Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 530 ggr
Maria
1

Trillingar

Om ni skrollar ner till sidan 5 i denna gamla tidning "Idun" så är där ett foto på min mormor och hennes systrar födda på Orust 1900.

Trillingar😮

http://www.ub.gu.se/fasta/laban/erez/kvinnohistoriska/tidskrifter/idun/1901/pdf/1901_15.pdf

Läste nyss att ett par i USA fått identiska trillingar på naturlig väg och att det var ovanligt.

/Maria

Maria
0
Cristine
0

Jisses Humlan!

På den tiden var det väldigt ovanligt

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Maria
0

Jag gissar det eftersom det tydligen blir rubriker idag.😉

Tidningen följde flickorna och de fick bl.a konfirmationskläder av redaktionen och så bild förstås.

Den ena systern dog i Amerika i 55 års åldern av en hjärntumör.

Mormor och systern som var kvar blev över 80 år.

De var enäggstrillingar och jag träffade bara två av dem men kunde knappt se skillnad. De klädde sig likadant också. Båda två blev änkor ganska tidigt så de var tillsammans jämt.

/Maria

Tarotstollan
0

Bumbleboo, vad gulligt.
Reagerade dock på hur de skrev i tidningen om "fattiga arbetare", fast på den tiden kanske det inte sågs som något direkt att reagera över, då de flesta nog var "fattiga arbetare"!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Maria
0

De var verkligen fattiga. 

De bodde i ett litet torp och när trillingarna var 8 månader så fick de flytta till Göteborg för pappan fick jobb.

/Maria

Tarotstollan
0

Ja, det måste varit tufft. Men pappan fanns där i alla fall, det stod att hon fostrade barnen själv så jag trodde att han kanske avlidit eller lämnat henne.

Min morfar som föddes 1908 var son till statare och växte ju upp i ett statartorp. Ibland eller ofta (jag vet tyvärr inte) fick de äta soppa som bestod av potatismjöl + vatten och det var smaksatt med ättika. Det var det enda som fanns att äta, min morfar blev 92 år.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Maria
0

#6 Jo pappan fanns hela tiden men var borta långa tider på jobb så hon fick sköta det mesta ensam och så var det nog för många kvinnor på den tiden.

Hon var dessutom över 40 när hon fick trillingarna.

/Maria

Toyan
0

Vad roligt att ha den tidningen Humlan, så söta flickorna var.

Det var hårda tider för många då.

Maria
0

Jag har inte tidningen utan hittade det när jag googlade.

/Maria