Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 1283 ggr
Cristine
0

Ditt bostadsområde

Det händer så mycket nu, på en del ställen vågar inte folk låta barnen gå ut och leka,eller vuxna vara ute efter mörkrets ingång.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

[Rödluvan]
3

Då kanske föräldrar börjar ta hand om sina ungar istället.

Anders 50
2

Det är väl knappt vuxna vågar sig ut på kvällarna heller? Så är det här i åtminstone de närmsta samhällena.

Och inte får man säga vilka det är som orsakar det hela heller.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

[Moa-]
1

Rödluvan; för alla vet ju att barn som hålls isolerade i hemmet och endast umgås med sina föräldrar blir de som är mest självständiga och anpassade till vuxenlivet! ;)

[Rödluvan]
2

#3 Att ta hand om sina barn betyder inte att de sitter isolerade i hemmet.

Att påstå annat är bara att man är en lat förälder vars barn borde tas ifrån denne.

[Moa-]
0

Rödluvan; hur anser du att ungdomar skall tas omhand då? Du som verkar ha alla svar…

stina63
0

Nog händer de mycket och mer hela tiden. Jag bor i Malmö men jag känner mig rätt trygg ändå. Som barn kallades Malmö för lilla Chicago😃
Jag är uppväxt i bostadsområden som ofta står skrivna i tidningarna.
Jag har inte varit hemma hela tiden som tonåring, Var ofta ute med vänner, Men vi skötte oss. Men som barn hade man regler att följa,. och fick inte vara ute hur länge som helst.
Jag är rätt själständig av mig trygg har bra jobb Många vänner

[Moa-]
0

Något som många missar är att det aldrig har varit lika lite krig i världen eller skett så få mord som det gör i Sverige idag… Det är få som känner till och tänker på detta, att vi hör om allt som sker gör att många uppfattar det helt omvänt.

zabelle
1

Jag jobbar i Malmö (Väktare) och tycker nog att det har blivit värre de sista åren. Mer hot och mer våld än tidigare. Även bland de yngre.  
Man bör nog tänka på att inte gå i tex tomma parker eller parkeringsgarage ensam på kvällar och nätter.
I mitt bostadsområde i Lomma är det lugnare. Men hade jag haft småbarn skulle jag säkert både följt och hämtat dem efter olika aktiviteter. Jag släpper inte ut barnbarnen ensamma på lekplatsen heller utan då är jag med.

Zabelle   

Cristine
0

Ordet vuxna uteblev i andra meningen, men nu är det åtgärdat.

[Moa-]
0

Nej, men aldrig tidigare har det varit så lugnt i världen och Sverige som idag. Så frågan är om det informationsflöde vi har idag är positivt eller negativt… Kände sig människor kanske tryggare när de endast kände till vad som skedde i den egna och möjligen grannbyn…

Denna kommentar har tagits bort.
Anders 50
4

#11 Vilken värld lever du i?  Har du belägg för det du skriver? Jag är så gammal så jag kunde vara din farfar och har faktiskt haft ögon och öron öppna hela tiden…så jag håller inte med dig.

Och angående barnuppfostran så ska inte ungarna vara ute och ränna på nätterna!  Och det är givetvis föräldrarna som ska se till det!

[Rödluvan]
1

#13 Jag tycker inte heller att det blivit speciellt mer osäkert, men det som sker uppmärksammas mer.

Dagens föräldrar kanske också är lite mer att de vill hålla i sina barn, då de själva fick göra hur som helst.

zabelle
1

#11,13 Vi som har varit med sen 50-talet har nog en annan uppfattning.

Det fanns både radio, tv och telefon så vi var inte helt avstängda från övriga världen. 😉

Zabelle   

[Moa-]
0

890-3; en nyanseras bild där information kritiskt granskas och skrämselpropaganda inte köps rätt av?

• "Antalet fall av dödligt våld uppvisar relativt stora upp- och nedgångar mellan olika år och har den senaste tioårsperioden fluktuerat mellan 68 och 107 fall årligen.
  • I ett längre perspektiv uppvisar det dödliga våldet en nedåtgående utveckling." BRÅ

Fuskar och stjäl lite Wikipedia som egentligen är en tveksam källa, men finns gott om statistik där samma sak kan utläsas:

"Varje år dör omkring 100 personer på grund av dödligt våld i form av mord, dråp och misshandel med dödlig utgång. Ungefär så har det sett ut under de senaste trettio åren. Inte heller det dödliga våld som begås av ungdomar har ökat över tid."

"Det faktiska antalet fall av dödligt våld i Sverige har sedan 1990 legat på en relativt konstant nivå runt 100 fall per år - detta trots befolkningsökningen under samma period."

