Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettvåra-vänner-djuren-natur
Läst 1122 ggr
[Sisa]
1

Katastrof

Hur går det med blåsten ?

Hur förbereder man sej inför katastrofer ?

Har Ni stormkök hemma, en öppen spis att elda i, tillgång till vatten mm ?

Och glöm inte..håll i hatten!     😉

Fridaaaa
1

Vedkarmin har vi som vi fick elda i. Fick koka nudlar på den med haha

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Cristine
1

Har kamin som man tar bort stenplattan på då blir det en spis..har eget vatten som aldrig sinar, min brunn är bara ett rör som går väldigt djupt ner så brunnslocket är stort som det till en kakburk.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

aggeelin
1

Min bror, som fick sitt växthus mosat vid en tidigare storm har försökt att förebygga olika skador. Han odlar yrkesmässigt (KRAV) och är helt beroende av inget blir förstört.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

VildaVittra
2

När jag bodde te vid kusten hade jag långa elavbrott varje vinter. Då köpte jag några fotogenkaminer, sovsäck samt så har jag ett stormkök, så jag klarade mig fint. Vatten kunde jag hämta ur en handpumpad brunn. För sköldpaddan hade jag nödplanen att flytta till grannen, då de hade vedspisar samt kaminer som höll värmen bättre. 

Nu bor jag med vedspis och kamin själv, men här stormar det inte på det sättet.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

citytjejen
0

Här i Stockholmstrakten har det inte blåst så mycket. Inget stormkök har vi vad jag vet och inte heller någon annan katastrofutrusning. Tror inte att vi behöver det som bor som vi gör, i lägenhet strax utanför Stockholm.

/Christina

VildaVittra
0

#5 Åh jo, minns du inte "Norrortskatastofen" när en elkabel brann och lämnade Rinkeby, Kista osv utan ström i flera dagar? Stormköken såldes slut i affärerna. 😃

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Cristine
1

#5 Man är inte skyddad för att man bor i en storstad..ledningarna kan blåsa ner och antändas och då är det verkligen katastrof. Saker som flyger i luften kan komma in genom fönstren..taket kan blåsa av etc etc….

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Intehärutandär
0

Här i Dalarna är det lugnt. Ganska stilla faktiskt.

Stormkök har jag inget, men en grill? Batterier, ficklampor, sterainljus, tänstickor. Borde faktiskt ha en större dunk med vatten.

Maria
1

Här hemma har jag tack och lov gasolspis så där skulle det bli ett problem mindre. De gånger vattnet varit avstängt i området så finns en pump i gatan där man kan hämta.

Annars så har vi ficklampor hemma. Pannlampa också men inte för att det ska bli oväder utan för att det kan vara praktiskt ibland.

Ljus har vi alltid hemma i alla de former.

/Maria

citytjejen
0

#6 nej, den katastrofen känner jag inte till 🙂Beror troligtvis på att jag inte bott i norrort så länge…

#7 Jo det är sant, men jag lever lite i tron på att sånt drabbar inte mig/oss… Och än så länge har det funkat utmärkt😃

/Christina

flisan708
0

Märke inte av stormen här i dalarna. Ärligt talat är jag totalt oförberedd ifall det skulle hända något sånt. Det ordnar sig nog om det skulle bli något.

fotokrafs
1

Var i Skövde i går och där snackades det en del om stormen..
Kändes upphausat där då inget hände
.. men alla verkade konstatera
att det är bättre att vara på säkra sidan.

Oj, hur man förbereder sig på katastrofer?
Vi har ficklampor laddade batterier ifall att det blir strömavbrott.
Hmm.. borde man bunkra mat och skaffat gasmask?