Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettmat-och-dryck-livets-goda
Läst 1133 ggr
[Sisa]
1

Matmissar!

Att Ni är bra på att laga mat har jag förstått!

Men..finns det någon maträtt Du är mindre bra på, som Du inte får till och oftast misslyckas med ?    Glad

Maria
0

KöttbullarSkrikandes Jag fullkomligt avskyr att steka köttbullar och vi äter det ganska sällan. De får bli min man som tillagar dessa i så fall.

Däremot har jag ett recpet på stora kokta "falska" viltbullar som kokas. tro det eller ej. Men de är jättegoda och såsen blir ljuvlig.

/Maria

Fridaaaa
0

Panering bra på fisk :S Känns hopplöst många gånger:P

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[MossQ]
0

Mums så smarrigt d lät..kan man få receptet ?Tungan ute Jag är usel på något som borde vara hur enkelt som hellst..stek i ugn…jag fixar d bara inte..Min man är köttfixare i detta hem…därimot i grytor inga problem:-)))

Maria
1

#3 Om det var koka bullarna du menade så kommer recepter här:

Recept på "falska" viltbullar.

500 g blandfärs

1 stor kokt mosad potatis

1 ägg

1 tsk salt

1 krm svartpeppar

Lag att koka bullarna i:

1 flaska porter (33 cl)

1/2 dl outspädd svart vinbärssaft

1/2 dl kinesisk soya

6  krossade enbär

1/2 tsk timjan

några krossade svartpepparkorn

1 gul lök

1 msk ox eller kalvfond

Sås

Silad lag

2 dl vispgrädde

red med potatismjöl

Blanda ingredienserna till färsen. forma stora köttbullar

Skär löken i klyftor och låt den koka upp med allt som ska vara i lagen

Lägg ner köttbullarna och låt de koka sakta i cirka 20 min

Ta upp bullarna och sila lagen

Häll tillbaka lagen i kastrullen och tillsätt grädden. Låt koka upp och red med potatismjöl till bra konsistens

Lägg i bullarna och värm på allt.

/Maria

[MossQ]
0

#4 Tack så mycket..nu vart jag sjukt hungrig..smarrigt med enbär i såsenTungan ute

aggeelin
0

Köttbullar är en sån rätt men nu har jag kommit på ett bra recept  så de blir bättre. Ska göra en sån stor omgång till jul.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Anders 50
0

#5  Garanterar att det blir gott!  Och så gott det doftar i köket! Glad

5 cm i diameter tycker jag är lagom på bullarna.

Och jag tog 50 cl porter, annars täcktes inte bullarna i min gryta när jag kokade dem och det blev bra.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

penke
0

njaaäää' h

jag tycker frågan är  konstig..
mat är ju inte SÅ HIMLA EXAKT
det kan bli annorlunda,nyskapande o spännande
OM det skilljer sig ..gnuttan från orginal-receptet 
menar,man ska inte ta det som ett ..misslyckande Skrattande
menar2,det blir oftast bra ändå.. Tungan ute

(fast jag vet ..några som aldrig får något ..helt,
när de lagar ..
mat
grått,trist o menlöst 
oavsett,ingredienser !) 

;  penke

Cristine
0

Jag säger som Spanjorerna..med sprit och vitlök fixar sig allt.

Annars är plättar något jag inte kan göra.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

chik
2

agge. Resept !Här kanske man kan tänka sig???????

MatSkäms Ja det är ju inget för mig..

Men jag brukar säga är man hungrig så går det mesta ner..Kyss

Måste berätta. gjorde en fläskfilé i Mikron hade fått kokbok 'hur man lagar i mikro. o inte f..n funkade det..Den blev mumifierade.Inte ens hundarna ville ha den..

Så här sitter en som är dålig på allt..

Ja Potatis går bra o koka. Antingen Blir de sönder kokta eller lite råa..Ja, ja.