"Ingen ökning av våld på allmän plats Dödligt våld begås sällan mellan personer som inte känner varandra – i drygt 70 procent av fallen är de inblandade bekanta med varandra. Risken att bli överfallen på allmän plats är extremt liten och denna risk har heller inte ökat de senaste åren. Det dödliga våldet på allmänna platser sker i stor utsträckning mellan unga män och startar ofta med ett bagatellbråk, där det finns alkohol i bilden. Dessa fall har fått stor uppmärksamhet, men är ungefär lika många som tidigare. Inte heller har andelen ungdomar (15–19 år) som begår dödligt våld ökat de senaste åren."

[Moa-]
1

zabelle; men statistiken och forskarna håller inte med er. Troligen har ni idealiserat er egen barndom, så som de flesta av oss faktiskt gör. Även när jag var yngre var mycket bättre, något som även minnesforskare stödjer som förklaring.

citytjejen
0

#12 Men hur hamnade detta inlägg här😃Skulle varit i en annan tråd, vad mysko!

/Christina

Caroline L
0

Här hade vi perioder med att bilar regelbundet sprängdes, utanför min gård blev två killar skjutna, på spårvagnshållplatsen blev en annan kille skjuten. Här händer/hände det mycket. Rån.

Jag som växt upp här tycker det är väldigt synd. 😕

Cristine
0

"#18 har hänt mej också, ingen fara😃

tlover
0

jag vet inte om man kan kalla det bostadsområde men jag är då inte rädd för några konstiga människor här inte, man ser dom knappt i dagsljus och då är det oftast förare till timmerbilarna 😃

Jag skulle nog inte bege mig ut i skogen i mörkret ändå, det är lätt att falla och slå sig då och faller man och slår sig får man vänta länge på hjälp.

l'm back

Anders 50
3

#16 Du har tydligen missat att massor av brott inte längre anmäls på grund av att polisen inte bryr sig eller hinner eller att folk helt enkelt inte vågar och inte vågar vittna vid en ev. rättegång.

För en tid sedan hade jag kontakt med massor av poliser, både lokal polis och insatsstyrkan från Göteborg/Malmö och även med utredare och åklagare inför rättegången som kom senare.

Och jag tror mer på vad dessa berättade om den ökade brottsligheten och våldet som de får arbeta med än på statistiken du hänvisar till.

Skulle vara kul att höra vad Hans Rosling anser om statistiken du hänvisar till.  Kolla gärna honom på Youtube så förklarar han vad statistik är och hur den används. 😉

zabelle
2

#16 Detta hittade jag i texten du hänvisar till:

"Antalet anmälda brott har ökat från 200 000 per år 1950 till över 1 300 000 anmälda brott per år 2007. En utplaning av antalet anmälda brott skedde under 1990-talet för att svagt börja öka igen på 2000-talet. Ökningstakten har mellan 2000 och 2007 varit i genomsnitt 15 000 brott per år. Nivån år 2007 är den högsta nivå som registrerats sedan statistiken började föras"

Zabelle   

[Moa-]
0

zabelle; brott ja, men inte grova våldsbrott som jag trodde att vi diskuterade här? Att snatteriet exempelvis ökat/minskat kan jag ej uttala mig om.

zabelle
2

#24 Ingen har, vad jag kan se, nämnt något om grova eller inte grova brott.

Zabelle   

Maria
0

Jag bor i ett område där det nyligen skett ett mord en bit bort och där "kattdödaren" härjat men jag må vara godtrogen men rädd är jag aldrig.

Inatt har jag dessutom varit ute och letat efter Moritz rymmarkatten.

Vid 02.30 mötte jag ett högljutt ungdomsgäng vis skogskanten och jag gick fram och frågade om de sett en randig katt.

De var väldigt hjälpsamma och skulle hålla ögonen öppna. 

Moritz kom själv hem 02.00😉

Jag förlitar mig på statistiken och så gissar jag att media är en bov i dramat när det gäller att skriva om "allt"

Jag tror däremot att det våld som finns har ändrat karaktär. Det känns som det finns fler skjutvapen t.ex.

/Maria

Anders 50
0

Numera vågar många inte ställa sig i kön till korvkiosken sent på kvällen eller ta ut pengar från bankomaten på kvällstid utan att det är gott om folk i närheten.

Cristine
0

Här är det farligast att bo

Caroline L
0

#28 Så den 12e farligaste platsen i Sverige bor jag på.. tryggt

[Moa-]
3

Caroline L; i jämförelse med omvärlden, ja. Vilka alternativ ser du?

