Tänder
Igår fick jag en kallelse ifrån tandläkaren igen. Lite drar man sej för att gå dit, med tanke på vad det kostar! 
Hur ofta går Du till tandläkaren ? Skulle Du kunna tänka dej att åka till ett annat land, för att få billigare tandvård ?
Jag går dit, lider o går hem..tycker inte heller om tandis
Jag skulle aldrig åka utomlands för vare sig skönhetsvård, sjukvård eller tandvård, om något går galet så finns det dåligt med försäkring och information.
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Jag har inte gjort en riktig tandundersökning på 20-25 år. Sonen satt i alla fall i kärra sista gången.
Jag hade sådana ilningar i en tand nu ett tag innan vi åkte till Grekland så jag fick gå till en tandläkare på en akuttid innan resan.
Han tog röntgenbilder och undersökte överkäken men hittade inga hål, inga tandfickor och ingen tandsten.
Han undrade hur länge sedan jag det var som jag gjort en undersökning och han trodde jag skojade när jag sa som det var.
Så nu ska jag kolla underkäken också medan jag ändå är igång.
Förra året så var jag sårig i hela munnen på grund av strålningen och jag fick svamp men tydligen så har jag riktigt bra tänder.
/Maria
Ska till tandläkaren nästa vecka faktiskt! Var 8-9 år sen jag var sist. Dock är jag väldigt säker på att det inte är några problem med mina tänder, men jag bör ju gå dit oftare ändå för säkerhets skull. Har aldrig haft hål eller nåt bekymmer med tänderna tack och lov.
/Christina
Är är hos tandis många gånger om året. Har bryggor som går sönder ständigt. Inget kul när man är hemskt rädd för tandläkaren.
Jag går en gång per år och kollar och det brukar inte finnas något att åtgärda. Några gånger under de senaste 10-15 åren har gamla lagningar som gjorts på 80-talet, gått sönder, men inga nya hål.
Jag vill inte åka utomlands för att få tandvård.
Jag går en gång per år och även till tandhygienisten och brukar som Peter få laga gamla fyllningar men inga nya hål.
Nej, jag skulle inte åka utomlands för det.
Har gått så otroligt mycket till tandläkare i mina dar, har knappt några egna tänder kvar, så jag är så van så jag tycker det bara är trevligt att gå till tandläkaren.
Även då alla behandlingar höll på som värst så kände jag inget obehag över att gå dit. Det enda som inte var så trevligt var när det skulle göras avgjutningar och man satt där i 7 min. och kände kletet glida ner mot svalget…och fick göra om…och göra om…!!!
Nu går jag på koll en gång om året.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Jag skulle inte åka till utlandet för tandvård. Hitintills så brukar jag gå varannat år till tandhygienisten för undersökning och inga åtgärder (har en massa lagningar sen jag var liten - det sas att tandläkaren i det lilla samhället jag bodde i lagade alla barnens tänder för att "tjäna pengar").
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
Fick en bidrag av socialen för ett par år sedan att dra ett par tänder och laga. Innan dess var det över 10 år sedan. Finns inte en chans att man har råd själv. Bara undersökningen gick på över 1000 kr.
Nu har jag frikort viljet är tur med tanke på att vi håller på att fixa mina tänder. Har varit på fyra behandlingar med två veckor mellan varje behandling. Har minst 3 beök kvar :(
#9 Sånt pysslar inte soc med längre, eller? ://
Jag har inte varit på närmare 20 år tror jag. En gång var jag "tvungen att dra ut en tand.
Haft, och har fått tandläkarskräck igen Hehehe..Dåliga tänder sedan jag var sjuk för flera år sedan. Har några pajade, som jag borde fixa, men det har knappt någon människa råd med…ujuj
Borde kosta lika som inom sjukvården tycker jag :))
#11 OM man lever på existensminimum så kan man få hjälp av socialen.
#11 Jodå detta var för 3-4 år sedan och jag fick ca 16.000 kr betalt. Annars gäller "akut tandbesök" brukar det stå. Detta var akut för mig, då jag gått med tandvärk och trasiga vassa tänder länge.
Numer kan man också söka ersättning (vet inte vart, kanske FK) ifall man äter vissa mediciner som gör dig muntorr - som i sin tur sliter ordentligt på tänderna.
