Annons:
Etikettmat-och-dryck-livets-goda
Läst 595 ggr
Maria
2020-06-01 15:47

Steka/koka ägg

Har precis stekt upp några ägg för att ha som pålägg och kom då att tänka på att det är så olika hur folk vill ha sina stekta respektive kokta ägg.

Hur är det med er? Hur ska äggen vara?😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
starhawk
2020-06-01 15:58
#1

Jag föredrar löskokta ägg, dom stekta vill jag ha med "sunny side up" som dom säger i England. Men det är så svårt att få dom stekte äggen bra, trots att jag använder ägg-ringar så jag brukar ångpochera mina ägg när dom skall vara stekta.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Honestyisdead
2020-06-01 16:15
#2

Löskokta eller sunny side upp. Hårdkokt äggula växer i munnen på mig

Fridaaaa
2020-06-01 16:17
#3

Hårdkokt, helst tar jag bort så mycket av äggulan som möjligt
Inte glad för stekt ägg

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Carmarino
2020-06-01 16:53
#4

Kokt ägg med krämig, halvrinnande gula och stekt bara snabbt vänt så att det håller ihop, men att gulan är lätt rinnande ändå.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Lillyrod
2020-06-01 17:12
#5

Precis som #4. Däremot de kokta ägg jag har med mej i matlådan får jag koka lite hårdare annars får jag dem över mej när jag äter sen.

Scorpio97
2020-06-01 17:13
#6

Vitan måste vara helt klar. Rinnig gula är inte okej, helt färdig gula är okej. Optimalt är dock halvrinnig/krämig gula. Gäller både kokta och stekta :) Spelar ingen roll om ägget är stekt på båda sidor eller bara en. 

Sen måste äggen vara varma/nylagade. Så att ta med kokta ägg som matsäck är inte ett alternativ. Kylskåpskalla ägg är ännu värre, helt oätbart enligt mig.


//Jessie

Annons:
[VSK]
2020-06-01 17:56
#7

Tips.

Ägg som läggs i vatten (så vattnet täcker ägget oavsett vad) så är detta som gäller, och kan va bra att känna till för de som inte redan vet om det.

Ägg som lägger sig direkt på botten är pinfärska.
Ägg som fortfarande håller sig på botten men står upp är ca en vecka gamla och går att äta.
Ägg som flyter upp på ytan bör man inte äta. 

Förövrigt tycker jag om ägg och det spelar ingen roll hur de tillagas och vilken konsistens de har.

Honestyisdead
2020-06-01 18:00
#8

Är inne på sista äggen på plattan som gick ut 1a april. Förvarar man dom i kyl håller dom läääänge.

Maria
2020-06-01 18:10
#9

Man lär inte missa om ett ägg är dåligt när man knäcker det i alla fall 😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Honestyisdead
2020-06-01 18:19
#10

#9 Precis ;)

fruktgumman
2020-06-01 19:06
#11

Äggulan får gärna vara lite krämig för min del, men inte helt rinnande.

Lavine
2020-06-01 20:38
#12

Vändstekta och hårdstekta, kanten ska vara lite lätt knaprig, detta är särskilt gott om jag steker i smör. 😃

Krämig gula när jag kokar.

Tarotstollan
2020-06-01 21:40
#13

Hårdkokta ägg.
Vid stekta ägg, ta bort de vita plupparna och med dem åker en del av gulan också som skall vara knäckt (Ingen hel gula), stekta på båda sidor inget löst daller, salt och grovmalen svartpeppar på båda sidor.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
MonicaLagerquist
2020-06-02 07:51
#14

Jag vill ha både mina kokta och stekta på samma sätt.Hård vita och gulan krämig.

Jag har för det mesta kokat ägg i kylen.Det är så bra med lite salt eller kaviar om man är lite sugen på något.

Stolt ägare till fem La permer

CasaRamon
2020-06-02 10:02
#15

Jag älskar ägg i alla dess former. Skulle nästan kunna leva enbart på ägg. Vi köper ägg från Äggkungen som levererar hem var 3:e vecka. Perfekt.  Ägg är den enda produkt som innehåller alla näringsämnen man behöver, utom C-vitamin. Har alltid kokta ägg i kylen. Äter äggröra med tonfisk i majonäs, till frukost och 2 kokta ägg med grönsaker, till lunch.

Maria
2020-06-02 10:41
#16

Jag kan äta både löskokta och hårdkokta ägg. Det är gott vilket som tycker jag. Stekta ägg med gulan lös är gott och även vöndstekta ägg. Jag kan inte bestämma mig 😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Leifsdotra
2020-06-02 10:46
#17

Om jag äter ägg i äggkopp så vill jag ha krämig gula. Ska jag ha kokt ägg på macka eler i sallad vill jag ha hårdkokt. Stekta ägg vill jag ha sunny side up eller bara snabbstekt på ena sidan så att gulan fortfarande är lös.

MonicaLagerquist
2020-06-02 10:55
#18

Riktigt hårdkokta ägg som nästan är gröna har jag svårt för att äta.

Stolt ägare till fem La permer

[Shamanens Ljus]
2020-06-02 16:11
#19

Bäst tycker jag om löskokt men gillar dom i dom flesta former men inte för hårdkokt då går dom inte ner men bäst är dom lösa likaså stekta men det beror så klart lite på vad jag ska ha ägg till.

Pyttipanna där ska dom vara lösa så gulan rinner ner och göttar sig i pytten, på smörgås vill jag ha vändstekt och gulan ska vara fast men inte hård lika i sallader fast gula men inte hård så den blir grön eller blå där går min gräns 😃 annars går det ner det mesta med ägg.

Det finns vissa saker där jag reagerar med migrän på ägg så som griljera en skinka det kan jag inte känna doften av men äta griljerat går hur bra som helst men just tillagningen tål jag inte. Lika med äggstanning är det lite beroende på vad den är till och ihop med rökt kött fixar jag inte äggstanningen så det där är helt beroende på vad äggstanningen är till för men ägg är så gott och så nyttigt 😎

Lona
2020-06-03 16:46
#20

Som #17! 👍 Sen tycker jag att det är gott om man tar en brödbit, gräver bort mitten och steker ett ägg i hålet. Lite matigare söndagsfrukost!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
Upp till toppen
Annons: