Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 2055 ggr
aggeelin
0

Oj, blåsväder

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har det blåst till och från i dagar/veckor.

Har du varit med om något riktigt oväder?

(jag ska berätta om ovädret -82, men jag spar det lite… )

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

stina63
0

Ja de har jag,, En av dom kom precis lagom till när jag bytte arbetsplats, Jag fick längre att cykla. Där jag jobbade innan kunde jag gå till jobb

När jag skulle hem så hade det snöat och de var väldigt blåsigt. Dom han inte med att skotta för det kom ny snö.
Nu är jag en sådan som ska cykla oavsätt väder. Tänkte de är ingen problem. För från jobb så var det fint på cykelvägarna. Men jag kom inte så långt alls. Knappt halva vägen. Tänkte först att jag kan sätta cykeln i min stuga.
Men nä då. jag skulle ha med min cykel hem. Fick gå med cykeln, snö var halvvägs upp till knäna. Tro inte att jag satte eller slängde cykeln. Den drog jag cykeln fram och jag bakom drog den fram i snöyran
Slut var jag helt slut, Svetten rann innan för jackan

Då kommer jag till en bro som leder över där jag bor.
Där står en gubbe  med armarna i kors tittar på mej hur jag kämpar med min cykel😂
Han säger till mej. De är värre på andra sidan bron.😂

De var de.. Men jag fick hem min cykel välbehållen…😃

Tarotstollan
0

Hahaha Stina, tur du var envis och fick hem cykeln annars kunde ju någon stulit den!

Jag var med om en storm hösten 1969 tror jag det var, kommer inte ihåg så noga. Var ju bara ca 10 år då och bodde ute på landet. Strömmen hade gått och var borta i flera dagar, det var träd som hade blåst ner över ledningarna. Alla skulle ju till jobb och jag till skolan. Kommer ihåg att min mormor försökte koka choklad till min morbror och mig på en värmeljusplatta, hon hade hållit på i flera timmar när vi kom upp vid halv 7 tiden på morgonen. Den var ljummen kommer jag ihåg!
Utanför vårat köksfönster hade grannen på sin tomt en jättestor Björk och vi trodde den skulle välta över vårat hus, dessutom hade vi en stor Björk framför vårat hus och bakom en jätteek, så vi väntade på att få höra ett brak från i stort sett alla håll. Träden står kvar än idag!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

aggeelin
0

Oj, vilka historier! :) Återkommer med min!

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

zabelle
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vintern 1979 glömmer jag inte!
Det var den vintern Skåne försvann…
Jag har inte varken före eller efter sett så mycket snö. Det kördes ut mat till folk med bandvagnar och jag fick åka skidor till jobbet, mitt i Malmö.

Zabelle   

stina63
0

Tarotstollan Oj de är jobbigt när strömmen går inte kommer tillbaka på ett tag.
Zabelle Ja den vintern kommer jag ihåg,, När det började snöa då var jag ute och dansade. Hade högklackade skor på mej.. Jösses som jag frös.

Anders 50
0

Jag har varit med om stormarna 1969…1979…Gudrun och Per. Ni vet säkert hur drabbad man blir ute på landet  utan el och värme så det tänker jag inte orda om.

Men eftersom jag hade skogsavverkning som arbete så har jag varit med om att röja upp efter samtliga stormar. Roligare arbete finns!

Intressant var att jämföra arbetsförhållandena under uppröjningen av stormen 1969 med Gudrunstormen 2005.  Vilken skillnad i utrustning, maskiner och säkerhetskrav!

Och en kul grej var att den nya skogen vi planterade när 1969-stormen var avklarad, den skogen hade på vissa ställen växt till timmerskog och blåste ner under Gudrunstormen! Så då var vi där igen!  😃

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

stina63
0

Jag kommer ihåg när mina föräldrar flyttade från stan till landet januari 1979. När dom skulle hem efter ha jobbat i stan. Fick dom sätta bilden en kilometer från huset, Gick inte att köra på vägen.
De dom inte viste om var att där dom gick Var en stor sjö som inte hade botten alls. Hujeda mej..

Cristine
0

Jag minnsd någon gång på 90 talet kanske 96- 97 när jag låste upp ytterdörren på morgonen så kunde jag inte öppna den. Jag trodde sonen skojade med mej och höll emot men när jag äntligen fick näsan utanför dörren såg jag en 80 cm driva ligga mot dörren. Då hade det varit snöstorm under natten. När jag kom ut på baksidan syntes inte hönshuset. Det var ett digert arbete skotta sig fram.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

fotokrafs
0

Enda jag minns nu är Novemberstormen 95(?)
Utan el i ett antal dagar. Insnöade. Men så skönt att slippa skolan🥳

Tarotstollan
0

Kul att läsa alla era historier, även om ämnet inte är så roligt!

Anders 50
0

#10 Kul att du minns stormen 69. 🙂 Då var jag 19 år och vi höll på med att fälla skog. Vi blev jagade ut från skogen av träd som blåste ner, fick inte alla våra saker med oss ut till bilen, och fick såga träd på vägen hem!  😃

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Tarotstollan
0

Ja, vissa saker kommer man ihåg hela livet! Fast jag tror nog inte att jag förstod hur farlig situationen egentligen var. Jag var rädd men samtidigt var det ju spännande!

Jessicahagstrom94
0

Vet inte om det räknas men vintern -98 var ju rätt bedrövlig i Gävle. 😮