiska.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

[Sisa]
1

Inte min pappa, släkting, bror eller granne TOMTEN har ju varit här idag!