Favoritkonstnär
Har nyss fått veta att Konstmuseét i Göteborg har en utställning av verk målade av min kvinnliga favorit Helene Schjerfbeck.
Den utställningen måste jag bara se.
Första gången jag såg en tavla av henne var tack vare Kalle Anka.😃 När sonen var liten så hade tidningen varje vecka en presentation av olika konstnärer på baksidan och där var hon….
Efter det så skaffade jag en fin bok som handlade om henne och med massa bilder.
Hennes berömda självporträttsvit är fantastisk och sista tavlan lär hon målat strax innan sin död.
Har ni någon favoritkonstnär?
/Maria
Jag har Salvador Dali högt uppe på min lista. Jag är själv lite surrealistisk och jag gillar hans mångsidighet, han målade ju inte bara :)
Vi såg en utställning med hans verk i Stockholm på Moderna muséet för något år sedan, det var väldigt roligt. Har väll en dröm att åka runt i norra Spanien och se allt han blev inspirerad av.
/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se
Jag tycker om en glaskonstnärs Mats Jonassons smycken. Vet inte mycket om han men jag gillar hans smycken.

#0 Hon var suverän Humlan, jag tror hon behärskade alla tekniker.
Dali träffade vi på på alla möjliga och omöjliga ställen min särbo och jag
Han var en sådan där person som var överallt och ville chocka folk med sina exentriska utspel som att göra en tavla t.ex där han kastade ägg på duken, men det var mest ett utspel för han var inte alls å tokig som han gjorde sig.
Hans mustasch och den stirrande blick var något som han lade till sig med och som funkade. Hans liv var ganska konstigt så tillvida att han var egentligen gay och poeten Garcia Lorca från Granada var hans vän..ändå så förälskade han sig i ryskan Gala och åt henne köpte han ett litet slott där hon hade sina älskare medans han bodde för sig själv (båda nära Barcelona) hon var hans musa.
Jag älskar hans tavlor, särskilt den med de hängande uren.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Bertil Valliens glaskonst är också så vacker tycker jag.
Har besökt hans och hustrun Ulrika Hydman-Valliens museum på Öland. Det är värt ett besök kan jag lova.
/Maria
#3 Du har då träffat de mest intressanta människorna Christine 😉
Men visst var det så. Han var en ganska duktig skådespelare. Men det är något med konst som gör en sådan också, man svävar liksom ut när man håller på även fast man kanske inte skulle göra vissa saker annars, det vet jag ju själv :)
Jag gillar nog elefanterna mest tror jag. Men även hans lite mer annorlunda verk, som självporträttet där han river ner sin hand på ett rivjärn.
/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se
#0 Vilka fina tavlor!!
Jag gillar Matisse, för det är så läckert med färg! Och så en annan konstnär som också börjar på M… 🥵
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
Tamara de Lempicka är min absoluta favorit.
Jag älskar djupet och de rena linjerna och hur hon får modellerna att verkligen se levande ut. En mästare!

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Satt just och tittade på tavlor av Monét. Vilka ljuvliga färger han målade med innan han fick problem med ögonen.
Annars är det van Gogh, Dürer och da Vinci favoriter.
Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!
Har dålig koll på konst och har kanske därför ingen favorit
Lindorm Liljefors och även hans far Bruno, djur och naturskildrare.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Hon var suverän Humlan, hon behärskade alla tekniker.
#1 Han bodde utanför
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Mormors syster och bror. Hon erkänd, han okänd.