Dalmål *test*
Eftersom skånskan och småländskan redan testas, så slänger jag in mitt mål.
Jag hade ett fel, för jolbär heter något helt annat i södra dalarna.
12 rätt.
Hade fel på rålös, oknu och huskut.
Tolkade in norrländska i de orden och de betyder inte riktigt samma.
Nåja, lite hjälp hade jag nog av att jag tillbringar lite tid då och då i Dalarna.
8 rätt🙂
/Maria
8 rätt🙂😛
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
HAHA. 4 rätt fick jag, och där är Dalarna bara ett par mil bort 🤐
/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se
Trodde jag kunde Dal-mål efter att ha umgåtts med killar från Älvdalen under röjningen efter Gudrun-stormen, men tji fick jag… bara 7 rätt! 😮
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Hehe De var svårt,,, 5 rätt fick jag,, Jösses de var inte mycket jag förstod 😂
😮7 rätt. Men jag förstod inte en enda ord. 😃
Det här är ju mer "min" dialekt. Mormor och mamma är från Rättvik och jag har varit mycket där. Men, det är skillnad på Dialekter från olika platser så det här var svårt. Trots det hade jag 13 rätt, men svårt var det. En del av orden stämde inte alls med den dialekt som jag är van med.
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
#6 Ja, Älvdalska ska Du inte förlita dig på - det är det bara dem som förstår. 😛
#9 Det sa många masar och kullar på min Facebook häromdagen då den delades. Vi i söder säger ju som skrivet inte jolbär t ex, det var främmande.
Det är olika, men kul att läsa dessa dialekt-tester. På småländska testet fanns speta t ex. Här betyder speta en spinkig människa, oftast en hon - och där var det något helt annat.
#10 Jolbär kunde jag förstå men flera andra stämde inte.
Mormors moster bodde i Boda kyrkby och henne var det svårt att förstå. Jag fick verkligen ha öronen på spänn.
NÄR VI var i Boda förra midsommar lästes en lång dikt på Bodamål och jag förstod det mesta! Mycket stolt! Sambon som är från Avesta hängde inte alls med lika bra.
Däremot är jag dålig på närkingskan, i det landskap jag bor i. Min pappa pratade inte "orden" på dialekt och mamma pratade rikssvenska eller Rättviks dialekt.
Finns det någon test med närkingska tro?
#12 Har sökt på nätet, expressen och aftonbladet men jag kan inte hitta någon test.
#11 Vi hade två tjejer klassen på gymnasiet, som gjorde en svenska-redovisning på Rättviksmål. Visst förstår man om man verkligen lyssnar, men dagdrömmer man så blir det utrikiska.
De där rumpmasarna/kullorna upplever jag prata med rent - inte rikssvenska, men det märks att de bor nära gränsen ut och man känner igen vissa ord som dialekt.
Tror de lägger upp testen en och en? Har bara sett dessa tre ännu - Småländska, Skånska och dalmål.
#14 jovisst pratar rumpmasarna mer som vanlig svenska 🙂.
Varifrån kommer du då?
Jag träffade en rumpmas från Vansbro som pratar bred värmländska (hennes pappa är från Lesjöforstrakten) och jag är ganska bra på den dialekten då jag har moster och kusin där - det är roligt med Dialekter!
#14 Född i Säter, bor i Borlänge sedan 7 år.
#16 Borlänge är mer dialekt (än rumpmasarnas som vi pratade om) alla har en fin ton i talet 🙂. Borlänge skiljer sig från Falun där jag har flera andra släktingar.
#17 Det är samma med Säter-Borlänge. Borlänge har ju bruksdialekt (pga pappersbruket och SSAB/Domnarvet). Jag tycker det låter väldigt roligt, då någon pratar gammalt Borlänge-mål. (Köppäbävisan är ju gjord i Borlänge). Säter är ju en hantverk-stad och pratar annat.
Det som är intressant med Dialekter är ju att det skiljer så pass mycket - och då inte bara Älvdalen - Malung - Rättvik - Ävesta - Ludvika. Utan från by till by. Jag som är uppväxt i Säter, hör skillnad på byarna Gustafs, Silvberg, Ulfshyttan, Skedvi, Bisberg osv med.

Hade 14 rätt. trodde rålös betyder handfallen..
#18 jag förstår att du kan höra skillnaden mellan olika byar. Det är också som skillnaden mellan Boda Kyrkby/Solberga och Rättvik.
När jag var liten, och inte var van med riktig närkingska blev så förvånad när jag träffade människor från en liten by nära Hjälmaren. Så annorlunda mot det jag var van med knappt en mil hemifrån (avstånd fågelvägen).
4 rätt med chansning… utan chansning hade jag bara fått ett rätt..