Förberda julmaten
Ja, det håller kanske några av oss på med.
Har sett att några gjort Jansson o skinka redan. Brukar Ni frysa Jansson då?.
Har gjort och fryst all kålen, köttbullar, och förkokat reven inför griljeringen.
Imorron skall skinkan kokas o griljeras, tycker om juldoften som kommer då. En petitchoe till räkrulle skall fixas. Äggen kokas , risgrynsgröten och saftsås kokas
På julafton griljerar jag de förkokta reven gör Janssons frestelse, o en potatisgratäng, och rör ihop en laxröra, fixar räkrullen, gör i ordning Ris ala Maltan.
Var rädda om varandra
Ja, det gäller att ha planering!
Jansson gör jag samma dag som den ska ätas. Vi är många så det går åt - gör så mycket så det räcker flera dagar till men då värmer vi på tallrik bara det som ska ätas.
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
Vi har förberett skinka och köttbullar än så länge, men kommer inte att frysa in nåt (nu är det ju julafton i övermorgon redan i och för sig) och i morgon ska jag göra Jansson. Maten brukar ju hålla ett tag så vi har skippat att frysa in🙂
/Christina
Vi har lagt in en sill bara, för mormor ska få en i julklapp. Annars är det mest beställt bakande. Knäck gjorde vi ikväll att ha själva.
Kommer inte fira jul hemma, så det behöver vi inte tänka på. Juldagen är vi hemma, så då blir förstås fast det görs på plats.