Visste du att ... ?
Sjukgymnaster numera heter Fysioterapeuter. Jag hörde om namnbytet för något år sen men det blev helt klart i dagarna.
Jag har förstått att de länge velat byta. Det uppfattas inte ok att heta "sjuk" flera jag känner har istället kallat sig för "friskgymnaster". Nu har de istället bytt till det de heter internationellt, fysioterapeut.
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
Ah, det visste jag inte.
Kanske man skulle byta till frisksköterskor också😉
/Maria
Labbassistenter heter ju numera biomedicinska analytiker.
/Maria
Varför inte? Kanske att det inte är riktigt samma syfte men jag tror, att sjuksköterskor läser en hel del om "friskperspektiv" numera (minns inte ordet för detta)
Och så blev det ju inte det de kallas … :)
Friskvård är ju väldigt inne. 🙂
/Maria
#0 Nya namnet låter bra, tycker jag.
Men de har väl hetat så länge? Många år sedan jag var hos dem på Fysioterapiavdelningen på regionssjukhuset. Eller var det bara dem som jobbade där som hade den titeln kanske ?
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Vet inte.. men jag tycker sjukgymnast är enklare att säga och stava😛
fast jag fattar att man hellre vill kalla sig fysioterapeut
Här heter de då fysioterapeuter
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Ja, jag visste. Men de flesta säger fortfarande sjukgymnaster.
Rent allmänt tycker jag att det där med att byta namn på yrken för att det ska låta bättre kan gå till sån överdrift att det blir fånigt. Ett exempel är när städare bytte namn till lokalvårdare och sen till hygientekniker.
Själva arbetet är detsamma; tungt, smutsigt och väldigt viktigt.
De bästa yrkesbeteckningarna tycker jag är de som det hörs på vad det är för arbete som utförs. Jag menar "hygientekniker"; det låter i mina öron som en kemist som blandar ihop ett nytt tvättmedel eller kanske en dammsugarreparatör.
Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare
Det hette fysioterapeut redan 1976, då hade jag ett beredskapsjobb på Fysioterapin.
En tjej jobbade som "gångassistent" Det innebar att hon skulle upp på avdelningarna och gångträna med patienterna. Tyckte det såg så kul ut på hennes namnskylt där det även stod gångassistent :)
Zabelle
På Sahlgrenska säger alla sjukgymnast men det kanske bara är gammal vana. De presenterar sig som sjukgymnaster också.
/Maria
Vad jag förstår så är det först nu klart med namnbytet. Utbildningen heter, vad jag vet, fortarande sjukgymnast-utbildning
Sådant brukar i allmänhet ta en tid innan det etablerar sig så att säga.
/Maria