Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikett: ordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 347 ggr
aggeelin
0

Hur blir det på detta viset?

Jag funderar över trafikbeteende. I morse mötte jag åter cyklister på vänster sida av vägen. Även dessa tryckte sig mot kanten så att jag fick passera dem utåt vägen - känns helt konstigt då de borde vara på andra sidan - cykeln är ett fordon - jag tror att det är obekant för ca 50 procent av dem som cyklar. Nästan alla cyklar mot rött ljus…

Vad tror du det beror på att nästan varje dag möter cyklister på fel sida vägen? Är det så att här där jag bor har folk ingen koll eller förekommer det där du bor?

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Fridaaaa
0

Jag möter ytterst sällan cyklister på fel sida. Däremot ser jag flertalet som ibland cyklar mot enkelriktat t.ex. när jag varit inne i stan

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Caroline L
0

Det förekommer här också och tyvärr verkar folk strunta i att dom ska cykla på höger sida. Antingen det eller ren okunskap. I stan håller sig folket vad jag sett på cykelbanorna och rätt sida av vägen, men mer mot landet ser jag ofta folk som cyklar på vänster sida.

aggeelin
0

Här ser jag det i stan och det är vuxna personer som jag ser. När det är barn tycker jag att det är lite mer undantag.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Afturelding
0

Här gör cyklisterna som de vill på det stora hela. Rött ljus, cyklar på trottoarer, har ingen klocka, fel sida av vägen osv osv. 

Min man blev påkörd av en cykel för att tag sen. Mannen på cykel hade ingen klocka, och inte använde han rösten heller.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Mooniq
2

Det är en växande nonchalans i samhället när det gäller trafik. De som går - går rätt ut i vägen och anser att de ska ha rätt att gå först. De som cyklar - cyklar oftast överallt och mot rött, beter sig riktigt illa.

De som kör bil - kör oxå överallt och snart ser vi dem nog oxå inne på affären då det snart inte finns parkeringsplatser kvar.. 

jag jobbar som stins - varje dag ser jag tonåringar, unga o gamla som inte visar tågen NÅGON SOM HELST RESPEKT utan de ska bara springa över, vem vill vänta - ojdå nån blev påkörd -stora rubriker i tidningarna.

Hemma på min gata anser grannarna att barnen HAR RÄTT ATT LEKA PÅ GATAN. - herregud. jag fick ett frispel för 3 år sen och gick bort o pratade med föräldrarna. Vi har en stor lekpark där bostadsområdet är byggt runt om lekparken. Jag förklarade lugnt att om vi inte lär våra barn trafikvett -hur kommer det då att se ut i trafiken om 10 år??? Det tog 3 år  och ytterligare 5 grannar att prata 3 barnfamiljer tillrätta - men numera så hälsar de på mig igen - och barnen leker i parken.

Vi har alla skyldigheter att lära ut rätt, och våga tillrättavisa - även de vi inte känner. Det är väldigt osvenskt men har man höjt rösten 1 gång, så känns det helt ok på insidan sen.

surt men sant!

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

chik
0

Mooniq väldigt bra skrivit.

agge kan det vara som så att de vill se trafiken??

När jag hade hästen så red jag på fel sida,Ville se bilar o det som kom…

Lena.P är jag i verkliga livet.

Intehärutandär
0

Här sköter sig dem flesta, men vi har bra cykel & gångvägar genom hela staden. Det är värre med fotgängarna som går i bredd eller på fel sida. Eller barnvagnsmaffian som går i bredd, barn som cyklar på trottoaren osv.

Vi hade cykel-trafiksskola varje år fram till sexan där vi fick besikta cykeln med polisen som gav oss ett klistermärke om den var godkänd. Vi fick cykla ett par km i trafiken, där polisen stod och kollade oss. På skolgården hade vi övningar i bromsning, balans m.m som gav cykelkörkort. Och så hade vi tema inomhus. Tittade på den där långhåriga blonda killen i snickarbyxor och hjälm som klantade sig hela tiden. Minns inte vad han eller programmet hette. Han påminner mig om Carl-Einar Heckner. 🙂 Var genom trafikverket.