Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettfritid-och-hobby
Läst 5008 ggr
Cristine
1

Inneblommor?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vilka inneblommor har du köpt?

Själv tänker jag köpa azlea jag tycker de är vackra, pelargoner vet jag inte om de säljer ännu.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Fridaaaa
0

köper inte direkt blommor, fått nästan alla våra blommor ;)
Men har mest orkidéer (2 st), en kalla (eller vad dem heter? Rödaktig), och några "nässlor" :D

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

zabelle
0

Jag har många olika sorters porslinsblommor och orkidéer.

Köpte några "klöverblommor" som någon visade i en tråd i somras. En med röda blad och en med gröna, de har jag försökt övervintra i förrådet och än så länge lever de :)

Zabelle   

Maria
0

Jag har mest Hoya (porslinsblommor). Sedan gillar jag Palettblad eller Nässelblomma som man sa förr, just på grund av de fina färgerna på bladen.

Så de mesta inomhusväxter jag har är mer eller mindre gröna växter.

/Maria

[GunillaF]
0

Jag har rätt så många krukväxter. Räknade i helgen och och kom till lite drygt 80 st.

Köper sällan säsongsblommor.

Satte om 25 pelagonior i helgen. Måste köpa mer jord till de andra som ska planteras om. Bl.a. ca 15 Saint Paulor. Har många olika sorters krukväxter. Nu håller Hibiskusen som är nästan lika gammal som jag, på att få knoppar.

[Sisa]
0

Porslinsblomma har jag letat, men inte lyckats hitta någon!  Obestämd

Gillar blommor som är tåliga..doftranka, gullranka, ampellilja, klematis, saint paulor..

Pelargonerna har jag ute i sommar!   Glad

Cristine
1

Jag har porslinsblommor och kalla och klöverblomman börjar nog snart titta fram.Orkidéer lyckas jag inte med så jag brukar ge dem till grannen.

stina63
0

Jag gillar växter och blommor, tycker de är så underbart. Orkidée älskar jag. Men dom är lite tråkiga när dom inte blommar, Men när dom blommar så är det underbart.,
Azalea är vacker ståligt blomma Men den kräver omvårdnad man får inte glömma den,

zabelle
0

#7 Nyfiken på om din blå orkidé blir blå när den blommar om Glad

Zabelle   

stina63
0

Ja zabelle de är jag också, De ska bli spännande nästa gång den blommar. Men där är fortafande några blommor på den.Skrattande

stina63
0

Jag lovar att fota den nästa gång och sätta in här på LK

Loveradio
0

Jag har bara en plastblomma på fönsterbrädan här i vardagsrummet. En orkidé. Måste köpa en riktig, vet inte vad dock.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Anders 50
1

Vad gör man när man gjort allt för att en porslinsblomma ska blomma och den inte gör det ändå?  Hota den med komposten?

Den är ca 25 år gammal. Och vill inte slänga den. Mor hade den och då blommade den ofta, men när hon gick bort så dog den, men jag lyckades rädda ett blad som jag planterade och det överlevde och nu är den stor.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Cristine
0

Förvånad Nej men Anders då!!!!! Inte hota.

Du ska tala med henne på nära håll som om hon vore din sängkamrat.

Du ska se att med din andedräkt så lever hon upp!

zabelle
0

#12 De vill ha jämn vattning och inte för mycket.
De behöver torka ut mellan vattningarna och ge nästan ingen gödning. De gillar inte elementvärme.

Funkar inte det, tycker jag du med all rätt kan hota med komposten! Flört

Zabelle   

Maria
0

Jag har också ärvt morsans gamla Porslinsblomma och den blommade med två blommor förra året och det var första gången på 7-8 år.

När vi flyttade till lägenhet för en hel del år sedan så hade jag mina Porslinsblommor nedpackade (virade) i flyttlådor och de blommade så fint i lådorna i flera veckor innan jag fick satt upp de i fönstren. Så de är nog ganska tåliga.

Jag tog ett skott på en storbladig sort för flera år sedan. Den växer bra men har aldrig blommat.

Mina står över element och klättrar runt fönstren men jag vattnar ganska sällan. De blir rejält torra mellan varven.

/Maria

zabelle
1

Vi kanske ska byta sticklingar med varandra nu till våren?
De bör överleva i ett vadderat kuvert.

