BMI
Är det viktigt med BMI eller är det mer stressande att se till så man håller sig inom ramen av BMI?
http://www.expressen.se/halsa/du-ska-vaga-mer-an-du-tror--strunta-i-bmi/
BMI är bara riktlinjer.
Men jag ska definitivt inte väga mer än vad BMI säger 😉 det är ett ganska stort spann igentligen inom ramen för "normalvikt". Man får helt enkelt kolla sin egna kroppsbyggnad osv.
Många som tränar är ju "överviktiga" enligt BMI pga muskelmassan.
Så BMI är inte mycket att gå efter igentligen, enbart riktlinjer 😛
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
BMI är ju ett mått som är väldigt ungefärligt och beror på mycket runt omkring.
Arnold Swartzeneggers BMI när han var i sin glans dagar har nog signalerat stor övervikt t.ex😉
Det är möjligtvis en lätt vägledning.
/Maria
Det är en bra riktlinje för "vanliga" människor som inte har mycket muskler. Men man ska mer titta på hur man ser ut och mår än på BMI.
Håller med att BMI bara är riktlinjer och att man istället ska se hur man ser ut och mår. Det var längesedan jag räknade ut mitt BMI på vårdcentralen och jag struntar faktist fullständigt i det.
Inom vården där är det viktigt att man har en bra BMI på äldre. Men själv så bryr jag mig inte om de personligen, Men en bra riktlinje tycker jag att det är,
Intressant de ni skriver om
#5 Varför är det viktigt när det bara är riktlinjer? Låter konstigt tycker jag…
* 6 frida För inom vården ska BMI inte vara för lågt för då är det stor risk att äldre kanske är undernärda,
#7 Dock stämmer ju inte BMI alltid, därav riktlinjer. Var därför jag tyckte det var konstigt att de går efter det 😉
Jo det är sant. På de flesta geriatriska vårdavdelningar så tar man BMI vad jag vet, i samband med inskrivandet. Mer för att få ett hum.
/Maria
Hehe när de gör det inte, För det finns dom som mår väldigt bra ändå
Jag har aldrig gillat BMI, för det går inte ihop med mig som är väldigt kort och har en väldigt smal höft (har samma storlek som en 11-12 åring). Jag kan väga 15 kg för mycket, men ändå vara "normal" enligt BMI, fast ha uppenbar övervikt (och värk på det) fysiskt. Det där andra då man mäter midja-höft-kvot fungerar inte heller, då jag har rak kroppsform.
Det måste väl vara lättare att bara kolla på en människa ?
Enligt BMI så skulle jag ha varit undernärd och i närheten av döden för ett par år sedan. Men jag hade inga problem utöver ett lågt blodtryck, och undernärd var jag definitivt inte eftersom att blodvärdena visade något helt annat 😛
I min släkt är vi väldigt långa och väldigt smala. Men ingen har någonsin blivit sjuk för det. Jag struntar fullständigt i vad BMI säger numera, det passar ändå inte på mig.
/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se
BMI kan ju bli så oerhört missvisande, har man en tung/kraftig benstomme eller om man man har mycket muskler så blir ju BMI-värdet högre och man kanske då tror att man är i fara. Finns ju något slags "ägg", en kapsel som man sätter sig i och så mäts ens fettprocent och annat. En sån visar ju på hur ens kropp är sammansatt på riktigt. BMI bör slopas tycker jag!
/Christina
#7 Låg vikt och undernäring är inte synonymer, det finns många gravt överviktiga som har näringsbrist.
Ett mindre trubbigt verktyg är att skriva kostdagbok i början och se på allmäntillståndet samt aptiten.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
*14 Ja jag håller med dej, Men så ser inte vården ut inom vård och omsorg, Där går dom helt efter BMI
#15 Nej, där jag jobbade för ett gäng år sedan skrev vi matdagböcker. Vätskelistor är ju jättevanliga och detta var bara en lista till i mängden.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
*16 Var ett bra tips om matdagbok,, Tack för tipset