Stackars människa....
usch va hemskt det måste vara för den gamla damen 😕
http://vlt.se/nyheter/vasteras/1.2153089--jag-var-sa-hungrig-
Hemskt att man ska behöva sno sin föda för att överleva,.
😭
Men hon hade ju inte så låg pension precis…och hon lär väl ha fått hyresbidrag?
Vet de som lever på mycket mindre utan att stjäla.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
3500 kvar i månaden som skall räcka till allt annat än hyra, tex dyra mediciner.
#4 Visst låter det hårt, men hon måste ändå få mer pengar över. Undrar vad hon får i hyresbidrag? Och så når man fort max högkostnadsbelopp om man har dyra mediciner.
Min reaktion beror på att jag har en svägerska i nästan samma situation, men hon har bara en pension på 6000 kr/mån och hon stjäl inte mat.
Och så är jag alltid lite kritisk till pressens snyftartiklar, det är inte alltid alla fakta kommer fram.
Alla mediciner går inte på högkostnad.
jag är född -66 och min pension kommer antagligen att bli 1/3 eller 1/4 av en normallön.. alltså mindre procentuellt sett än damens i artikeln.
HUR vi ska klara oss vete katten.. och tyvärr är det inte många som begriper hur dåligt det kommer att bli när vi går i pension.
Jag tror tex att en modern typ av fattighus kommer att återinföras i sverige innan jag är 70 bast. Där man får litet rum med kokvrå och 3 mål mat i gemensam matsal. Kommunerna kommer inte att ha råd att ha gamla boendes i lägenheter, de har knappt råd i dagens sverige..
Jag o mina bröder har skojat och sagt att när vi närmar oss 70 får vi råna banken - så har vi husrum, mat, läkare, tandläkare, säng o tv för resten av livet… tragiskt men kanske sant… 😟
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Visst är pensionerna låga och många lever på gränsen men jag är nog benägen att hålla med Anders. Inte är det OK att stjäla för det och tidningarna som profiterar på snyfthistorier.
/Maria
var nog inte tänkt som en snyfthistoria från början. Hon torskade dagen innan för snatteri. Sen man man ju bara gissa att VLT ville fylla sidorna.
.. men ändå tänkvärt att ta med sig i framtiden… för många i min ålder fattar inte hur illa det kommer att bli .. tyvärr. 😟
Jag kommer hamna i samma situation jag med 😕
Ja det är synd om många av våra äldre, särskilt "fattigpensionärerna" med den absolut lägsta pensionen som går att få, ensamstående kvinnor som bara skött hemmet och inte varit ute i arbetslivet.
En liten tröst för oss som närmar oss pensionsåldern är ju att vi har haft en möjlighet att planera inför den tiden med eget sparande, många av oss i alla fall.
ja, det är bara det att många i min ålder - inklusive jag själv - kanske aldrig förstod hur viktigt det egna sparandet är!! men det är jätteviktigt!
för min del så skadade jag ju mig när jag var 18 år och kunde inte jobba speciellt länge efter det.
jaa du, jag längtar inte till pensionen om den finns då det är dags för mig, Jag har ju ingen inkomst på det sättet (aktivitetsersättning på 6400/mån efter skatt) och blandannat en medicin på 1000kr/3 mån som inte går på högkostnadskort (jag har andra medicier också) den medicinen har jag inte vågat använda förutom i nödfall eftersom den är så dyr, som tur är så har jag inte så stora problem på sommaren med just det.
l'm back