Jag blir kallad en gång om året sen hos tandhygienisten en gång om året, Inte roligt men ett måste
Jag går vartannat år eller när jag får problem.
Karies har jag aldrig haft, men jag har andra problem. Jag gnisslar tänder, och jag fick ingen bettskena förens förra året. Och då var det redan lite försent, jag har förslitningar på mer än en mm på vissa tänder. Och jag har även ilningar ibland på grund av detta 😕
/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se
Jag går på koll var/varannat år men jag har ju grönt kort och ofta frikort så det kostar max 200:- för mig.
Däremot har jag aldrig haft hål, jag har tagit bort tandsten en gång bara men jag är lättstressad så jag har en bettskena för att inte tugga sönder mina tänder.
l'm back
För ungefär ett år sedan var jag hos tandläkaren för att jag kände av en tand och vi skulle resa till Grekland.
Tandläkaren hittade inget hål och han röntgade överkäken där jag hade ont men såg inget. Jag hade ingen tandsten som behövde åtgärdas heller. Han trodde det var någon "bitmuskel" som kändes.
Han frågade hur länge sedan jag var hos tandläkare och jag svarade minst 25 år och han trodde mej knappt.
Jag tänkte gå tillbaka efter resan men jag har skjutit på det. Kanske får vänta 25 år till😉
Konstigt att tänderna klarat sig så bra. Jag var ju så sårig i munnen när jag strålbehandlades och fick svamp också.
/Maria
#16 Vad är ett grönt kort?
#18 grönt kort kan man få om man tillhör personkrets 1 (och 2 och 3 tror jag men jag är inte säker) och ges ut vid behov till då folk inom personkrets 1 som har ökad risk att få tandproblem (vad jag förstår) tex jag med min stress. Det innebär att jag bara betalar patientavgift då jag går till tandläkaren (om inte det är kosmetiska skäl jag går då får jag betala själv, vissa andra saker hör också inte till vad jag förstår) det gör också så att om jag har frikort så går jag gratis.
l'm back
#19 Det lät ju fiffigt. Aldrig hört talas om.
#20 det hade inte heller jag hört talas om innan jag blev berättigad det.
l'm back
*17 Wow Så härligt nog blev han förvånad. Vet att min morfar hade perfekta tänder när han dog 1956. Inga hål alla tänder egna tänder, Aldrig lagat en tand, Inga tandstenar,
När han dog så skulle dom dra ut hans tandprotes. För dom trodde han hade de. Men de gick inte.
Jag har skrivit om det här med tandläkare in en tråd inne på Healing, men jag tänkte att det kanske passar i den här tråden också;
Något jag kommit underfund om de senaste tre åren är att det är mycket, mycket billigare att gå till privata tandläkare än till folktandvården. Har åtgärdat exakt samma sak vid tre tillfällen och prisbilden har verkligen skiljt…
Privat tandläkare i Schweiz för tre år sedan då jag var tvungen att få hjälp under semestern där: 350:- (Svenska kronor)
Folktandvården för ett år sedan 1590:-
Privat tandläkare förra veckan 380:-
Jag har alltid trott att folktandvården ska vara billigast, men den tron har jag minsann ändrat.

kollar tänder vart annat till vart tredje år. Brukar alltid bli besviken och känna mig bestulen efteråt. Sist jag lagade för ca två år sedan fick jag ont i tanden de lagat (hade inte ont innan). Gjorde om det (samma tandläkare) o hon sa då att blev det inte bättre så skulle de dra eller rotfylla. Jag vågade inte gå tillbaka fast det gjorde ont när jag tuggade på den. Men det blev sakta bättre och idag känner jag inget (peppar peppar)🥵
Jag måste dra ut en tand som jag bitit så hårt på (trots bettskena) att den blivit lös. Innan allt är klart med en "ny" tand kommer det att kosta närmare 10 000:-
Eftersom jag är så vansinnigt rädd för tandläkare vågar jag bara gå till min egen…. det hade säkert varit billigare att få gjort detta utomlands.
På fredag är det dags 😢
Zabelle
Det blev dubbla inlägg…🤫
Zabelle
Jag har tandställning som ska spännas och pysslas med ungefär var sjätte vecka +/- nån vecka hit och dit. Alltid lika jobbigt.