Zabelle   

[Sisa]
0

# 16  Skulle bli jätteglad om någon vill sända mej en stickling av en porslinsblomma!  Kyss

zabelle
1

#17 Då ska jag skicka några till dig när det blir lite varmare ute så de inte fryser ihjäl på vägen Skrattande

Zabelle   

[Sisa]
0

# 18  Åh zabelle så snäll Du är!  Kyss

Ska fundera om jag kan skicka nåt till dej..och sen skickar jag min adress.

Tusen Tack!   Glad

Elshira
1

Våran porslinsblomma stod förut i fönstret i matrummet (väster fönster, endast tvåglasfönster men med element under…) och den hade tagit lver hela fönstret så man knappt såg ut. Den blommade varje/vartannat år sådär, med massor med klasar.

Sedan fick det flytta upp till mammas rum, dock 3 fönster på bredden så den fick ligga på fönsterbädan, åt väst, med element under. Den blommar då och då fortfarande.

Men den har haft samma kruka med (samma) jord i snart 20 år, en liten 3 liters kruka… Den verkar tydligen trivas med det i.af! Näring har den nog aldrig hört talas om Förvånad

Hakuna matata!

[Sisa]
0

# 20  Med andra ord..en lättskött blomma!

Passar mej perfekt!   Skrattande

[peter54]
1

Vi har många pelargoner, men de är i vila i garaget nu. Sedan har vi några orkidéer, några ormbunkar, en stor palmaralia, en stor fredskalla, några dracenor, crassulor, judar, julkaktusar och några till som jag faktiskt inte vet namnet på.

Maria
1

I uterummet och i förrådet så har jag en hel del Pelargoner och Fuchsior.

/Maria

Anders 50
0

Jag har skött porslinsblomman enligt alla tips men den bara växer, blommar inte.

Den kanske är steril ? Glad Får väl ge den nåt år till, den är ju grön och fin i alla fall.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Maria
0

#24 När sonen var lite köpte jag en stickling av Nattens Drottning samtidigt som min mamma.

Jag har kvar min som aldrig blommat. Den är runt 25 år gammal. Mammas däremot blommade de sista åren sedan slängde hon denSkrikandes

/Maria

Cristine
0

Jag har en tjock pärm med blommor och råd Där sod det:

Skötselråd

Hoyan är en lättskött växt med få krav, men lite regler finns det för att den ska må riktigt bra. Rötterna tål inte att bli stående i vatten. Ändå ska växten vattnas rikligt under blomning. Hoyan behöver endast näring 2-3 gånger per år och då på sommaren då den står i blom. När blommorna slutat komma minskas vattningen successivt.

Under vilotiden får jorden nästan bli torr mellan vattningarna. På våren ökas vattningen efterhand. Hoyan trivs i både ljus eller halskugga, men mycket ljus ger rikligare blomning. Man bör inte ställa den i direkt solljus eftersom bladen då riskerar att blir brända.

Unga hoyor planteras om varje år i sandblandad jord medan de äldre plantorna trivs att stå trångt så omplantering av dessa kan göras vart tredje eller vart fjärde år. Hoyan angrips sällan av parasiter.

Cristine
0

Jag har gjort en tråd med fröbyten så nu ska jag titta igenom mina påsar.Glad

JereMina
1

Jag har tagit in 3 kaktusar som jag ställde ut i garaget i nov-11 där det är ca 10-12 grader. Alla 3 har börjat knoppa sig men denna kaktus har mest knoppar och blommor nämlig 58 stycken.

Innan februari slut ska jag ta fram de andra blommorna som står ute i garaget sedan sept-11 och det ska bli spännande som vanligt!

Maria
0

#28 O Himmel vad finGlad

/Maria

Fridaaaa
0

#28 Novemberkaktus?
Det har jag en :D

JereMina
0

#29 Tack Humlan Glad

#30 Det ska vara en novemberkaktus men då den blommar året om i alla årstider så vet jag inte vad jag ska kalla den Tungan ute

Fridaaaa
0

#31 Hehe min blommar faktisk bara runt novemer/december, har hänt en gång att dem har blommat i mars/april med.

[Sisa]
0

# 28   Så vacker..Kyss

Intehärutandär
0

Har inte köpt någon, förrens i år. Fast den ska bara övervintra inne - en bougainvillea. De blommor jag har, har jag haft sedan jag flyttade hemifrån för 18 år sedan. De kommer från mormor (purpurblad och höstglöd), mamma (aloe vera) & granne (pelargon). 

- Edit, kom på nu att jag ju köpt två novemberkaktusar för många år sedan.