Examen
Med våra numera blandade religioner,
Ska skolavslutningen hållas i kyrkan..vad tycker Du ? 🌺
Jag tycker det är ganska fånigt.
Jag är född 62 och har aldrig haft skolavslutning i kyrkan utan på skolgården eller aulan så varför det blivit en så stor fråga numera tycker jag är konstigt.
Sedan har det säkert varit olika runt om i landet.
/Maria
Vi hade skolavslutningen i kyrkan och mina barn hade också det. Tycker att det ska fortsätta vara så.
I allafall om man brukar göra så! 🙂
Vill nog ha skolavslutningen i Kyrkan om det går..
har haft avslutningen själv i Angeredskyrka.
O Min största dotter hade sina första år i kyrkan.
Känns som det är mer brukligt om man bor på landet.
För minsta ungen har med haft sina avslutningar i Kyrkan..
O i morgon Går mitt största barnban ur nian o hon har avslutning i Kyrkan där hon skall sjunga solo😃.
Jag är inte med Svenska kyrkan.Men jag tycker det är en Så vacker plats o vilket ljud.Wow…Sen det som Prästen säger..-ja det är ju upp till mig o ta till mig..Tycker vissa psalmer är så vackra..
Lena.P är jag i verkliga livet.
Tycker att det kan hållas i kyrkan om man brukar det.
Vill de inte gå till kyrkan, tycker jag att de ska skippa det. Alla skolor har inte möjlighet till andra bra lokaler plus att vi bor i Sverige.
Vi var i kyrkan på högstadiet, men inte låg & mellan (olika skolor).
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Kyrkan är en fin lokal, och det kanske känns lite extra högtidligt då..
Nu är det väl inte några religösa haranger på skolavslutningar?
Mig har det alltid kvittat var man håller skolavslutningen..
det roligaste är ändå när sommarlovet börjar!
Kyrkan är en bra lokal, bra akustik.
Men jag tycker inte man ska blanda in religion i avslutningen.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Jag håller med Anders 🙂
Jag håller helt med humlan. Jag har aldrig haft skolavslutning i skolan och tycker inte att skolan och kyrkan har med varandra att göra. Tycker att det är trevligt att pynta skolan och ha avslutning där. Mycket märkligt med folk som aldrig går i kyrkan annars och som säger sig vara ateister och som sen tycker att skolan och kyrkan hör ihop. Det går inte ihop sig.
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
Kyrkan är en stor och bra samlingslokal och passar bra till t.ex skolavslutningar. Tycker jag.
kyrkan såklart, säger jag som gick ur kyrkan när jag var 23.
Dagens sverige känner jag inte igen.. Självklart ska vi hjälpa behövande eftersom vi kan, vi har resurser.. Men (med risk för påhopp men förstå mig rätt) De som flyttar hit borde anamma svenskheten mer, för detta landet ger många en bra nystart och då borde man anpassa sig mer. Jag upplever det inte så utan tvärt om -man kommer hit och ska ha det som det man flydde ifrån… det går ibland inte ihop i mitt huvud…
Invandringen vi hade på 60-talet var mer sån, man kom hit och man anpassade sig till sverige - och det var hårt jobbande människor som oftast fick det bättre. Jag har pratat med många äldre invandrare och de skakar på huvudet åt dagens löpsedlar, de fattar nada, helt enkelt…
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Nej, kyrkan är mer än en fin lokal. Dels så är det en arbetsplats, och jag tycker inte att man ska inkräkta på deras arbete. Och dels är det en religiös plats som förtjänar mer respekt än att ses som en fin byggnad. De är byggda i Guds ära, inte för att användas som en uthyrningslokal. Jag är inte troende alls, men respekt för heliga byggnader har jag ändå.
/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se
#11 Har inte kyrkan något att säga till om? Om kyrkan dess församlig ser något fel med att använda lokalen till skolavslutning så tycker jag självklart att det ska respekteras. Trodde inte att svenska kyrkor ansågs heliga.
Lättast (bästa) tycker jag nog vore att skippa kyrkan,
Då skulle väl ingen riskera bli kränkt?😎
Kan man ha konserter i kyrkan så kan man väl ha skolavslutning där?
Vi har haft turen att ha "moderna" präster här som hittat på evenemang i kyrkan utan något religiöst inblandat.
Tur att kyrkan och dess präster inte längre är som förr.
#12 Givetvis. Jag kan ju inte bestämma att de inte ska få ha det. De olika församlingarna har olika syn på ganska mycket. Men jag tycker inte att det passar sig, vilket ju var vad frågan handlade om :)
Och så har vi såklart problemet med att det finns barn av andra trosuppfattningar (eller ingen alls). Man bör, i samband med detta, tänka på att skolavslutningarna faktiskt är obligatoriska. Alltså blir man tvingad in i en religiös byggnad, vilket jag tycker är fel när det inte är i studiesyfte. För även om själva skolavslutningen är icke-religiös så är inte kyrkan det, och jag tycker inte att en tillställning blir utan religiösa inslag om man får visuella intryck i form av kors, Jesusskulpturer, bibliska målningar osv. Detta är då alltså en annan sak än den situation som #13 beskriver, där tillställningen är valfri.
/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se
#14 Ja, förhoppningsvis känner de inte att vi inkräktar på deras arbete och bara du att du uppfattar det så. 😉
Andra stycket.. Håller helt med om detta. Och ser det som det stora eventuella problem som kan uppstå. Därför tycker jag att skolavslutningar gott kan hållas på andra platser.
Vet inte, men har det typ lagt in skolavslutning i kyrka som ett typ studiebesök.. för at få in det i undervisningen? Religionsundervisning är väl inte frivillig?🤪
Men i andra fall ser jag inga problem med att använda kyrkans lokal till skolavslutning såvida kyrkan går med på det.
Skolavslutning -- det hörs på ordet att den hör hemma i skolan.
😃
#16 Där har vi det😉
/Maria
Funderar lite så här på kvällskvisten…OM..OM..jag var invandrare/flykting i t.ex. Somalia, eller något annat muslimskt land, undrar om det skulle vara samma diskussioner där om var skolavslutningar skulle hållas för att inte på nåt vis kunna komma i konflikt med min religion?
I många muslimska länder så har man inte religionsfrihet så den frågan skulle förmodligen inte ens komma på tal😉
/Maria
Jag är väl konstig men jag tycker, och har ofta uppfattat att när det gäller personer som invandrat till vårt land så har de inget emot vår kyrka.
Jag tycker däremot att kyrka och skola inget har med varandra att göra och det har jag tyckt långt innan denna typ av debatt. Blev jätteförvånad när sonens klass en gång skulle ha skolavslutning i kyrkan. Och att man där skulle sjunga nationalsången!! Som jag endast sjungit när jag gick i skolan och då sjöng vi om en fet ko. (vi barn gillade inte sången och det sitter i) . Den sången hör hemma imorgon på nationaldagen och på fotbollsmatcher och liknande.
#21 Du har helt rätt! Det är "andra" som tycker, de själva har inget emot kyrkan, utan det är ofta skolledning och politiker som ska vara "politiskt korrekta" i religionsfrågan.
Jag har turen att få vara både i kyrka på skolavslutning och få sjunga nationalsången. 😃 Min son går i privat, kristen skola.
Vi slutade med kyrka då jag gick i nian (1996). Kändes väldigt märkligt, fast å andra sidan fick vi vara i vår vackra naturpark istället. Jul-avslutningen minns jag inte ens. Gissar att vi var i våra klassrum då.
Hellre naturpark än en svettig gympa-sal som det blev på gymnasiet.