Lena.P är jag i verkliga livet.

zabelle
2

#10 Nu är du orättvis mot dig själv, jag har ju haft förmånen att bli bjuden på middag hos dig och det var hur gott som helst!

Dessutom är du en fantastiskt go människa Kyss

Zabelle   

chik
0

Zabelle Tack. I bland blir det ju lite bättre..Skäms

Go!!Du tänker la inte äta upp migFörvånad Skoja….

Lena.P är jag i verkliga livet.

Bybo
0

Helt kass på, att koka snabbmakaroner :))

[MossQ]
1

Hihi ni e roliga:)) jag funderar starkt på dessa viltbullar i dag..d vattnas i munnen när ja läser "slurp" en urkorkad fråga barA!! Porter är d öl? Skäms och springer iväg hihi

Bybo
1

#14 Spring inte, kramas först :))

[MossQ]
1

Jaa d vill jag med goose Bybo:))) massor med kramar

aggeelin
1

Jag kommer inte på någon riktigt rolig matmiss som jag gjort själv men kan berätta en som en bekant gjort.

Det var för ganska länge sen, ca 70-tal. Hennes man tycker mycket om att äta grisfötter och hon hade "gjort sig till" och kokat dessa, i hennes tycke, mindre goda fettklumpar. Det var i jultid och det var mycket som hände runtom med barn och annat. När mannen satte foten till munnen och började äta visade det sig att hon tagit fel på salt och socker!! Jag förstår att grisfötterna åkte rätt i sopen för det är inte gott med fett som smakar socker!

"Men Britta, vad är det som hänt, det här smakar ju sött"!! Skrattande

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

stina63
0

Så hungrig jag blir att läsa här inne. Jo de finns nog säkert något som jag inte är så bra på, men de har jag nog inte testat och har nog unviket de.

Glad

[MossQ]
0

Oooh glömde ju skriva..att ja Penke jag har fejkat lite i receptet på viltbullarna nu i kväll..dom e strax klara..fixar inte recept så där exakt hihi..men även porter historien är avklarad..tänkte d var var portvin..men dottra mi sa d var ölSkrattande

Har lekt med tanken på vin..å kan njuuta av den tanken med…lägger in en bild då detta är klart att servera,-)))Skrattanded blir iaf vin till..Chateau de suguinTungan ute

Anders 50
0

Ett problem jag har är med temperaturen i stekpannan när det ska stekas något,  och sedan att kunna avgöra när det är klart. Och en fin stekyta är inte det lättaste att få till.

Men det går framåt! Har fått en bra lärarinna. Glad

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

[MossQ]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

weeee haha min gubbe älskade detta å jag åxå..tack Humlan för ditt gooa recept..brukar normalt inte fixa sånt ,men..är ju kärringen som måste gå mot strömmen..ööh iaf min egen :-))) Bra där Anders *S*Skrattande

Maria
0

#21 Glad

/Maria

stina63
0

Så goda moss de ser ut, De är det säkert ocksåKyss

Intehärutandär
0

Kryddning på kött, då jag inte kan smaka. För det mesta blir det bra dock. 

Annars kan jag inte komma på något.

citytjejen
0

Har nog ingen riktig katastrof-rätt vad jag kan komma på nu men att steka på en köttbit så det blir bra, det är jag fortfarande nybörjare på. Snudd på blodigt och bara avbränt på ytan, riktigt "rare" ska det vara. Min man håller på lär mig dock🙂

/Christina

Tarotstollan
0

Har väl egentligen ingenting som jag direkt har misslyckats så med så jag kommer ihåg det!
Däremot har jag svårt att hålla tider på Potatis och pasta, men jag bryr mig inte särskilt att det är överkokt. Att det skulle bli underkokt/rått är ingen risk.
Jag är kräsen när det gäller mat, så jag håller mig till sådant som jag oftast lagar på en höft eller kollar i en kokbok hur det skall vara.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Jessicahagstrom94
0

Jag kan inte ens koka mackaroner. Tror jag.