Ja, det bör ju vara grova brott som diskuteras om det är säkerheten som ifrågasätts… Jag har ju personligen svårt att se hur någon skulle känna sig otrygg genom ett snatteri eller en enklare stöld…

Jag säger som Bumbleboo, jag känner mig trygg och rör mig ute både kvällar och nattetid, ensam eller i sällskap av hund. Ute på landet eller inne i city, det spelar mig ingen roll.

Jag tror att människan mår mycket sämre av att oroas och nojja över risker som egentligen är väldigt låga, ja, det är självfallet tragiskt för den som faktiskt drabbas, men den stora majoriteten av oss kommer att klara sig utan att drabbas. Så varför skall vi alla i förväg gå och må dåligt över något som troligen aldrig kommer att drabba oss…? Det faller ju lite på sin egen rimlighet.

tlover
0

#28 183:dje farligaste platsen i Sverige men vi var då säkrare än Dorotea ;)

Jag tro jag gör rätt i att snarare oroa mig för benbrott då jag går ut

l'm back

[Moa-]
0

Lite märklig statistik måste jag säga, att välja att inte ta med brott inom hemmets väggar där det faktiskt är där flest våldsbrott sker. Artikeln talar om att många är oroliga för inbrott, men dessa har inte tagits med i statistiken, om det är en källa till oro varför anses inte denna relevant? Detta verkar enligt mig ge en skev bild eftersom detta gör att storstäderna per automatik hamnar i topp på osäkerheten, eftersom inte helhetsbilden tas med…

Caroline L
0

Nä rädd är jag inte, men hade det inte varit för att jag växt upp här så kanske jag inte hade känt samma trygghet. Som sagt här händer det mycket. Perioder med sprängande bilar, folk har blivit skjutna osv.

Otrygg är jag ej. Men det är samtidigt inte kul att sånt händer. Jag jobbade natt och rörde mig i dessa områden 2-3 på natten. Min kollega blev överfallen och rånad.

snigelpiga
0

Sigtuna kommun var jag bor, ligger 18:de plats på denna #28 lista. Vist har kriminalitet ökat och olika typ brott har blivit grövre år efter år. Det är dagens kalla fakta i vår kommun. 🤔

Anders 50
0

Någon mer än jag som sett att innehållet i länken som Cristine hänvisar till är över två år gammal??

Här..och även på andra ställen har ankommit massor av kriminella sedan det statistiken togs fram.

Intehärutandär
0

Jag släpper varken ut 14åringen eller mig själv då mörkret faller här. Anledningarna är två.

1. Belysningen är usel och även om det är lampor tätt - så är det becksvart på vägarna mellan husen - som i sin tur står väldigt tätt. Så att man inte har chansen att se fara i tid.

2. Våldet. För knappt en vecka sedan var det väpnat rån i kiosken 15 m bort. För 3 mån fann de en blodig knivhuggen man i en bil i vårt område. Samma tid grep de en man i området för skottlossning. 6 mån sedan var det yxvåld ett kvarter bort. För ett par veckor sedan blev en pappa med son rånad på sin moped av maskerade män med pistol-liknande föremål - i området. Polisen håller koll här varje dag.

LinaLj
0

Tja jag bor ju ute på landsbygden men har grannar som jag kan se genom träden. Jag är väldigt trygg här känner jag. Det händer att jag inte låser dörren när jag går och lägger mig helt enkelt för att jag glömmer det (även om min mamma blir galen när hon får veta det) och på sommaren står ett fönster på bottenvåningen öppet så länge det är varmt även på natten.

För att komma till mitt hus måste man passera två av mina grannar som båda har vaktande gårdshundar så jag brukar veta i god tid när jag får främmat. Och speciellt ena granntanten är väldigt nyfiken och tar mentala anteckningar på alla främmande bilar (som hon sedan förhör mig om när vi träffas vid brevlådorna).

En gång om året ungefär så kommer någon på den geniala idén att försöka råna den lilla butiken som ligger i byn ett par kilometer bort. De brukar inte hinna långt eftersom polisen inte är långt borta. 

Precis när jag köpte huset så var det faktiskt en tant som mördade sin gubbe i byn. Båda två var tydligen gravt alkoholiserade och han brukade misshandla henne. Hon hade väl fått nog.

De senaste åren så är det mest otäcka som har hänt här när granngårdens lada brann upp i somras. Lite väl nära för min smak men inte så nära att det var någon verklig fara för mitt hus.

snigelpiga
0

#35 Jag funderade och tyckte att jag har läst statistik var t.ex vår kommun låg ännu "högre upp" och hade högre siffror än i Cristines länk. Men jag läste inte hur gammal denna länk är.