Annons:
Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 723 ggr
Maria
2020-08-13 14:13

Bitsocker

Brukar ni ha bitsocker hemma?

Förr var väl det vanligt i varenda hem att man hade en sockerskål eller?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Lillyrod
2020-08-13 14:14
#1

Jag har inget bitsocker hemma. Om jag vill ha lite socker i kaffet använder jag strösocker. Min mamma har alltid bitsocker hemma trots att hon inte använder det själv.

MonicaLagerquist
2020-08-13 14:19
#2

Just nu och fram till 29 oktober har vi det. Vinet matas med 8 bitar varje dag.

Stolt ägare till fem La permer

Maria
2020-08-13 14:21
#3

Jag har heller aldrig bitsocker men jag hade det förr. Det kändes som ett måste när man bjöd på kaffe.

Mormor drack "kaffe på bit" som hon sa. Hon tog en sockerbit i munnen och då var det gamla hårda sockerbitarna och så liksom silade hon kaffet genom sockerbiten😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
2020-08-13 14:26
#4

En annan fråga också…Ni som dricker kaffe dricker ni i kaffekoppar eller muggar?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Lillyrod
2020-08-13 14:31
#5

Mugg. Alltid samma ; )

Maria
2020-08-13 14:40
#6

Vi har inga kaffekoppar längre utan det blir muggar enbart.

Förr hade jag alltid kaffekoppar med fat och det är ganska gott att dricka kaffe i kopp tycker jag😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
citytjejen
2020-08-13 14:57
#7

Bitsocker har jag aldrig haft hemma tror jag! Dock minns jag att mor- och farföräldrarna alltid hade det och "silade" kaffet genom en sockerbit i munnen. Morfar kompletterade dessutom med Hermesetas suketter 🙂

/Christina

MonicaLagerquist
2020-08-13 15:17
#8

Espressokoppar

Stolt ägare till fem La permer

Åsa S
2020-08-13 15:20
#9

Bitsocker har jag hemma ett gammalt paket jag brukar mest bara ha det till att lägga i kakburken så kakorna håller sig krispiga + som material då jag gör pepparkakshus. Jag dricker helt i en kaffekopp

Emo
2020-08-13 15:35
#10

Kaffe i kaffekopp utan föroreningar 😃 (föroreningar är socker, grädde och liknande).
Jodå, jag är tillräckligt gammal för att ha sockerbitar i en sockerskål, så jag kan bjuda "ståndsmässigt" på eventuella gäster som vill förorena kaffet. 🙂

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Ljungåsen
2020-08-13 16:52
#11

#10 Jag kunde inte ha skrivit det bättre själv. Här dricks kaffet svart, och ur kopp med fat. Sockerbitar finns i sockerskål, ifall någon gäst vill ha.

Agnetachristina
2020-08-13 17:34
#12

Arbetar som lärare i hem-&konsumentkunskap. Jag brukar ha ett paket bitsocker främst för att i undervisningen synliggöra sockerinnehåll i olika livsmedel. Då lägger jag upp mindre eller större pyramider av bitarna vid de aktuella sockerstinna produkterna. Men… paketet tar snabbt slut eftersom jag har märkt att elever som får starka gråtreaktioner vid hantering av lök slipper tårarna om de suger på en sockerbit när löken hackas. Antagligen har det fällts en och annan 🐊tår… Kaffe dricker jag med varm mjölk i ett glas som har dubbelvägg för att hålla värmen.

[Vandrar]
2020-08-13 17:57
#13

Kul fråga för jag tänkte på just det här bara häromdagen att numer har jag aldrig bitsocker hemma och förr var det något som alltid fanns och alltid en sockerskål på bordet en sån där oval ask i koppar.

Har inte socker i kaffet men som skrivs ovan så drack mormor,morfar,farmor & farfar kaffet med en bit socker i munnen och dom fatade kallade man det där dom vickade på koppen så kaffet kom på fatet  som sen sörplades upp och den självklara sockerbiten mellan läpparna.

Det där tyckte jag var gott som barn minns jag och pigg som jag var som barn kan ni ju tänka er hur pigg jag blev av både kaffe och socker så det där ogillade mor medan far och morföräldrarna gärna stack åt mig både kaffe och socker 😃 Värst var mormor som även gav mig dextrosol till kaffe sen var det fart på ungen kan jag lova 😂🥳

Annons:
Fridaaaa
2020-08-13 18:21
#14

sällan numera,strösocker :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Soligajag1
2020-08-13 20:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Jag har alltid bitsocker hemma , har haft det i många år för manna och pappa ville ha det , även min bror . Har mitt socker i denna trä burk med lock , det står socker på den . Har mugg och även större koppar med fat . Älskar mina Carolina Gynning muggar . Synd att dem kostar så mycket , letar efter dem på Facebook och andra butiker.

HH 🙂

CasaRamon
2020-08-14 09:50
#16

Har inte ätit socker på 14 år nu, då jag är LCHF-are. Har helt tappat smaken för sött.  Vill jag söta ex. en dessert, så använder jag Sötströ.

Soligajag1
2020-08-14 09:55
#17

#16  WOW!! Va duktig du är !! Hur har du lyckats med det ?? 

Jag har oxå försökt med lchf , , men men , , har inte tillräckligt med karaktär. 🙂😉

HH 🙂

Magi-cat
2020-08-14 11:27
#18

Kaffe är godast i tunna koppar, inte mugg. 😃😛 Med en skvätt grädde.

Inget socker men det vill maken ha, så vi har alltid råbitsocker hemma. Sällan någon annan har numera.🙂

#15 Söt burk, SoligaJag. 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Honestyisdead
2020-08-14 11:39
#19

Jag har aldrig haft bitsocker mitt hem. Kaffe dricker jag ur stora muggar.

CasaRamon
2020-08-14 12:06
#20

#17   När det gäller LCHF så måste man bestämma sej och  läsa på så mycket man bara kan. När man sen märker resultat, så är det inga som helst svårigheter. Efter en tid, så vill man inte äta som förut. Det smakar inte. Suget efter sött försvinner efter ca 2 veckor.

Annons:
Soligajag1
2020-08-14 12:19
#21

# 17 Tack så mycket ! Ska läsa på mer om lchf ! 😊👍

HH 🙂

Soligajag1
2020-08-14 12:20
#22

# 18 Tack Magi-cat , jag bara älskar den , haft den i många år . 👍

HH 🙂

sp0ngeb0b
2020-08-14 17:31
#23

Jag har sockerbitar hemma men bara för att använda i rengöringssyfte. Äter aldrig sockerbitar.

fruktgumman
2020-08-15 11:37
#24

En förpackning bitsocker har alltid stått i vårt skafferi. Det är för att pappa alltid ska få sina 2 sockerbitar i kaffet när han kommer hit.

Vixxen
2020-08-16 17:44
#25

Nej, inget bitsocker här. Gillar att dricka kaffe ur mugg.

Leifsdotra
2020-08-18 09:28
#26

Japp, här finns bitsocker i sockerskål🙂 Min man vill ha en sockerbit i sitt te och jag vill ha på helgerna. På vardagarna dricker jag alltid kaffe utan socker, men på lördagar och söndagar har jag tid att njuta av morgonkaffet och tar då fram min stora kaffemugg. Då ska det vara 1 sockerbit i kaffet!

Upp till toppen
Annons: