Annons:
Etiketthälsa-och-harmoni
Läst 297 ggr
[Elelli]
2020-08-07 18:57

Stressrelaterade magproblem

Jag vänder mig till denna sajten för att få några bra tips på hur man kopplar av. Jag är en människa som lever i stress vill jag påstå. I sommar läser jag fyra heltidskurser samtidigt, skriver uppsatser långt in på nätterna, upp tidigt och lämna på förskolan, hem och studera, hämta på förskolan, laga mat, duscha/bada, lekplats, plocka undan, natta barn, träna, studera. Så går dagarna och har gjort konstant sedan slutet av maj. Har inte varit ledig en dag och då hade jag svårt att koppla av. Nu har jag märkt att magen reagerat (och hyn för den delen). Samt att jag numera har svårt att somna när jag väl går och lägger mig. Jag har haft magkatarr nu i fyra veckor och ingenting hjälper. Kurserna är slut om tre veckor men veckan därpå börjar jag återigen på universitetet för att fortsätta mitt program. Jag har även problem med svullen mage och orolig känsla i magen varje dag som också beror på stress. Så jag vill gärna komma i fas och komma på banan igen. Det blir lugnare tempo till hösten så jag hoppas det underlättar men jag behöver hålla ut i tre veckor till. Har nu lagt upp studierna på ett annat sätt och har lagt 2 timmar varje kväll där jag ska koppla av och varva ner. Vad är eran bästa tips för att komma till ro? Jag har nämligen ingen aning för jag har aldrig varit i behov av det tidigare. Meditation? Fungerar det? Dricka te? Kom gärna med alla tips ni har.

Annons:
Maria
2020-08-07 20:12
#1

Jag har "snöat in" på sådana där appar där man färglägger olika motiv. Jag tycker det är väldigt avslappnande. Först tyckte jag det verkade fånigt men jag fastnade. Glömmer tid och rum ett tag😉 Favoriten heter Tap Color.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Totum
2020-08-08 09:23
#2

Meditation funkar jättebra mot stress. Du kan hitta bra, ledda meditationer på Youtube. Viktigt även att du äter bra och näringsrik mat, samt rör dig en stund varje dag. Lycka till 🎈

[Elelli]
2020-08-08 09:34
#3

#1 Tack!! Har faktiskt en sådan nedladdad men aldrig testat. Ska göra det ikväll. #2 Tack, jag ska kika på Youtube. :-) Jadå, tränar gör jag 1-2h om dagen och äter sunt. 😍

Carmarino
2020-08-08 09:49
#4

Blir rent förfärad när jag läser din berättelse.

Förstår att det inte är ett alternativ för dig, och att du inte vill höra det här, men jag tvivlar starkt på att du kommer att bli av med dina stressymptom förrän du drar ner på tempot i ditt liv. Det är inte hållbart att ha så mycket aktiviteter igång som du har. Magproblemen är din kropps sätt att tala om för dig att det är för mycket.

Hoppas det blir bättre när det lugnar ner sig om några veckor/månader, men som det låter på din beskrivning av hur dina dagar ser ut, så är du på väg in i den berömda "väggen" med expressfart. Har du väl nått dit så tar det lång tid att komma igen. Då räcker det inte med ett par timmars avkoppling per dag, utan det är frågan om nästan total vila i månader eller år.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Elelli]
2020-08-08 11:32
#5

Så är det tyvärr men jag har dessvärre inte möjlighet att sakta ner. Det är sjukskrivning isåfall och det har jag inte råd med. Och hade jag haft dålig ekonomi hade det också ökat på stressen. Jag vill försöka och ge det en chans när tempot lugnar sig. Och eftersom jag är väl medveten om vart detta är påväg att leda vill jag på olika sätt lära mig lägga upp dagarna annorlunda samt ta tiden till mig själv där jag lägger allt annat åt sidan.

Carmarino
2020-08-08 11:39
#6

Håller tummarna för att du orkar igenom de närmaste månaderna. Glöm bara inte att tänka på dig själv också. Har du ingen som kan avlasta dig med hämtning och lämning av barnen?


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[Elelli]
2020-08-08 11:43
#7

Jodå, jag har massvis med avlastning i form av föräldrar, hennes pappa, syskon etc. Och i det hela är mitt barn det minsta problemet. Det är som sagt att jag valde att ta mig vatten över huvudet och läsa fyra heltidskurser denna sommaren i rätt svåra ämnen om jag ska vara ärlig. Jag kom av mig snabbt och tappade studietekniken och det gjorde mig stressad då jag verkligen behöver klara dessa för att komma vidare till hösten och fortsätta mitt program till min drömutbildning. Det känns som rena semestern när jag återgår till en kurs åt gången. Men fram tills dess behöver nuvarande situation bli mer hållbar.

Maria
2020-08-08 12:54
#8

#7 Kan du inte planera in små pauser där du försöker glömma allt du håller på med. Läsa en bok en stund kanske så att tankarna hamnar någon annan stans.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[[eskils_]]
2020-08-08 13:02
#9

Promenader i naturen är stärkande och rogivande.

Upp till toppen
Annons: